Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tölkkit5nen - 13.06.2025, 15:41:26

Otsikko: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 13.06.2025, 15:41:26
Olisko kellään tietoa otsikon P80 V70 10valve -97 autoon
Ongelmana kipinä ei tule tulpille, puola on ehjä ja vaihdettiin ehjä pyörijä, jakajan kansi, johdot ja tulpat mut tulpille ei kipinä tule,    oisko sitten immobilizerissa jotain, sen sulake kumminkin ehjä
 Mulla on tuo 850 äppi puhelimella mutta sillä on vähä hankala lukea mitään järkevää
Tietäisikö foorumilla kukaan mistä vikaa etsisi?
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Xanthe_ - 13.06.2025, 22:21:58
Lyhyesti 850 ainakin antaa käynnistyä eli kipinänkin vaikkakin avain olisi väärä (mutta avaimen käännöstä moottorin ohjaimen käskettämiseksi kiinni on tietty aika jolloin jää tai ei jää sekunniksi pyörimään).


Sinulla on Fenix 5.2 moottorinohjaus. Onko sinulla automaatti?

Itse Sovelluksesta ja mitä varmaan haluat nähdä nyt.
Vikakoodit on Service > Scan (drop down laatikkoon valitse 70 Series -1998) ja valitse joko kaikki suoraan "Toggle All" tai valitse mistä haluat lukea vikakoodit  (ja muut tiedot). Ajon jälkeen menet takaisin pää/aloitus ikkunaan ja näet ECUn osanumeron alla joko esim. "ECU: xx No fault codes reported" tai vikakoodit lueteltuna (jotkut tukee FreezeFrameja ja jotkut ei eli milloin ja missä tilanteessa vika on raportoitu ja onko aktiivinen vika vai ei kun Volvo raportoi sen kahden laskurin avulla).


Anturi ja moduulien aktiiviset tiedot on sitten Service sijaan LIVE puolella. ECUa voi vaihtaa joko sovelluksen asetuksien (Settings) tai tässä näkymässä painamalla harmaata tekstilaatikkoa joka kertoo sen hetkisen ECUn kuten COMBI tai voit valita IMMO ja tarkistaa sieltä onko lukenut avaimen oikein ja onko kommunikaatio toiminnassa.
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 14.06.2025, 07:31:41
Ok kiitoksia täytyy tutkia  ja Fenixin 5.2  ecu
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 14.06.2025, 08:04:45
Manuaali aski
Mistähän tuon fenixin löytää 850 äpissa
Siinä oli Volvo iso-9140  minkä valitsin  ja motroniceja oli tarjolla ym  täytyy pähkäilllä ja mitata tulpsnjohdot jakajan kansi sekä kattoa että pyörijä myöskin pyörii virta siis häviää virranjakajassa puola on ainakin ehjä
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: hespa - 14.06.2025, 08:14:25
Ja onhan varmasti myös se puolanjohto uusi? Ettei pelkät tulpanjohot.
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Xanthe_ - 14.06.2025, 11:04:35
Manuaali aski
Mistähän tuon fenixin löytää 850 äpissa
Siinä oli Volvo iso-9140  minkä valitsin  ja motroniceja oli tarjolla ym  täytyy pähkäilllä ja mitata tulpsnjohdot jakajan kansi sekä kattoa että pyörijä myöskin pyörii virta siis häviää virranjakajassa puola on ainakin ehjä
Fenix 5.2 kuuluu näihin mitkä ilmoitan sivuilla (https://xiaotec.fi/?lang=fi&a=10) ja Google Play storessa / 850 ja 900 sarjalaisiin liittyen:

Sovellus ei tue seuraavia moduuleita koska ovat vanhempaa diagnostiikka järjestelmää eivätkä ei ole ELM327 saavutettavissa.
-Motronic M4.3
-MFI system (LH-jetronic 3.2 & EZ129K)
-Fenix 5.2
-ECC(A/C)
-Cruise Control
-Yazaki valmistama mittaristo (tässä ei ole mitään diagnostiikka)

Appsin Info nappulan takana pääikkunassa missä kaikkea kerättyä infoa on myös miten voi lukea Fenix 5.2 led vilkutuksin.



Tuo OBDII protokolla kysymys (ISO 9141-2 (Volvo etc)) joka on LIVE puolella on jos valitsee "OBDII Standard" (näytön ylä reunassa harmaassa boxissa tällöin "OBDII")  kun esim. jos haluaa Standardi Emission OBDII Live dataa katsoa tietyllä protokollalla kun esim. JOBDII täytyy avittaa että toimii oikein Aasialaisissa autoissa kuten joissakin Toyotissa. Sieltä eli OBDII Standardi puolelta ei paljon näy näissä malleissa tietoa. Motronic M4.4 jotain voi näkyä mutta Volvo piilotti sieltäkin esim. toisen lambda anturin (tai sekoitan nyt ME7 missä myöskään ei OBDII Standardi puolella näy toista lambda anturin Live dataa vaan ainoastaan ME7 eli Volvon oman protokollan takana).



Sinullahan voi olla seuraavat mitä katsella jos on autossa varustettuna:
ABS
SRS (Airbag)
COMBI (VDO mittaristo)
Etu sähköpenkit
IMMO




Itselläkin on Fenix 5.2 omassa 850:ssa tosin siinä on Automaatti joka omassa autossa ainoastaan keskustelee OBDII standardi protokollaa ja kertoo että tukee vain vikakoodien luentaa (joita on huimat 15 kappaletta?) eli ei yhtään Live dataa joten ainoastaan Volvo protokollan eli suoraan moduulien valinnan kautta voi katsella lisää ja lukea vikakoodit.
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 14.06.2025, 12:15:21
Ja onhan varmasti myös se puolanjohto uusi? Ettei pelkät tulpanjohot.
On uudet kaikki
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 14.06.2025, 12:19:14
Kiitoksia Xanthe-
Eli kuinka pääsen 850äpillä tän v70 Fenixiin käsiksi ? Yksinkertaisimmin vai pääseekö siis
 :-\
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Xanthe_ - 14.06.2025, 12:38:51
Kiitoksia Xanthe-
Eli kuinka pääsen 850äpillä tän v70 Fenixiin käsiksi ? Yksinkertaisimmin vai pääseekö siis
 :-\
Fenixiin ei pääse kuin Volvon VST käsilaitteella tai valo ja kytkin tee se itse virityksellä kun se on vanhempaa Volvo diagnostiikan takana milloin 850 sarjalaisten konepellin alla oli vastaava valo ja painonappi koodien luenta boxi. Ainoastaan olen vähän leikkiny ajatuksella rakentaa tee se itse Arduino Fenix live data ja luenta laite jos ylimääräistä aikaa.

Edit: Pahoittelen unohin että sinulla oli 70 sarjalainen eli
RTI, ECC, VGLA, 912-D lisälämmitin ja COMBI voi lukea suoraan myös (jos löytyy varusteluna).



Lue IMMO ja VGLA vikakoodit jos raportoi mitään. Ja sen verran VGLA uudemmissa ainakin voi konfiguroitua niin ettei anna käynnistyä jos ei paina kytkintä. Tämän voi konfiguroida VGLA boxista pois päältä jos se on konfiguroitu päälle (Scan lukee myös VGLA konfiguraation esim.)
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 14.06.2025, 16:16:53
Ja onhan varmasti myös se puolanjohto uusi? Ettei pelkät tulpanjohot.
[/quote
Uusi on]
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 14.06.2025, 16:18:23
Vilkkuhärveli olis kaii selkein ja halvin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: V70 P80 N-lohko 10valve -97
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 15.06.2025, 13:47:54
Katkaseeko immobizer virrat ja bensapumun?
Minulla kun on pelkkä kipinä hukassa  bensaa saa, koitan toista varmasti ehjää puolaa, johdon vaihdoin tuli heikkoa kipinää 1s tulpalle muttei lähteny käymään ei edes hörähdä