Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Zuunah - 11.06.2025, 22:20:59

Otsikko: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: Zuunah - 11.06.2025, 22:20:59
Auto V50 2,0 diesel 6-v laatikolla vm. 2005, jossa kävi maantiellä ajellessa ihan yhtäkkiä niin, että manuaalilaatikosta hukkui pykälät 2, 4 ja 6. Linkutin parittomilla kotiin, ja aloin purkamaan autoa.

Siirtäjän viereisestä vaihdelaatikon huohottimesta on tullut vähän öljyä laatikon päälle. Kummatkin vaihteensiirtovaijerit olivat molemmista päistään pallonivelissään, ja vaijerit kiinnitettyinä niihin kauluksiin vaihdelaatikossa sekä vaihdekepin jalustassa. Yhtäkään neljästä sinisestä lukitusklipsistä en vaijerien kauluksista löytänyt, liekkö siis ollutkaan ikinä. Kaikki vaihteet löytyy siirtäjästä käsin kokeiltuna, ja tällöin vaihdekeppi seuraa oikeaan väliin. Vaihdekepistä kokeiltuna siirtäjä ei tahdo liikkua keulaan päin, vaan jumahtaa jotenkin parittomalle vaihteelle. Siirtäjä käsin liikuttaessa ei mitenkään erikoisen jäykkä.

Pitkittäisliikkeen vaijeri irroitettuna se ei tunnu poikkinaiselta, ja liikerata on sen oikean n. 5 cm. Pitkittäisliikkeen vaijeri siirtäjään kiinnitettynä työntöliike näyttäisi jäävän vajaaksi ja pykälä 3:lle, vaikka keppi liikkuu sisällä välin 3-4. Vaihdelaatikon päästä vetämällä vaijeri tuntuu yhtenäiseltä.

Huomenna meinasin yrittää saada tuon vaihteensiirtovaijerin pöydälle tutkittavaksi, mutta tuleeko muuta mieleen?
Otsikko: Vs: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: janihy - 11.06.2025, 22:50:30
Vaijerilta näin maallikon korvaan kuulostaa. Sama kuin käsijarruvaijerissa - ei välttämättä tunnu poikkinaiselta eikä olekaan, mutta kuori voi antaa periksi jolloin voima ei välity oikeaan paikkaan.

Purkaessa tietysti tulee vastaan kepin mekanismi ja sen muoviosat on siinä kohtaa helppo tarkastaa antaako jostain periksi pitkittäisliikkeessä.
Otsikko: Vs: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: laatikkovika - 11.06.2025, 23:01:03
Eipä tuossa muuta mahollisuutta oo kuin vaijeri tai kepin juuressa vaijerin kiinnityksessä.
Meinaan kun laatikko pelaa suoraan kokeiltuna.
Harvoinhan se itse vaijeri prakaa.

En tiedä tästä mallista mutta jos p2 mallisiin hakee vaijereita niin ei oo uudet halpoja... :o mutta onhan noita käytettyjä olemassa.
Otsikko: Vs: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: jak900 - 12.06.2025, 07:49:34
Ei ne nyt uudetkaan maltaita maksa ja jos auton meinaa pitää niin käytetty voi olla samanlainen, ainakin mitä itse muutaman kanssa paininut niin käyttäjät on halunneet uutta palikkaa paikoilleen.
Otsikko: Vs: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: laatikkovika - 12.06.2025, 08:51:20
Nojoo. Reilun 200€ kai ne on tähän p1. Peekakkoseen saa panna satkun lisää. O0
Otsikko: Vs: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: Zuunah - 12.06.2025, 20:12:59
Auton alta juuri kömmitty. Ja kyllähän sieltä tosiaan rikkinäinen vaihteensiirtovaijeri lopulta löytyi. Kuori kadonnut sen metalliklipsin kohdilta, millä vaijerit ovat kiinni auton pohjassa pakoputken yläpuolella. Piilossa osasi kyllä olla lämpökilven alla.

https://ibb.co/gFL4cYLM
Otsikko: Vs: V50 manuaali, parilliset vaihteet hukassa
Kirjoitti: Zuunah - 13.06.2025, 09:47:44
Nojoo. Reilun 200€ kai ne on tähän p1. Peekakkoseen saa panna satkun lisää. O0

Vaihteensiirtovaijeri 2,0 dieseliin á 411 €. Ihmetteli tiskilläkin hintaa. :o Purkaamolta löyty käytetty, mutta joskus auton elämän aikana kertaalleen uusittu, osa 125 €, niin se saa nyt kelvata.