Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kartano740 - 16.06.2025, 19:29:26
-
Moi foorumilaiset, nyt tarttee kipeästi viisaampien apuja
Xc70 kulmat pielessä etupyörissä, ei saa epäkeskosta säädettyä
39.5 cm eessä keskinavasta kaareen
42.5 cm takana keskinavasta kaaren
Kuuluuko keulan olla 3cm alempana kuin takapään xc70.ssä?
-2 ja yli astetta miinuksella sivukallistumat edessä, syöpi sisäkulmia edestä todella paljon
Voiko olla laittettu väärän pituiset iskarit/jouset eteen? Auto kävi kulmien laitossa jossa ilmeni vika.
Näkeekö jostain tietokannasta oikeat iskarien /jousien pituudet ?
V.2022 olleet ok säätöarvoissa kulmien säädössä , sitten iskarijousi paketin jälkeen sivukallistumat pielessä -2 astetta molemmat puolet ja renkaat vaihtokunnossa, syö siaälaidat
Mikä voi olla vikana? Liike ja tukkuri jossa iskarit/jouset vaihdettu ja tilattu väittää alustanrolla oltava oikeat osat
-
Väärät iskarit:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=147265.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=147265.0)
-
KIITOS. Nytpä noilla ohjeilla selviää huomen aamulla tilanne pajalla, tulee vain itse toteen näyttää niin saavat kyllä takuuseen vaihtaa.
-
Moi arvon foorumilaiset
Vielä tartteis apua.. tukkuri ei myönnä virhettä iskarien tilauksessa ns alustanunerolla alkuperäisnumeroa vastaavat osat tilattu. Vm 2004 d5 xc70.
Onko teillä esimerkki kuvaa laittaa xc70 iskarin alalautasen porrastetusta huulloksesta ja iskarin alapään pulttien kiinnityksestä? Miten hahmottuu ns alemman kiinnityspultin ero ylemmästä?
Autossa alla Monroen iskarit nrolla G16826
Tukkurin kautta tilattu vertailtavaksi irrallaan
Sachs v70/s60 554046
Sachs 554041
Tukkuri vetoaa siihen että menin mainihtemaan keula 3 cm alempana kuin perä. Etukeskinavasta kaareen 39.5cm ja takana 42.5cm
Paljonko pitäisi olla normisti tuon vm 04 xc70 etupyöris keskinavasta kaaren ulkoreunaan etäisyys?
Ensi viikolle tarkistusaika iskarien vaihdolle
Kiitos paljon etukäteen ELK
Oman auton tyyppikilven nrot
e4*2001/116*0040*10 | 13
YV1SZ799741150287 | B984
-
Mun mielestä tämä on oikea vertailunumero XC70:een:
Sachs 554041
Tämä taas ei ole:
Sachs v70/s60 554046
Ja Monroe G16826 on taas vastaava kuin 554046. Eli mielestäni kyseessä on täysin selvästi väärä osa, kun pitäisi olla vastaava kuin 554041.
Edit. Sachs 554046 on tavallisen V70:n iskari, esim. mulla taitaa olla just noi omassa V70:ssä. Eli Monroe G16826 on myös väärä iskari XC70:een. Ja jos oikein tutkin, niin Monroen katalogista ei edes löydy oikeaa iskaria XC70:een, mikä kyllä vaikuttaa oudolta. Monroen katalogihaku tarjoaa pelkästään tota (mun mielestä) väärää osanumeroa G16826 XC70:een. Tästä syystä tukkuri on varmaan erehtynyt, kun katalogi antaa virheellistä tietoa.
-
Valmistenumero Skandixin sivuille jolloin tulos on: https://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-front-axle/1015258/
Ja kuten näkyy, sopivuudeksi on listattu vain XC70.
Ei kannata mitata auton etunojaa pyöränkaarista, vaan vaikka ovien alareunan tasolta helman etu- ja takapäästä.
-
Moi
Kiitos vastauksista
Tukkuri väittää vielä että tilattu auton alustanumerolla iskarit ja pitäisi olla sen puolesta varmasti käypäset?
Menen tulevalla viikolla käymään huoltoliikkeellä käytetään iskari irti ja verrataan noihin kahteen Sachs iskariin. Ero pitäisi olla ilmiselvä näkyvästi? ELK
Mitä olette mieltä eikö huoltoliikkeen tulisi hyvittää jollain tapaa kun kertaalleen 2 renkaasta sisäkulmat tämän johdosta syöneet ja sarja pilalla. Tukkuri väittää vielä että leimalla olisi tullut havaita jos keula huomattavasti alempana kuin perä ja sisäkulmat syöneet. Kävin tosin talvirenkailla joten kulumista ei niistä renkaista näy..
Mikä avuksi? Kiitos ELK
-
Aika selvä on ero:
https://a.d-cd.net/917fc29s-960.jpg
Ei tartte mikrometrillä eroja mittailla...
Ja kyllähän tuossa firman olisi hyvä tulla vastaan (tuhotut renkaat, turhia suuntauksia, ylimääräistä ajankäyttöä ja ajelua korjaamoille), vaikka varmaan vänkäävät viimeiseen asti.
Edelleen luulen, että juurisyynä on Monroen katalogin virhe, eli se tarjoaa epäsopivaa osaa ja tukkuri luottaa siihen kuin vuoreen, eli silmällä ei ole katsottu sopivuutta ja luotettu vaan siihen, mitä paperissa lukee.