Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: taikatydetape - 07.06.2025, 02:31:34

Otsikko: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: taikatydetape - 07.06.2025, 02:31:34
Terve!

Pitäisi jostain löytää 2005 Volvo V50 1.8 EI Flexifuel voortimyllyyn PCV + sälät... Huonosti löytyy mistään nettikaupoista rekkarilla. Tietääkö tietäjät, että jos röyhkeesti tilaa saman vuoden Fordiin sopivat sälät, ni meneekö ku veitsi voihin tähän kiinni? Tai jos jollain on napauttaa joku jämpti linkki missä on halvat ja sopivat palikat, niin tämä otetaan kiitollisena vastaan.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: Pekka H - 08.06.2025, 10:21:32

Samoja 1.8 duratec moottoreita on niin fordilla kuin volvoisskin.

Pitäisi sopia. Ei mene ihan heittämällä koska imusarja otettava ensin pois tieltä.
Se on aika suuritöinen operaatio :)

PCV valve:
https://www.aliexpress.com/item/1005006366925468.html (https://www.aliexpress.com/item/1005006366925468.html) ps. fordilla maksaa yli 90€

Kumiputki PCV venttiiliin.
https://www.aliexpress.com/item/1005003526112847.html (https://www.aliexpress.com/item/1005003526112847.html)


Asennusvideo: https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg (https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg)
(https://img.aijaa.com/b/00452/15357431.gif)

Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: taikatydetape - 08.06.2025, 20:49:55
Kiitos sulle!

Laitetaan tilaukseen ja kokeillaan mitä tekee. Kovasti puhaltaa öljykorkista ja jostain kuuluu ilmavuoto, mutta sylinterien puristukset OK.
hypoteesina, että PCV jumissa kiinni, joka taaseen johtaa ylipaineeseen ja vuotaa esim. letkulta tai liitoksesta.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: taikatydetape - 23.06.2025, 23:37:15
Sikäli jos jotain kiinnostaa, niin oli tosiaan PCV-venttiilin letku melkein koko pituudeltaan halki. Vanha venttiili oli suhteellisen karstainen. Vaihdoin kiinaventtiilin ja kiinaletkun vanhojen tilalle. ja tuntuu toimivan kivasti. Imusarjan pohjalla oli jonkun verrran öljyä. Tulipahan putsattua imusarja, kaasuläppäkotelo, massailma-anturi ja vähän muutakin samalla. Katsotaan vaikuttaako öljynsyöntiin mitenkään vai onko pääsyyllisenä öljyrenkaat. Kiitos avusta!

(https://i.ibb.co/gZGKT8G6/letku.jpg) (https://ibb.co/gZGKT8G6)
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: Pekka H - 24.06.2025, 15:12:35
Jaa että oli kumiletku halki. OK. Tavallinen vika kaikissa merkeissä.
Kauanko imusarjan irrotus kesti ja oliko hankala operaatio?
Kerro sitten kun ajoa tulee enemmän vähenikö öljynsyönti vai pitääkö männät rengastaa? :)
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: taikatydetape - 24.06.2025, 22:00:34
Kyllä se oli melko nahkainen operaatio. lähinnä pulttien löytäminen ja rakoihin sopivan kokoisten jatkojen mahduttaminen oli haastavaa. Magneettikynällä, peilillä ja yhteistyöllä vaikeuksien kautta voittoon. Irroituksessa meni arviolta 3-4h ja takaisin laittamisessa sitten vähemmän, kun kaikki pulttien, letkujen ja johtojen paikat oli jo hallussa. Onneksi meitä oli kaksi siinä operaatiossa, sillä jotkut liitokset oli haastavissa paikoissa, niin toinen kannatteli imusarjaa ja toinen liitti auton alla maaten tavaraa kiinni. Jouduttiin ottamaan kaasuläppäkotelo ja bensaraide myös irti, jotta sai vähän paremmin työskentelytilaa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: Pekka H - 26.06.2025, 23:40:34
Kyllä se oli melko nahkainen operaatio. lähinnä pulttien löytäminen ja rakoihin sopivan kokoisten jatkojen mahduttaminen oli haastavaa. Magneettikynällä, peilillä ja yhteistyöllä vaikeuksien kautta voittoon.


Irroituksessa meni arviolta 3-4h ja takaisin laittamisessa sitten vähemmän, kun kaikki pulttien, letkujen ja johtojen paikat oli jo hallussa.
Onneksi meitä oli kaksi siinä operaatiossa, sillä jotkut liitokset oli haastavissa paikoissa, niin toinen kannatteli imusarjaa ja toinen liitti auton alla maaten tavaraa kiinni. Jouduttiin ottamaan kaasuläppäkotelo ja bensaraide myös irti, jotta sai vähän paremmin työskentelytilaa.
Joo tiedän että on aika massiivinen projekti koska fordin moottori-suunnittelija inssit ovat aina olleet mestareita piilottamaan kaikki yleisesti kuluvat osat. Tätä kutsutaan jälkimarkkinoinniksi . . .
Vanhemmissa kaasari autoissa tuo kuluva putki oli aina näkyvillä ja vaihtaminen 4 minuutin juttu.
Parempi tosiaan purkaa aina enemmän kuin vähemmän niin remppa on helpompi.
Marmorilla olisivat ryöstäneet hommasta säälittä arviolta 400 - tonnin.
Saitte hyvän työpalkan joten voitte lyödä rintoihinne ja taputella karvaisia käsiänne. :)
Sama juttu esim. vulva s40 B4184S11 termostaatissa, lämpötila-anturissa tai starttimoottorissa. Koetappa nähdä starttimoottori; mitään ei ole näkyvillä, vaikka kuinka hyvän valon kanssa sitä etsisit. Vm. 2004 Tojo Corollaan vaihdoimme startin 20 minuutissa pojan kanssa.


Meitsillä olisi myös tämä projekti edessä ja nuo samat osatkin kuin sinulla olleet hankittuna hyllyssä jo pari vuotta. Se aloittaminen aina tihkaisee  :buck2:   ;D
Oireet olivat siis huojuva tyhjäkäynti, joskus (harvoin) sammuilu, ajoittainen tehonpuute, öljyn syönti? Oliko muita  oireita?
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: laatikkovika - 27.06.2025, 08:11:49
Sulla ehtii murentua kumiputki jo säilytyksessä. :D
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: Pekka H - 29.06.2025, 16:43:30
Sulla ehtii murentua kumiputki jo säilytyksessä. :D
Näin voi käydä  :buck2:  Remppojen alotus aina tihkaisee tällä paapalla.
15.6.2023 on putki ja venttiili valmistettu.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: taikatydetape - 30.06.2025, 21:41:01
Joo tiedän että on aika massiivinen projekti koska fordin moottori-suunnittelija inssit ovat aina olleet mestareita piilottamaan kaikki yleisesti kuluvat osat. Tätä kutsutaan jälkimarkkinoinniksi . . .
Vanhemmissa kaasari autoissa tuo kuluva putki oli aina näkyvillä ja vaihtaminen 4 minuutin juttu.
Parempi tosiaan purkaa aina enemmän kuin vähemmän niin remppa on helpompi.
Marmorilla olisivat ryöstäneet hommasta säälittä arviolta 400 - tonnin.
Saitte hyvän työpalkan joten voitte lyödä rintoihinne ja taputella karvaisia käsiänne. :)
Sama juttu esim. vulva s40 B4184S11 termostaatissa, lämpötila-anturissa tai starttimoottorissa. Koetappa nähdä starttimoottori; mitään ei ole näkyvillä, vaikka kuinka hyvän valon kanssa sitä etsisit. Vm. 2004 Tojo Corollaan vaihdoimme startin 20 minuutissa pojan kanssa.


Meitsillä olisi myös tämä projekti edessä ja nuo samat osatkin kuin sinulla olleet hankittuna hyllyssä jo pari vuotta. Se aloittaminen aina tihkaisee  :buck2:   ;D
Oireet olivat siis huojuva tyhjäkäynti, joskus (harvoin) sammuilu, ajoittainen tehonpuute, öljyn syönti? Oliko muita  oireita?


Hauska projekti kyllä loppupeleissä. Tämä on mun ensimmäinen auto, kun tuli rapeassa 29 vuoden iässä hankittua ajokortti ja auto siihen kylkeen nopealla aikataululla.

Enempää tutkimatta ostin tämän murheenkryynin ja sitä olen ystävän, sekä internetin opastuksella opetellut rassaamaan. Muuten toimii palikoiden vaihdon jälkeen hyvin, mutta todella rapea tyhjäkäynti lämpimänä nyt. Lambdat seilasi todella kovasti lämpöisenä ja nyt uudet odottaa asennusta. Uskoisin että todella nokiset mahdollisesta öljyn poltosta ja/tai laihasta poltosta ilmavuodon takia. Jos ei auta, niin heitän bensatankkiin jotain putsausmönjää josko vaikka olisi bensapumppu tai sihti törkyinen. Tiedä häntä sitten.

Mutta löytyipä mukava uusi harrastus, kun osti ensimmäiseksi autoksi 20v vanhan läpi ajetun volvofordin. Heinäkuussa on katsastus ja hiukkasen jännittää päästömittaukset tällä romulla. Ei onneksi savuta.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: nall3 - 30.06.2025, 22:04:22
Ei onneksi savuta.
Vielä :D
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: Vfemma - 13.07.2025, 08:28:35
Tuli juuri tehtyä tuo PCV-vaihto. PCV-venttiilin irrottamisesta sellainen huomio sille, joka tätä remonttia suunnittelee, että sen alareunassa on kierrettävä muovikaulus. En tosin tiedä, miten se pitäisi toimia, sillä revin venttiilin väkisin ylös pitkällä raudalla, jonka päässä oli 90 asteen mutka (ikkunahaka). Klipsu meni rikki toisesta reunastaan, mutta sen sai vielä takaisin. Ehkä.

PCV-venttiili oli alle 40 € Volvo-liikkeessä ja letku alle 70 €.

Amatöörille tuo oli aivan v....n iso projekti. 40 % energiasta meni aloittamiseen, 50 purkuun ja 20 kasaamiseen. Jep, 110 %. Itselläni Flexifuel-versio, jossa elektroninen kaasuläppä. Poistin suuttimet ja nostin sähköjohdot suurin piirtein niiden kohdalle. Nelospytyn kohdalla olevaa alinta mutteria etsin noin 2 tuntia. Ai niin, tarkastuskameran hankkimiselle vahva suositus.
Otsikko: Vs: Volvo V50 1.8 bensa PCV + sälät
Kirjoitti: Pekka H - 13.07.2025, 23:58:39
Amatöörille tuo oli aivan v....n iso projekti. 40 % energiasta meni aloittamiseen, 50 purkuun ja 20 kasaamiseen. Jep, 110 %. Itselläni Flexifuel-versio, jossa elektroninen kaasuläppä. Poistin suuttimet ja nostin sähköjohdot suurin piirtein niiden kohdalle. Nelospytyn kohdalla olevaa alinta mutteria etsin noin 2 tuntia. Ai niin, tarkastuskameran hankkimiselle vahva suositus.
Meitsillä menee 75-95% energiasta aloittamiseen joten energiani ei millään sitten riitä tuohon työhön.
Tarkastuskamera olisi olemassa mutta olosuhteet autokatoksessa ovat päin persettä.
Pimeä kuin 'ryssän helvetti' tummanruskeilla seinillä, sepelilattia jonne tippuneet ruuvit eivät löydy milloinkaan ym.
Tuttu diplomi-insinööri ropaa autojen kanssa joten kun tyhjäkäynnin seilaaminen yltyy vien vulvan hänelle.