Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: msmsalminen - 12.06.2025, 18:46:34
-
Pääsipä käymään niin että lähti kolmospytyn pakoventtiilistä palanen.
Kansi vielä paikoillaan ja vika kameralla paikallistettu.
Ajattelin jo ennen irroittamista hommata varmuuden vuoksi uuden kannen tuohon tietämättä siis mitä kaikkea palanen on saanut aikaseks.
Onko sylinterissä jälkiä, onko mäntä saanut paljon osumaa, onko venttiiliseeti ehjä, onko pala päässyt turboon. Kaikki nämä kysymysmerkkejä.
Omani on b5254t2, faceliftmalli v70, pako ja imunokat vvt:llä.
Kysymys kuuluu, että onko kansissa rakenteellisia eroja jos vastaan tulisi vaikkapa vanhemman mallin kansi jossa vaan imu vvt?
Saan kuitenkin vaihdettua omastani kaikki muut (paitsi tämän yhden venttiilin), uuteen kanteen.
Voihannse toki olla että omakin kansi säilynyt kunnossa, mutta ei nuo niin kalliita ole vaikka hommais varoiks jo ennen purkua..
-
Yhdellä VVT:llä olevasta kannesta puuttuu toisen VVT:n öljykanavat, öljyurat nokan päästä sekä solenoidinpuoleisen pinnan koneistus tasaiseksi.
-
Joo tää solenoidihomma tuli mieleeni itsellekki heti kun olin viestin laittanut...
-
Jos kansia löytyy, eikö kannattaisi suosiolla hankkia samanlainen?
-
Ei siihen välttämättä tarvitse kun uuden venttiilin, maksaa alta 20 euroa.
Usein se pala lähtee vähän kuin polttoleikkaamalla metalli suihkuna ulospäin koneesta, varsinkin jos mennyt kovassa rasituksessa. Jos noin on käynyt, niin suosittelen muiden venttiilien oikaisu hiontaa ja seetien oikaisua. Voi kohta mennä viereinen pakoventtiili kun lämpö ei siirry venttiilistä seetiin huonon kosketuksen takia. Sama koskee tietysti 300-500k ajettua vaihto kantta.
Tiivistesarja tietysti ja loctite venttiilikanteen.