Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Shadow_Fi - 10.06.2025, 23:17:22
-
Hei,
Myyjä ennen kauppoja vaihdatti ohjaustehostimen pumpun, kun siinä oli hirttämisen merkkejä (rautasilppua tms.). Huollossa kuulemma olivat pumpun ja mukamas öljyt vaihtaneet. Olisinkin tyytyväinen jos ei tänään tulisi huomattua kumma jurnutus autossa kun ilmastointi nollissa. Eli tyhjäkäynnillä sellainen wrum-wrum-wrum (taajuus on 2Hz eli 2 kertaa sekunnissa). Konepellin alla minusta se ääni tuntuu kädellä ohjaustehostimen pumpun alueelta. Eli ihan kuin joku ahdistaisi uutta pumppua. Kysymys kuuluu varsin niille jouilla kokemusta tai VIDA lähellä, voiko olla että siliössä (paisarissa) on imulinjalle suodatin? Monessa autossa on, ja ei Volvoista kokemusta. Haju öljyllä ATF (hieman palaneen) mainen, mikä vähän kummastuttaa viikon vanhoilla öljyillä. Toki voi olla että mekanistit kusettivat, tai vaihtoivat vain sen säiliön verran ilman huuhtelua. Mitäs tekisitte? Uusi säiliö ja huuhtelemalla uudet öljyt läpi?
-
Loppuuko ääni kun antaa hieman kierroksia tai muuttuuko rattia kääntäessä?
-
Kierroksia hankala antaa niin vähän, mutta loppuu. Ratti ei juurikan vaikuta, kierrokset enemmän.
-
Sulla on väärä öljy siellä. Pitää olla hydr.neste.
Jos siis autos on 1999--->.
Moniurahihnan kiristin.
Laturi.
Hihna pois ja kokeilee missä kunnossa. Jos ääni kuuluu ilman hihnaakin niin älä ajele, sitten on jakopäässä jotain häikkää.
-
Miten niin väärä? ATF on väärä juu, mut tuolla on vihreä mömmö. Eikö Volvon oma ole vihreä? Jakopääremmi ja vesipumppu uusia, moniurahihna on myös uusi, ohjaustehostimen pumppu uusi.
-
Ymmärsin sitten väärin tämän sun kirjoituksesta
öljyllä ATF (hieman palaneen) mainen.
Sori vaan kauheesti.
No mikähän kone tää on?
Vois olla vielä noi mitä sanoin. Laturi/vapaakytkin, moniuran kiristin.
-
Diesel moottori (D5244T4). Moniurahihnan kiristin myös uusi. Laturista vaikea sanoa, varsin tuon taajuuden takia. Jos moottori pyörii 11-12 kierrosta sekunnissa, ja 2 kertaa sekunnissa on jurnutus, niin se ei ainakaan seuraa täysin moottorin kierroslukua. Ettei vaan siellä säiliössä ole joku takaisku ja sihtisuodatin, ja paine väkisten tietyssä ajassa jaksaa puskea läpi..
-
Joutokäynnillä kuuluva jurputtava ääni joka loppuu kierroksia antaessa on yleisimmin laturin vapaakytkimen syy.
Säiliössä ei ole sihtiä tai takaiskua. Säiliön sisällä oleva paluulinjan putki irtoaa joskus ja silloin käynnissä korkkia aukaistessa öljy liikkuu reilusti/kuohuu.
-
Joutokäynnillä kuuluva jurputtava ääni joka loppuu kierroksia antaessa on yleisimmin laturin vapaakytkimen syy.
Tästä mulla on katkeria omakohtaisia kokemuksia. Kun en heti omaa järkeilyä uskonut vaan menin vaikeimman kautta.(Kaikki muu ensin uusiks) :facepalm:
No, tietääpähän nyt ainakin paljonko niillä on ajettu. :idiot2: :2funny:
Niin ja se jurputus muuttuu kierroksien mukaan mutta ei siitä voi päätellä niin että jos taajuus on pari Hz niin johtuisi jostakin mikä pyörii sen 2x sekunnissa.
-
Vapaakytkimelle veikkaus täältäkin. Sen kunto on helppo ja nopea tarkastaa. Hihna vaan löysälle ja pyörittelee laturia hihnapyörästä molempiin suuntiin. Nopeasti suuntaa vaihtaessa pitäisi "lyödä tyhjää". Jos hihnapyörä on roottorin kanssa yhtä puuta molempiin suuntiin, on vapaakytkin rikki.
Tuo metallihile kierrossa on vähän hankala homma. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta sitä tuskin saa kaikkea sieltä kierrosta pois edes huuhtelemalla. Omissa autoissani ohjaustehostimen öljyt ovat aina haisseet palaneelle. Haistelua parempi konsti on imeä ruutalla öljyä säiliöstä ja katsoa kuinka paskaista se on, niin siitä voi päätellä, että onko vaihdettu huuhtelemalla vai pelkästään lisätty. Tosin jos pumppu on vaihdettu, niin siinä taitaa vaihtua jo suurin osa öljyistä. Ei tosin korvaa tämä huuhtelun tärkeyttä.
Oon ite sitä mieltä, että suurin osa ot-pumpun ja hammastangon remonteista johtuu siitä, että noita öljyjä ei yleensä ikinä vaihdeta kunnolla, eli huuhtelemalla. Tuo aina esiintyvä palaneen haju vanhoissa öljyissä jo kertoo siitä, että siellä tapahtuu kulumista koko ajan niin pitkään, kun siellä sitä palanutta öljyä kierrossa pyörii.
-
Sen verran selvitin että 2000 luvun autoissa pitäisi olla aina joko sihti tai suodatin, ja tässä kyseisessä säiliössä on sihti. Siitä on valokuvakin netissä. Se ei vaan ole korkin alla, vaan heti pohjassa olevan nipan yläpuolella. Eli jos joku kurkkaa niin varmaa tarvii endoskoopin.
-
Oon laittanut halpoja tarvikesäiliöitä eikä niillä ole mitään ääniä tullut mutta kukapa tietää...
Niissä ei siis sihtejä ole ollut.
Laturi
-
No linkki ei välttämättä kaikille kelpaa, mut siellä on kuvat nyt ainakin: https://www.drive2.ru/l/4671248/
-
Mielenkiintoista. Tyhmä kysymys, mutta onko toi suodatinhässäkkä jokaisessa P2 -Volvossa jossa tuo säiliö on ton näköinen?
-
Mielenkiintoista. Tyhmä kysymys, mutta onko toi suodatinhässäkkä jokaisessa P2 -Volvossa jossa tuo säiliö on ton näköinen?
Nähtävästi on niissä joissa paluu on pohjassa. Niissä ei ole joissa paluu on ylänurkassa.
https://youtu.be/aTIeIMWWJCY