Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vol80v0 - 24.01.2012, 20:20:09
-
Otsikon mukainen ongelma vuosimallin 2001 S80:ssä.
ratissa siis cruisen ja stereoiden nippeleitä, jotka eivät toimi.
Radio toimii kyllä keskikonsolin nappuloista, mutta cruisea ei voi käyttää lainkaan.
Jos joku tunnistaa vian ja syyn, niin kiitollisuudella otetaan tietoa vastaan. Voiko olla joku sulake, rele tms.
-
Otsikon mukainen ongelma vuosimallin 2001 S80:ssä.
ratissa siis cruisen ja stereoiden nippeleitä, jotka eivät toimi.
Radio toimii kyllä keskikonsolin nappuloista, mutta cruisea ei voi käyttää lainkaan.
Jos joku tunnistaa vian ja syyn, niin kiitollisuudella otetaan tietoa vastaan. Voiko olla joku sulake, rele tms.
Onko ratti autossa alkuperäinen ? eli onko kaikki lelut niin että, nuo napit pitäs toimia,,,eli noita ratteja voi vaihtaa, mutta välttämättä ratin lelut ei toimi.
Eli lyhykäisyydessään autoon on vaihdettu jossain vaiheessa ratti, jonka napit ei toimi auton yksikön kanssa.
Vaihtoehtona on sekin , että autossa ei ole edes noita toimintija tukevia komponentteja.
-
Ratti on alkuperäinen ja napit toimineet aiemmin.
Vika ei siis ole ainakaan tuon ensimmäisen vastauksen kaltainen.
Eli edelleen toivon, että jollakin olisi tietoa.
Kiitos jo etukäteeen, jos joku ratkaisee arvoituksen
-
Palaako niissä valot?
Vikakoodien luku voisi auttaa, jos vaikka SWM (Steering wheel module) olisi jökissä.
-
Sitä voisi kokeilla, että irroittaa akun miinuskengän noin varttitunniksi, saattaa auttaa näihin tai sitten ei. Mutta on helppo kokeilla.
-
No hitto
Äsken ajoin kotiin ja räpläsin taas nappuloita ja ne toimivat.
Haisee joltain kosketushäiriöltä jossain, mutta missä?
Jos ja todennäköiseti kun taas pimenevät...
-
Onko abs-jarrut toiminut kokoajan ilman vikailmoituksia?
Muistaakseni (harmaa muistikuva, voin olla väärässäkin) myös mittaristolla oli oma osansa cruisen toiminnassa. Eli onko auton mittaristoa vielä huollettu?
-
Eipä ole abs herjannut mitään.
Mittaristoa ei ole tietääkseni korjattu tms. Auto ei tosin ole ollut minulla hirveän pitkään. Tunnen kuitenkin alkuperäisen omistajan hyvin ja tietäisin tod.näk. jos olisi tehty tuollaista.
Samalla kun nuo Cruisen nappulat alkoi toimia myös stereoiden rattinappulta palasivat. Vika siis lienee niille yhteinen, joten voisiko tuo alkusyy missään mittaristossa olla...
-
Onko siellä ratin alla kellojousi, mitä pitkin info kulkee yksikölle. Monesti noissa on kulumavikaa?
-
Ei löytyny vanhempaakaan, mihin vastata, mutta oireet täsmäävät ;)
Eli ihan yhtäkkiä ratin napit lopettivat toimimasta, mutta mitään vikavaloja ei pala.
Lisäksi rattia sopivalla nopeudella kääntämällä kuuluu ”narahdus”, niinkuin olisi joku paikka kuivana taikka ilman voitelua. Tämä on kuulunut jo auton hankinnasta lähtien, reilut 6kk.
Saisikohan tämän korjattua sen kellojousen / spiraalin vaihdolla, ja vaatiiko ohjelmointia?
Jos saisi, mistä ja mihin hintaan semmoisen saisi?
Auto siis s80 vm ’99 ja ilman ajonvakautusta tai luistonestoa.
-
Ei löytyny vanhempaakaan, mihin vastata, mutta oireet täsmäävät ;)
Eli ihan yhtäkkiä ratin napit lopettivat toimimasta, mutta mitään vikavaloja ei pala.
Lisäksi rattia sopivalla nopeudella kääntämällä kuuluu ”narahdus”, niinkuin olisi joku paikka kuivana taikka ilman voitelua. Tämä on kuulunut jo auton hankinnasta lähtien, reilut 6kk.
Saisikohan tämän korjattua sen kellojousen / spiraalin vaihdolla, ja vaatiiko ohjelmointia?
Jos saisi, mistä ja mihin hintaan semmoisen saisi?
Auto siis s80 vm ’99 ja ilman ajonvakautusta tai luistonestoa.
Tuo kellojousi/spiraali ei välttämättä jätä muuta vikakoodia kuin testerillä luettavan koodin..
Ohjelmointia ei taida vaatia jos tuon osan vaihtaa..
Tuossa linkki mistä osasta kyse:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/kellojousi_ei_dstc_s60_v_xc70_s80_oem-p-471172-1977-6
Osan sopivuus kannattaa selvittää esimerkiksi ylläolevan liikkeen sivujen kautta.
-
Pääseekö koodeja tai nappien toimintaa näkemään Autocom tms vastaavalla vai tarviiko volvon oman testerin?
-
Vidalla ainakin näkee ja pystyy altivoimaan.
-
Kävin motonetissä luetuttamassa koodit, ja niitähän löytyi:
Järjestelmä: Moottori, B5244S MT/AT Denso
922A Vakionopeussäädin; kohtuuton arvo katkonainen
Järjestelmä: Monitoiminto, Keskuselektroniikka CEM (Keskuselektroniikka)
1E04 Tietoliikenne LSM:n (valokatkaisinyksikön) kanssa katkonainen
1A5A Tietoliikenne REM:n (taemman elektroniikkamoduulin) kanssa katkonainen
6C45 Antenni/valorengas, tietoliikennevika katkonainen
5B01 Vasen kuumennustyyny, virheellinen signaali katkonainen
6A04 Ovi lukittu, takaoikea. Liian pieni signaali katkonainen
1A5B Tietoliikenne SWM:n (ohjauspyörämoduulin) kanssa katkonainen
1A5C Tietoliikenne UEM:n (ylemmän elektroniikkamoduulin) kanssa katkonainen
6A02 Ovi lukittu, takaoikea. Liian suuri signaali Jatkuva
1A59 Tietoliikenne AUM:n (audiomoduulin) kanssa katkonainen
1A54 Tietoliikenne PSM:n (sähkösäätöisen istuimen moduulin) kanssa
Järjestelmä: Monitoiminto, Audio AUM (AUM (audiomoduuli))
46FE 10 levyn CD-vaihtajan virheellinen asennus Jatkuva
47FE Vahvistimen virheellinen asennus katkonainen
Oli noita muitakin liittyen lukkoihin ja sähköikkunoihin..
Eli vissiinkin useampi yksittäinen vika ja CEM moduuli sekasten?
-
Noistahan voi olla suurin osa vanhoja kummitelemaan jääneitä koodeja. Suosittelen käymään ihan vidan nokassa ja poistaa kaikki koodit, katsoo sen jälkeen mitä tulee takaisin.
-
Joo voi olla paras, vaikka motonetin testerillä nollattiinkin.. nuo ylläolevat siis nollauksen jälkeen :buck2:
-
Akunkenkää kun käytti puolisen tuntia irti niin rupesi taas toimimaan.
Pitää nyt seurata, että kauanko toimii. CEM oli niin erikoisella numerolla (9494997) ettei ainakaan Suomesta löytynyt..
Jos oikeen innostuu niin voisi lukea koodit uudelleen..