Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Lager - 05.06.2025, 23:13:24
-
Tervehdys!
Mittaristossa ongelma - nopeusmittari ei toimi, matkamittarit toimii. Muutkin mittarit huojuu välillä epämääräisesti. Mittaristona Yazaki.
Olen nyt kokeillut kaikennäköistä ja tullut siihen tulokseen, että maadoitusvika on syypää.
Myös keskuslukitus aktivoituu kun valokatkasinta kääntää.
Missäs kaikkialla niitä maadoituspaikkoja seiskoissa olikaan? Kuskin puolen jalkatilassa ei ollut mutta pelkääjän puolella varmasti on? Missäs muualla?
Hauskaa muuten kun laitoin yhden irrallisen mittariston takana roikkuvan lattaliitinpiuhan kiinni mitraristoon niin koko auto ei lähtenyt käyntiin. Mittaristo tuntuu liittyvön vähän kaikkeen näissä.
Potilas on 780 -87.
Kiitos avusta jo etukäteen.
-
En tiedä koskeeko 780:ä, mutta etujalkatilojen lisäksi maadoituskammat löytyvät yleensä konehuoneen etukulmista, valojen takaa ja ilmanputsarin/akun vierestä.
Mm. valot ja pyyhkijät maadoittuvat sitä kautta. Hytissä on joskus löytynyt maapiuhoja poljintelineestä.
-
Kiitos! Nyt muistuukin mieleen kun 740:ssa kerran meni kuskin puolen pyyhkijät ja vilkut päälle itsekseen eikä niitä saanut pois. Vika oli tuolla konehuoneen maadoituskammassa.
Katsoin tosiaan tuon kuskin jalkatilan mutta sieltä en kampaa löytänyt. Apparin jalkatilassa todennäkösesti sitten on. Luulisi, että mittaristo maadottuisi sinne sitten. Onko sulakeboksin takana mitään?
Kyselen näitä koska auto ei ole minulla kotona ja tiedän sitten mitä tutkia kun autolle seuraavan kerran menen.
-
Uudemmissa maadoituskampa on jalkatilan sivussa molemmin puolin olevan muovin takana. .
-
Uudemmissa maadoituskampa on jalkatilan sivussa molemmin puolin olevan muovin takana. .
Joo. Tässä ei kuskin jalkatilan muovin alla ollut kun hirveä määrä johtoja ja ilmeisesti joku varashälyttimen boksi. Tai sitten en vaan löytänyt sitä tuosta viidakosta. Apparin jalkatilan muovin alla on Ecu ja ehkäpä sen vieressä / alla on sitten maadoituskampa.
-
Ecun takana on oikea piste, ja samoilla seuduilla vasemmalla, mikäli on.
-
Ecun takana on oikea piste, ja samoilla seuduilla vasemmalla, mikäli on.
Kiitos!
-
Nyt on räpläilty maadoituspaikkoja ja tinailtu mittaristoa. Tulos seuraavanlainen : " Noniin, nyt on tinailtu kahteenkin otteeseen. Lopputuloksena se, että nopeusmittari pomppii silloin tällöin vähän. Liikkeelle lähdössä ja peruuttaessa. Tämä pomppiminen tapahtuu VAIN silloin kun ajovalot ja tällöin myös mittarivalot ovat päällä. Muuten nopeusmittari on täysin kuollut. Matkamittarit toimii kuitenkin. Lämpötilamittari myös hieman oireilee ainakin aluksi.
Kokeiltu myös varaosamittaristoa jonka nopusmittari oireili niin, että viisari nousi kahteenkymppiin aina kun käytti valojen himmennintä.
Nyt mietin jos kokeilisin siirtää varaosamittaristosta tuon sinisen piirilevyliuskan tähän toiseen mittaristoon. Voisi myös kokeilla toista nopeusmittaria tuossa varaosamittaristossa.
-
Nyt alkaa olemaan suht selvää, että vika ei ole itse mittaristossa. Kokeiltu nyt kolmella eri nopeusmittarilla ja kahdella eri mittaristolla josta toista tinailtu pariin otteeseen.
Oireet tällä hetkellä : nopeusmittari pomppii vähän liikkeelle lähdettäessä ja peruttaaessa mutta vain kun valot on päällä ja mittarivalot himmentimen kautta päällä. Jos valot on joko himmentimen kautta pois tai valokatkaisimen kautta pois, mittari ei hievahdakkaan.
Lisäksi lämpömittari pomppii hetken aluksi mutta koneen lämmetessä toimii normaalisti jonka jälkeen nopeusmittari ei pompi enää valojen kanssakaan vaan on täysin kuollut.
Kilometrit kertyy normaalisti. Takamurikan anturin liittäntä takakontissa käyty läpi. Apukuskin jalkatilan maadotukset käyty läpi. Ajovalojen viereiset maadoitukset käyty läpi. Uusi himmennin asennettu mittaristoon.
Joku maavikahan tässä on pakko nyt olla? Voiko vika olla esimerkiksi valokatkaisimessa?
Perämurikan anturihan ilmeisesti toimii koska kilsoja kertyy normaalisti?
-
Jotenkin se valokytkin liittynee asiaan. Huomasin tuossa, että yhdessä omassakin saa viisarit pilkkimään valokytkintä naksuttelemalla.
-
Jotenkin se valokytkin liittynee asiaan. Huomasin tuossa, että yhdessä omassakin saa viisarit pilkkimään valokytkintä naksuttelemalla.
Joo, se lähtee nyt seuraavaksi syyniin. On nää sähköviat kyllä pirullisia. Ei voi muuta sanoa! Toimiiko sulla viisarit muuten vai onko ne muuten kuolleita?
-
Joo, se lähtee nyt seuraavaksi syyniin. On nää sähköviat kyllä pirullisia. Ei voi muuta sanoa! Toimiiko sulla viisarit muuten vai onko ne muuten kuolleita?
Kierrosluku- ja nopeusmittari putoaa joskus nollaan, virkoaa omia aikojaan tai yleensä napsauttamalla pleksiin. Muutoin tuntuu näyttävän kuten pitää.
Kosketushäiriöitä, kylmäjuotoksia ja mitäpä lie transistoreita siellä mittareiden takana epäilin, viikonloppuna vain huomasin auton käynnistettyä ja kierroslukumittarin maatessa pohjassa, että valoja päälle naksuttelemalla sai mittarin hyppäämään hetkeksi oikeille lukemille. Vaikutti myös hieman bensamittarin viisariin.
Tämähän ei mitenkään katkoksia poissulje, ehkä paremminkin niin, että mittarit saa valokytkimen kautta niiltä hetkellisesti puuttuvia maita tai muita kontakteja, tai jotain...
-
Niin. Omassani on nyt vaan testattu tosiaan kahta eri mittaristoa ja kolmea eri nopeusmittaria ja identtinen vika kaikissa. Toista mittaristoa on tinailtu uusiksi, toista ei. Siksi nyt alan epäilemään vahvasti, että vika on muualla.
Jossain vaiheessa valokatkaisin vaikutti myös keskuslukitukseen mutta se vaiva on nyt yhtäkkiä kadonnut.
-
Mulla 740 alkoi pyöriä kilometrit trippimittarissa autoa startatessa. Lähti kuitenkin käyntiin. Nyt viimeisin starttausyritys ei enää käynistyny, mutta nopeusmittari ja kilsat alkoi rullaamaan kun laitoin virrat päälle.
Oiskohan tässäkin jotain maadotusvikaa
-
Kuulostaapa mukavalta vialta sullakin! Ja maadotusjutuilta tosiaan haiskahtaa?
-
Kieltämättä vekkulin kuuloinen vika.
Mutta niinhän se yleensä menee, että kun joltain komponentilta katoaa virallinen maadoitus, se etsii sen reitin maihin, mistä helpoiten löytää.
-
Eipä se taida mulla toi valokatkasin olla syypää. Otin irti koko katkasimen eikä vaikutusta.
Voisiko se sitten kuitenkin olla perämurikassa oleva anturi vaikka kilsat kertyykin mittariin? Ongelma on vaan se, että mistä löytää uusi tai edes käytetty anturi. Sama kuin 700-sarjassa yleensäkkin mutta pitäisi olla abs-malliin sopiva. Vuonna 1987 ei hirveästi abs:llä olevia ollut ja 88-vuodesta eteenpäin on eri anturi.
Jos nyt joku tietää mistä löytää Volvon osanumerolla 1324081 olevan anturin niin saa kertoa. Boschin osanumeroa en ole onnistunut tolle vielä kaivamaan.
-
Eipä se taida mulla toi valokatkasin olla syypää. Otin irti koko katkasimen eikä vaikutusta.
Voisiko se sitten kuitenkin olla perämurikassa oleva anturi vaikka kilsat kertyykin mittariin? Ongelma on vaan se, että mistä löytää uusi tai edes käytetty anturi. Sama kuin 700-sarjassa yleensäkkin mutta pitäisi olla abs-malliin sopiva. Vuonna 1987 ei hirveästi abs:llä olevia ollut ja 88-vuodesta eteenpäin on eri anturi.
Jos nyt joku tietää mistä löytää Volvon osanumerolla 1324081 olevan anturin niin saa kertoa. Boschin osanumeroa en ole onnistunut tolle vielä kaivamaan.
Mittaa anturi peräkontin liittimestä ja johto vikakin perän luona on mahdollinen.
-
Mittaa anturi peräkontin liittimestä ja johto vikakin perän luona on mahdollinen.
Täytyy mitata. Johdot näissä on peräkonttiin asti paksun suojakuoren alla. Ensimmäinen liitinkin on vasta peräkontissa. Useinhan ensimmäinen liitin on heti anturissa ja johdot "vapaana" siitä lähtien.
-
Tänään aamulla lähtiessä nopeus- ja kierroslukumittari oli nollassa. Hetken ajettua päätin piruuttani kokeilla valokytkintä.
Mittareihin ei ollut vaikutusta, mutta auto nykäisi, kun valoja ramppasi. :idiot2: