Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ilkka_60 - 09.06.2025, 05:59:22

Otsikko: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: ilkka_60 - 09.06.2025, 05:59:22
Volvo S60 T3 1,5 automaatti -18, ratissa tuntuu tärinää taajama-ajossa eli ajonopeuksissa noin 20...60 km/h. Auto on 200 tkm ajettu, mutta minulle uusi ja ensimmäinen automaatti-Volvoni. Aiemmat Volvoni viime 35 vuoden ajalla ovat olleet ja yhä ovat 700...900-sarjalaisia manuskavehkeitä.


Tärinä ratissa ei ole kokoaikaista, vaan se ilmenee usein toistuvasti ja muutamien kymmenien sekuntien ajan, tasakaasulla. Tärinä ei riipu ajoalustan karkeudesta, vaan sitä ilmenee aivan tuliterällä asfalttipinnallakin. Minulla ja huushollissa eli exillä on ollut kai yli 50 erimallista autoa ja 80...90-luvuilla etuvetoisiakin asconaakadettiamondeotapassatia jne manuskalootalla, mutta koskaan aiemmin en missään satunnaisestikaan ajamassani autossa ole kokenut ratissa vastaavaa tärinää - ei vatkausta, vaan tärinää. Autossa renkaat ovat uudenkarheat 215/55-16 Linglongit.

Saattaako tärinä johtua eli kantautua voimansiirron oireesta? Vetonivelistä, vaihdelaatikosta? Autolla on hyvä huoltohistoria, mutta huoltokirjassa ei ole merkintää vaihteistoöljyn vaihtamisesta. Vai voiko syynä olla peräti se, että taajama-ajossa moottori kiertää kovin alhaisilla kierrosluvuilla - kierroslukumittarin mukaan vain jopa noin 1200 r/min.

Asia on minulle sikäli akuutti, että etäkauppana ostin Volvon isosta kotimaisesta autoliikkeestä pari viikkoa sitten, ja autossa ilmenneiden parin muunkin seikan takia pohdin pitääkö auto vai purkaa kauppa. Moinen tärinä ratissa joka tapauksessa on mielestäni outoa, ja se on häiritsevää. Eikä mielestäni ole Volvon tyyppiominaisuus - etuvetoisilla olen aiemmin ajanut vain satunnaisesti V50:llä ja V70:llä.

Kiitos mahdollisista arvioista ja analyyseista.

-ilkka
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: Slowman - 09.06.2025, 09:19:05
Arviota tärinöistä en osaa antaa, normaalilta tuo nyt ei maallikonkaan lukemana tunnu. Mutta varmaan tiedätkin että 14vrk on etäkaupassa raja suoralle kaupan purkamiselle. Siitä eteen päin sitten neuvottelut tapauskohtaisesti. Jos auto on muuten mieleinen niin autokauppiaan kanssa ratkomaan vikojen etsimistä / korjaamista ???
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: laatikkovika - 09.06.2025, 11:58:33
Koita ajaa pakkovaihteilla että saat kierrokset vähän ylemmäs. Täriseekö silti?

Ei kai vanteissa oo sisäpuolella likaa paakkuuntunu?
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: Sirkkuli - 09.06.2025, 15:31:53
Onko myyjää informoitu asiasta? Onko mahdollisesta kaupan purkamisesta keskusteltu tai asioista muuten sovittu?
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: Badman - 09.06.2025, 23:08:20
Jos mahdollista, kokeile kuitenkin vaikka talvirenkaillasi, esiintyykö niillä sama oire. Omassani tuli aikoinaan lähes uudet Linglongit mukana ja heti niiden alle laiton jälkeen alkoivat kummalliset vetelyt ja vapinat, joita ei talvirenkailla esiintynyt. Oireet hävisivät eri merkkisten kesärenkaiden myötä.
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: ilkka_60 - 13.06.2025, 05:44:51
Onko myyjää informoitu asiasta? Onko mahdollisesta kaupan purkamisesta keskusteltu tai asioista muuten sovittu?

Kiitos muillekin kommentoijille.

Etäkauppana ostin auton. Myyjäliikkeen mukaan kyseessä kuitenkaan ei ollut etäkauppa, koska auto oli käytetty kotonani nähtävänä ja koeajettavana. Myyjän mukaan kauppa ei ole purettavissa. Hieman harmittikin, että mennessäni hakemaan auton ja allekirjoittamaan kauppakirjan, sain uudestaan nähdä auton vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Tuolloin huomasin, että auton vasen etuvanne oli vaurioitunut. Oletan, että autoliikkeen reppuri käytyään näyttämässä auton kotonani ja ajaessaan auton takaisin liikkeeseen, mahdollisesti oli kolhinut vanteen risteyskanttareihin tmv.

Tärinä ratissa on outo, enkä oikein välittäisi aikakaupalla kokea tuota tärinää. Suht korkeataajuinen, kuin50/60 Hz ns. verkkohurina. On alkanut vaikuttaa siltä, että tärinä juontuu voimansiirrosta, vaihteiston haistellessa vaihtamista. Täytynee varoiksi vaihdattaa laatikkoöljyt, ja kokeeksi vekslailla renkaita aluksi akselilta toiselle - nurkissa onneksi on useita settejä Volvon orkkisvanteita ET25...ET43 renkaineen.

-ilkka
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: laatikkovika - 13.06.2025, 08:57:16
Semmonen liike sitten se... >:(
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: Sirkkuli - 13.06.2025, 11:45:45
Saako arvata, Saka tai Kamux ;)?
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: laatikkovika - 13.06.2025, 12:03:23
Noi nyt kävi kans mielessä. Niistähän on nyt juttua kun on vähän epäselvyyttä miten ne kertoo esim vioista vai kertooko...
https://moottori.fi/uutinen/kamux-ja-saka-kuluttaja-asiamiehen-syyniin-moottori-kertoi-autokaupan-ongelmista-jo-viime-syksyna/
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: Sirkkuli - 13.06.2025, 13:13:14
Joo ja oma kokemus Sakan kanssa ei myöskään ole kovin myönteinen. Ainoa hyvä siinä oli, että ei päästy asiakassuhteen muodostamiseen asti. Aika vahtimista ja perässä vedettävää touhua oli. Vetäydyin kaupasta, kun eivät pitäneet siitä kiinni, mitä oli sovittu.
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: ilkka_60 - 15.06.2025, 00:51:55
Myyjäliike ei ollut kumpikaan ketjussa mainituista. On pitkäaikaisempi kotimainen toimija, jo ns. sotien ajoilta.

Pöljää kaupanteossa oli se, että kun reppuri oli tuonut auton kotiini koeajettavaksi, jo noin 5... minuutin ajolenkin jälkeen myyjähenkilö alkoi pommittaa reppuria tekstareilla jotta tuleeko kaupat. Koeajolenkin lopulla pukkasi uutta tekstaria, ja takaisin kotipihassani reppuri sekä myyjähenkilö ryhtyivät puhelimoimaan keskenään. Tuon puhelun päätyttyä itse soitin myyjähenkilölle ja lausuin, että ei taida kauppoja syntyä. Tuossa yhteydessä myyjähenkilö ilmoitti, että auto on jo poistettu myynnistä minua varten, ja minun tuon takia olisi syytä ostaa kyseinen tai jokin toinen auto kauppaketjultaan.

Puhelun jälkeen ja reppurin sekä auton poistuttua pihastani, jäin pähkäilemään asiaa. Meilitse otin yhteyttä myyjähenkilöön ja totesin, että hinnasta vielä 500 pois, niin otan auton. 250 euroa lähti. Sovimme, että teemme kaupat, ja liike toimittaa auton kotiini kauppojen tekemistä varten. Olin koko kevättalven netistä jaagannut lähtöhinnaltaan kohtuullista suomivolvoa hyvällä huoltohistorialla, ja voimanlähteenään nimenomaan täysbensa - ei hybridi tai flexi, kaasu. Maaliskuussa missasin 190 tkm ajetun V60 -20 täysbensa, jollaista nimenomaan olin odotellut.

Myyjähenkilö kuitenkin perui auton kotiintoimituksen ja edellytti, että noudan auton liikkeestä. En osaa hahmottaa, oliko myyjäliikkeelle tässä yksi keino vetäytyä etäkaupan kontekstista. Kun menin auton hakemaan, sain auton uudestaan nähdä vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Tuossa vaiheessa havaitsin, että auton vasen etuvanne oli hartaasti ajettu rotvallin reunaan - vanteen rantissa on nirhaumaa kymmenien senttien matkalla.

Minulla on käsityskyvylläni perusteltu syy epäillä, että myyjäliikken reppuri oli takaisin liikkeeseen palatessaan 22 kilometrin matkalla kalauttanut vanteen risteyskorokkeisiin. Ja mahdollisesti (korostan, hypoteettista) tästä syystä myyjäliike vetäytyi auton kotiintoimituksesta, ja sain auton nähdä uudestaan vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen.

Kuluttajariitalautakuntaan joudun menemään, myös parin muun seikan takia autossa. Muun muassa, auton ainakin oikea takalokasuoja on kolarimaalattu, kun bensatankin täyttöaukon tiivisteissä on maalirannut. Enkä saanut tilaisuutta tarkastaa auton alustan mahdollisia ruosteita, vaikka olin sitä myyjäliikkeeltä vaatinut. Onhan siellä ruostetta, enkä missään nimessä olisi ostanut autoa, jossa on  ruostetta. Torpassa muita Volvoja on mm. 960 vm -95, joka on ollut minulla 28 vuotta, eikä autossa ole ruosteita missään - alustasuojauksen sekä alapuoliset kotelot tuohon olen uusiksi tehnyt itse, ensimmäisen kerran jotain vuonna 2000 ja viimeksi viitisen tmv. vuotta sitten.

Kerran aiemmin olen käynyt kuluttajariitalautakunnassa, 90-luvun alulla. Tuolloin lautakunta suositteli myyjäliikettä kuitteja vastaan korvaamaan välittömät korjaukset, joita olin autoon joutunut teettämään. Myyjäliike korvasi täysimääräisesti. Auto tuolloin oli Peugeot 505 GTi -88 vai Volvo 740 GL -90, en muista kumpi oli kyseessä.

Tänään S60:n vaihteisto teki outoja loikkia jtta jysähti, tasakaasulla 30 km/h taajamanopeudessa. Pakko tuohon on vaihteistoöljyt vaihdattaa.   

-ilkka
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: insinörtti - 16.06.2025, 12:40:36
Voi olla ns. tyhmä ehdotus... mutta kyseessä mekaanisen vian sijaan kaistapäävahti? Ainakin pari pykälää vanhemmassa vuosimallissa saa valikoista valittua, tempooko kaistapäävahti rattia toivomaansa suuntaan vai tyytyykö se herättelemään kuskia ohjauspyörän värinällä. Tämä tempominen/värinä asetus säilyy muistissa ja kaistapäävahti aktivoituu aina autoa käynnistettäessä.
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: ilkka_60 - 25.06.2025, 00:41:25
Ei liene kaistavahti, en näe mahdolliseksi.

Tästä autokaupastani tullee aikanaan juutuubitarina - vähintään juutuubitarina. Vasta pari päivää sitten huomasin, että auton alla olevista renkaista kaksi on asennettu vanteelle väärin päin eli tarkoitetun pyörimissuunnan vastaisesti ja keräämään tieurissa sadevedet keskelle rengasta.

Autolla olen nyt ajanut noin 180 kilometriä, kaupantekohetkestä 22.5.2025 alkain, ja vastikään meilasin myyjäliikkelle uudistaen kaupanpurkuvaateeni. Myyjäliike toistaiseksi on kiistänyt, että kyse oli etäkaupasta. Kuitenkin, en saanut tilaisuutta edes kiertää auton ympäri ja silmäillä autoa, ennen kauppasopimuksen allekirjoitusta. Saati että olisin saanut vaatimani tilaisuuden tarkistaa auton alustan, alkavien ruostevaurioiden varalta - onhan siellä mm. runkopalkit hakkautuneet enemmän kuin pintaruosteelle. Vanhoissa takavetureissani ei ole koko alustaa kattavia muovilevyjä suojana, mutta niissä jo uutuuttaan on ollut vahva kiveniskumassa alustasuojana, sekä etenkin 960 -95 alustassaan muovilämiskää siellä sun täällä estämässä kivi- ja loskasuihkujen iskeytymistä koriin asti.

Mutta sanokaas, S60-vertaiskokijat. Avainlämiskän kun vetää pois kojelaudasta, infotaulu ilmoittaa jotta
"Kytketään alennetun valvonnan tila - poistu, paina EXIT" tmv.
Auton ohjekirjasta en löytänyt tyhjentävää selitystä. Tarkoittaako tuo, että jos painaa EXIT, auton hälytinsysteemi kytkee kaikki penteleen tila-anturit syömään virtaa ja kuluttamaan käynnistysakkua? Onko niin, ettei kannata painaa EXIT, ja ilman EXITiä auton asentotunnistimet jäävät kytkeytymättä päälle - säästyypi akkua.

Tietty, onhan se pätevä varashälytin, jos hälytinsysteemi on syönyt käynnistysakun niin tyhjiin, ettei autoa pysty kukaan saamaan liikkeelle ja anastamaan. Mun 960 -95 vuosituhannen alulla kai yritettiin anastaa, tai ainakin autoon murtauduttiin, kun auto oli akun sippaamisen takia jäänyt yöksi pankin eteen parkkiin. Murtautujien Pekka ja Timo matkaan päätyivät autosta vain C-kasetit sekä paperossit.   

-ilkka
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: insinörtti - 25.06.2025, 08:42:53
Avaimen kanssa ei ole tullut pelailtua, mutta tuo alennettu valvonta kytkee sisätutkat yms. pois. Tarkoitettu esim. tilanteisiin, joissa jätetään lemmikit autoon kauppareissun ajaksi. Tämän saanee pysyvästi (?) päälle auton valikoista.

Tosin ei tämä systeemi nyt mitenkään merkittävästi akkua syö. Nykyautoissa joka tapauksessa aina pientä kulutusta (etäyhteys, keskuslukitus yms.). Jos auto välillä seisoo päiviä...viikon, ylläpitolaturi pitää murheet poissa.

1200 rpm olikin mennyt aiemmin ohi korvien... ihan liian matala kierrosluku tällainen. Tosin tästä syntyvän jurinan pitäisi olla paljon matalataajuisempaa. Joten edelleen vahva suositus napsia valikoista kaikki kaistavahdit yms. avustimet pois. Varmuuden vuoksi.

Ja ne renkaat.... jos 2 pyörii väärinpäin, niin mennyt vaan vas/oikea ristiin? Mutta tämä tuskin värinöitä selittää. Pakko vaihtaa tilapäisesti talvirenkaat alle, että saa poissuljettua kesärenkaiden viallisuuden. Tosin ennen tätä jumppaa kannattaa kartoittaa pyöränlaakerivian mahdollisuutta. Sellainen tosiaan voi aiheuttaa nopeataajuista värinää. Vaikuttaako jarrutus/kiihdytys tai kaarto vasemmalle/oikealle?

Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: vlandia - 25.06.2025, 08:51:49
Oman käsitykseni mukaan tuo "exit" painaa tai ei ei merkkaa mitään,häly jää pois päältä joka tapauksessa.Itse jouduin tuon tempun tekemään kun sisätilan lämmitin sai edellisissä autossani hälyn päälle.Tuosta tärinästä, kokeilisin vaihtaa renkaat edestä taakse jos kerran kanttareihin on ajettu ja kokeilisin häviääkö tärinät sillä.Yli 100tkm tuon sukupolven etuvetoisilla Volvoilla nyt ajanut ja tärinöitä löytynyt vain Pirellin renkaista,missään muissa ei ole tullut ongelmia tärinöiden kanssa ja tuostakin selvittiin tasapainotuksella ja Pirellien siirrolla taka-akselille.
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: laatikkovika - 25.06.2025, 15:47:05
Sisälämppäri saa hälyn päälle kun perinteisesti joku wunderbaumi tai muu härpäke roikkuu peilissä.
Ilmavirta saa sen heilumaan ja se on siinä.
Olen muutaman tuollaisen auton turhan hälyn " korjannut" melko halvalla. :D
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: ilkka_60 - 28.06.2025, 23:52:43
Kiitos kommenteista.

...
1200 rpm olikin mennyt aiemmin ohi korvien... ihan liian matala kierrosluku tällainen. Tosin tästä syntyvän jurinan pitäisi olla paljon matalataajuisempaa. Joten edelleen vahva suositus napsia valikoista kaikki kaistavahdit yms. avustimet pois. Varmuuden vuoksi.

Ja ne renkaat.... jos 2 pyörii väärinpäin, niin mennyt vaan vas/oikea ristiin? Mutta tämä tuskin värinöitä selittää.
...

Renkaat. Ovat vanteille asennetut väärin päin, kyljen teksti "inside" päälle päin.

Ratin tärinä. Hiukka taisin ampua yli - tärinän taajuus lienee noin 30 Hz huiteita. Asiaa kun olen  pakkovaihteillakin kollaillut, kyse vaikuttaisi olevan moottorin alhaisesta kierrosnopeudesta. Hitaassa taajama-ajossa automaatti vaikuttaa  toistuvasti käyttävän pykälää liian suurta vaihdetta. Kierroslukumittarin mukaan kone välillä koukkii jopa vain 900...1000 rpm:ssä, kun säädyllinen vääntöalue kyseisissä nopeuksissa mielestäni olisi luokkaa 1300...1700 rpm. Hetkittäin tuntuu kuin moottori hyytyisi siihen paikkaan.

Mieleeni muistuu manuska-Passat 1.5D -81, jollainen minulla oli 80-luvun alulla. Tyhjäkäynnillä diesel-Paskatti täristi konetta ja rattiakin kuin tekee tämä bensatomaattivolvo taajama-ajossa. Ilmiö joka tapauksessa on niin ärsyttävä, ettei tuollaista jaksa sietää.

Täytyy vaihdattaa romuun vaihteistoöljyt ja toivoa, että toosan äly hiukka virkoaa. Paikallinen öljyhuolto heitti öljynvaihdon hinta-arvioksi rapiat 200 euroa, mutta varmuuden vuoksi vien Siniselle Tiskille. Saavat samalla kollata, onko romussa softapäivitykset kunnossa.   

-ilkka
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: ilkka_60 - 17.08.2025, 00:35:19
Tilannepäivitystä Volvo S60 automaatin rattitärinään, ja hiukka muutakin jorinaa Volvoista. Pitkä postaus, pahoittelen.

SUURELLA SUULLA ja täysin ummikkona nyt puhun, kun oletan jotta yli 150 tkm ajettuihin automaatteihin kannattaa laatikkoöljyt vaihdattaa. Ummikkona, sillä tämä on ensimmäinen automaattini. Aiemmat 47 vuotta olen ajanut manuskavaihteilla, ja tällä tomaatilla vasta rapiat kaksi kuukautta.

Heinäkuussa kun lämpötila jatkuvasti kapuili +30:n liepeille, auton vaihteisto alkoi käyttäytyä melko rasittavasti, heti pihasta startatessa. Parkista pakille tai ajoon vaihtaessa loota jymäytteli jotta koko auto tärähti. Alhaisissa taajamanopeuksissa, pikkuvaihteilla vaihtaessaan ja tasakaasulla alhaisissa nopeuksissa rattia täristi julmetusti. Vääntöalueen alarajoilla homma ravistaa.

Pari viikkoa sitten käytin auton merkkihuollossa vaihteistoöljyn vaihdossa, ja samalla vaihteiston mukautukset nollattiin. Auton ensimmäinen käyttäjä mahdollisesti on ollut varovainen kaasunkäyttäjä, ja vaihteisto normiasennossaan [ei Sport-asennossa] oli oppinut käyttämään kovin alhaisia kierrosnopeuksia - tämä oli volvohuollon monttöörin näkemys.

VAIHTEISTOÖLJYN VAIHDON jälkeen laatikko vaihtaa huomattavasti siistimmin, eikä taajama-ajossa enää tunnu vastaavaa tahmailua ja nykäisyjä kuin aiemmin. Aiemmin, kotipihasta lähteissä kun vaihtelin parkilta etenkin pakille, loota jymäytteli. Enää ei jymäyttele. Alhaisissa ajonopeuksissa, tärinää ratissa kuitenkin yhä tuntuisi olevan vaihtamisten yhteydessä sekä alhaisilla kierroksilla tasakaasulla, ja tarttee seurailla. Oletan, että tärinä saattaa olla oiretta vetoakseleilta.

Vaihteiston Sport-asennossa tärinää ei ilmene, kun kone jatkuvasti käy kovemmilla kierroksilla ja pienemmällä vaihteella. S-asento kuitenkin nostaa kierroksia mielestäni turhan paljon. Esimerkiksi 40 km/h taajamanopeudessa tasakaasulla, S-asennossa kierroksia on mittarissa noin 2000...2100, kun vaihteiston normiasennossa varveja on noin 1100. Manuskavaihteisillani olen rauhallisessa ajossa pitäytynyt luokkaa 1500...1800 kierroksiin. 

MELUTASO AUTOSSA putosi öljynvaihdon jälkeen korvinkuultavasti. Vaikuttaa kuin 2...3 desibeliä olisi pudonnut voimansiirrosta sisätiloihin kantautuva melu, elleikö enemmänkin. Taajama-ajossa käyntimelu on miellyttävän hiljainen, eikä kabiiniin enää kantaudu karkeaa rohinaa.

Vanha vaihteistöljy oli kovin tummanruskehtavaa, eikä punertavasta väristä ollut haisuakaan. Sinisen Tiskin monttööri totesi, että automaattilootan öljyt ylipäätään kannattaisi vaihtaa 150...180 tkm ajon jälkeen. Tällä Volvollahan on ajettu 226 tkm. Hassua merkkihuollon manöövereissä oli se, ettei huolto oikein osannut tulkita, onko auton vaihteisto mallia PowerShift vaiko ns. tavallinen. Lootassa nyt joka tapauksessa on oikeanlainen öljy, eikä jonkin pikkupajan mahdollisesti vääräntyyppinen öljy. Paikkakunnan mistra-know-it-all minulle lausui, että tein virheen vaihdattaessani lootaöljyt. Hänen mukaansa öljyjä ei missään nimessä saisi enää vaihdattaa, jos alkuperäisillä öljyillä on ajettu yli 200 tkm.

Merkkihuollossa öljynvaihto ja mukautusten nollaus kustansivat 400 euroa, mutta ihan ilolla maksoin jouheammasta vaihtamisesta sekä alentuneesta melutasosta. Ilahduin siinä määrin, että päätin viedä auton Finikor-putiikkiin alustan re-käsittelyyn, enkä yritäkään suhrata ruostesuojausta kotipihassa, kuten olen vanhoille romuilleni tehnyt. Tässähän toosassa on 60-sarjalaisten 2012-2018 vakiopulma, vajavainen alustan suojaus. Moiset ruosteet näin "nuoren" Volvon alustassa tulivat minulle täytenä yllätyksenä. Vrt. Youtubessa Tuulilasi-lehden videot tämän korimallin käytetyistä Volvoista.     

Tähän Volvoon oli myyjäliike jostain syystä joutunut uusimaan turbon. Myös vaihdattanut tuulilasin, mikä tietty oli minun kannaltani positiivinen seikka.

KAIKESTA HUOLIMATTA ja kaiken päälle olen sitä mieltä, että auton kuuluu olla manuskavaihteinen ja takavetoinen, vähintään 2 litran vapaastihengittävällä bensamoottorilla ja perän viskolukolla. Paras lukkoperä autoissani oli 35... vuotta sitten Peugeot 505 GTi:ssä, viskolukko. Jokusen kerran talvisillä mökkiteillä ja Lapissakin jouduin Pösöllä jauhamaan puolen metrin kai ylikin hangessa, mutta Pösö hitaasti eteni jotta perä paukkui ja koko auto rytkyi. Talviliukkailla maantievauhdeissa Pösön lukkoperä oli mahtava ohitusväline - keskivallin yli varovasti tasakaasulla, sitten talla pohjaan ja Pösö lähti lujasti luotisuoraan, oli tie kuinka jäinen tahansa. Ei sen puoleen, Volvo 960 2.5 sekin alustansa ansiosta käyttäytyy liukkailla maanteillä hienosti, vaikka sähkölukko ei pelissä olekaan.   

Mutta maailman paras auto? Volvo 740/940 manuskalootalla M47 ja koneella B230FB/FK on omassa kokemusmaailmassani helpoin, idioottivarmin, kestävin, kätevin, loogisin, luotettavin, tilavin ja kaikkea muutakin käyttö- sekä perheauto. Tehopainosuhteeltaan riittävä arkikäyttöön. Maailman Paras Automalli, toistaiseksi - minun mielestäni. Omissa käsissä ja omassa huushollissa on Volvojen lisäksi autoja ollut keulalogoilla Audi, Ford, Hillman, Morris, Nissan, Opel, Peugeot, Saab, Toyota, VW. Opeleita mulla ehti 70-luvun lopulta 80-luvun lopulle asti olla 9 kappaletta, mutta yksikään niistä ei ollut Volvon 700/900 -sarjojen veroinen, vaikka 2-litrainen Ascona B sekä Rekord D olivatkin vankkoja ja ajoltaan hienoja laitteita.   

S60:N VALOHIMMELIT ovat alkaneet ihmetyttää nyt, kun illat nopsasti pimenevät. Xenonit vaikuttavat kovin tehottomilta, etenkin verrattuna 960:n -95 Valeo-hooykkösiin. 940:n Boschit nekin vaikuttavat tehokkaammilta kuin S60:n xenonit. Takavuosina käytin takavetoisissani ns. laittomia 100W polttimoita, mutta viimevuosina olen tyytynyt Osramin ja Philipsin tavallisiin 55W tehobulbbeihin, kun ovat kiitettävän kirkkaat. Kirkkaat ainakin verrattuina S60:n xenoneihin. Tai sitten vain xenonien terävärajainen valokuvio antaa himmeämmän vaikutelman.

Täytyy setviä, miten S60:n ajovalojen korkeusautomatiikkaa pystyy kalibroimaan. Typerä on koko automatiikka, ja kaukovalot jatkuvasti sojottavat turhan ylös.

Peruutusvalot S60:ssa ovat ainakin vakiopolttimoilla pelkkä vitsi ja pelkästään indikaattori ulkopuolisille jotta nyt on pakki päällä. 900-sarjan vanhoissa Volvoissa peruutusvalot oikeasti valaisevat, jotta näkee peileistä mihin on peruuttamassa.

-ilkka
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: laatikkovika - 17.08.2025, 09:16:01
Jatkona tähän lyhyeen selvitykseen voisi sanoa että jatkossa sitten ne laatikkoöljyn vaihdot tiheämmin. 60-80 tkm välein?

Kylläpä se maailman paras autokin vain on melko perso ruosteelle. Siis 740-940.

Itsellä on yksi p2 S60 joka on nyt noin 25 vuotias eikä ole tarvinnut ruosteita korjailla
Toinen on p80 koppa 26 vuotias ja ruostetta ei missään.
Tietysti osa kunniasta menee edellisille omistajille jotka ovat huolehtineet autoistaan. Nykyistä C70 metsästin 1,5-2 vuotta.
Muutama niitä aina on myynnissä mutta kunto ei ole niin hääppöinen.
Ei tarvitse enää kersoja ja koiria kuskailla niin voi ajella 4 paikkaisellakin.

Tämä nyt vähän ot:na edellisen innoittamana. ELK
Otsikko: Vs: Volvo S60 T3 -18 ratin tärinä
Kirjoitti: Scraab - 17.08.2025, 12:29:40
Hassua merkkihuollon manöövereissä oli se, ettei huolto oikein osannut tulkita, onko auton vaihteisto mallia PowerShift vaiko ns. tavallinen. Lootassa nyt joka tapauksessa on oikeanlainen öljy, eikä jonkin pikkupajan mahdollisesti vääräntyyppinen öljy.
Jos huolto ei tunnista vaihteistoa, miten se osasi valita oikean öljyn ELK?

PowerShift ei ole oikeastaan automaatti, vaan ”märkä” kaksoiskytkinvaihteisto, johon öljyn lisäksi vaihdetaan suodatin. Ymmärtääkseni sille on myös määritelty huoltoväli, toisin kuin automaateille.

Onneksesi autossasi lienee aito Geartronic, PowerShift tuskin olisi kestänyt noita kilometrejä :D!