Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Timo_R - 24.01.2012, 20:50:01

Otsikko: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: Timo_R - 24.01.2012, 20:50:01
Turbokoneeseen imusarjan / "plenumin" valmistuksesta löytyykin paljon tietoa, mutta entäs vapari  ???
Tarvis tässä rakennella yksi imusarja, joka tosin tulee ilmajäähdytteiseen vastaiskumoottoriin  :-[, mutta eiköhän siihenkin samat perusidea päde.

Paras vaihtoehto tietenkin olis erilliset läppärungot, mutta nyt on tarkoitus tehdä kohtuupienellä vaivalla, ilman hienoja työstökoneita sopiva, mutta kohtuullinen imusarja + plenumi yhdellä kaasuläpällä.

Turbokoneisiin nyrkkisäännöksi plenumin tilavuudelle löysin monesta paikkaa n. 1,7 x iskutilavuus, päteekö sama vapariin?

Vaparissa myöskään ei taida tuo kaasuläpän sijainti merkitä niin paljoa, kun kuvittelisin sylinterikohtaisen täytöksen pysyvän tasaisempana helpommin. Plenumista tulee lähtemään kaksi runneria, jotka jakautuvat myöhemmin omille sylintereilleen. Olisiko järkevää, jos kaasuläppä tulisi ikäänkuin runnereiden keskelle? Tässä tapauksessa se olisi helppo toteuttaa, joko sivulta tai päältä.
Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: Hannu_264 - 31.01.2012, 10:03:17
Imupuoleen vaikuttaa paljon sekin mitä haluat, pitkät imuputket -> vääntää hyvin muttei kierrä. Tuossa kuva imuputkiston vaikutuksesta täytökseen eli käytännössä vääntöön:

(http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/RAMimusarja.JPG)

Imutorvet pleniumin sisään vaikka tuolleen kuten Mazda on tehnyt :

(http://images03.olx.com.ph/ui/2/18/04/18601404_6.jpg)

Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: sp69 - 16.04.2013, 17:07:16
mitenköhän mahtais toimia jos leikkais vakio imusarjan suutimien jälkeen poikki ja tekis imukotelon ja torvet yms rosterista ja liittäis sen letkunpätkillä tähän vakion alkupätkiin..piru vie ku ei oo ac/dc tiggiä rosterista kyllä onnistus tehä mutta nuo suuttimien reiät tahtoo olla hankalempi homma tehä
Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: porttaaja - 16.04.2013, 19:21:35
Oletan, että nyt on kyse Hitlerin kostosta, luultavimmin?? Jos kannet ovat ns. 2 reikäiset, niin niihinhän on ollut omiakin imusarjoja, tai ainakin 2 reikäisiä lähtökappaleita kannesta. Jos en ihan väärin muista, niin niihin lyhyisiin tumppeihin saattais pystyä laittamaan jopa suuttimetkin ja lopuksi vain kääntää j pätkät ylöspäin (kumiletkut väliin) ja tekee pikkuplenumin kaasuläpälle.

Josko joku kaivaisi vaikka kuvan jokkiskoneesta, mistä selviäisi kuinka tekivät mm. yhdellä vaakakaasuttimella kyseisen operaation..
Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: Timo_R - 30.05.2013, 21:48:25
Kas....tännehän on tullut uusia vastauksia.

Sarjastahan tuli tosiaan tällänen :

(http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0226.jpg/_bigthumb.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0226.jpg)
(http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0227.jpg/_bigthumb.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0227.jpg)
(http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0228.jpg/_bigthumb.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0228.jpg)
(http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0236.jpg/_bigthumb.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Kupla_rojekti/Kuva0236.jpg)


Viime kesänä vaan ajot jäi aikas vähiin, ku oli jotain laatikon kans ongelmia. Kone kyllä tuntu pelaavan ihan mukavasti.
Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: manipulaatiomies - 16.06.2013, 22:40:20
http://www.youtube.com/watch?v=HeynGHz9WTw

Tuossa yksi malli budjettiläppärunkoihin, fordin v6 mosan tupla kaasuläpät. Onko kukaan täälläpäin kokeillu ihan ajossa, kuin moiset toimii tällaisessa käytössä? Kai ne...
Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: Hannu_264 - 18.06.2013, 08:45:46
2009 vuonna tein tuommoiset MP:n läppärunkopaketin kilpuriin Fordin 1.6 CVH:n:

(http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/CVH_lapparungot.jpg)

Toimivat ajossa ok, imuäänet olivat järkyttävät... ehkä pienemmän overlapin kanssa voisivat olla hiljaisemmat jolloin niitä ehkä voisi käyttää kadulla.

Imusarjan pituutta kannattaa myös kokeilla, kuvan sarjalla maksimi tehot olivat päälle 7500 rpm, luultavasti lähempänä 8000 rpm. Megan kanssa voisi käyttää muuttuvaa imusarjan pituutta. 2 imutorvea peräkkäin, joista ulompi liikkuisi, rajakytkimeltä tieto -> jolloin mega vaihtaisi toisille bensa kartoille.

Eli tälläinen Yamahan systeemi:
(http://image.sportrider.com/f/9894373+w750+st0/146_0803_11_z+yamaha_YZF-R6+yamaha_chip_controlled_intake.jpg)

Tuolta löytyy sitten muita kaiken näköisiä viritelmiä:
http://www.clubgti.com/showthread.php?204446-Individual-Throttle-Body-PORN-thread/page3
Otsikko: Vs: Imusarjan rakentaminen vaparikoneeseen
Kirjoitti: manipulaatiomies - 30.06.2013, 00:13:02
Imupuoleen vaikuttaa paljon sekin mitä haluat, pitkät imuputket -> vääntää hyvin muttei kierrä.

Oletko tutkinut yhdellä kaasuläpällä varustettuja, kuinka paljon niissä vaikuttaa kaasuläpän ja imuputkien välissä olevan tilan tilavuus taikka malli? Meinaan siis ihan normaalia ruisku auton imusarjaa, voisko sellaisesta muokata paremmin virtaavaa vai unohdetaanko koko homma ja kerätään pulloja että saahaan rahaa läppärunkoihin...  :D