Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: A-L - 17.06.2025, 13:46:23
-
2001 S60 2.4 bensa automaatti. Ajettu 395000.
Leimalta tuli hylky, koska takatukivarren helan aluslevy oli ruostunut pois. Hela pitäisi vaihtaa ja vein auton vakiokorjaamolle. Siellä sumplittiin asiaa eikä kuulemma ollut viimeisen parinkymmenen vuoden aikana tullut kertaakaan vastaan toista tapausta missä osa olisi ruostunut hajalle. Hinta-arvio 500-1000€, joten otin sen parinkympin nippulan mukaan ja läksin selvittämään asiaa halvempaa tietä.
Internetistä vaikea hakea apua kun ei osaa väistellä Googlen loputonta varaosamyymälöiden tyrkytystä. Ohessa huono kuva itse osasta: https://ibb.co/tMnVc0tw (https://ibb.co/tMnVc0tw)
Onko joku vaihtanut tätä tai osaako osoittaa hyvien vaihto-ohjeiden suuntaan?
Kiitos jo etukäteen.
-
Tarkoitatko apurungon korihelan levyä? Kuvan perusteella näyttäisi siltä.
-
Tarkoitatko apurungon korihelan levyä? Kuvan perusteella näyttäisi siltä.
Voi hyvinkin olla se, itellä menee nämä helposti sekaisin ja katsuri puhui yhtä, mutta korjaamon mies toista.
-
Onko se just tämä pusla, jossa on tuo metallilevy mukana:
https://www.fcpeuro.com/products/volvo-subframe-bushing-rear-rear-of-subframe-to-chassis-9465975
En ole vaihtanut enkä tiedä kuinka iso työ on, mutta jos riittää, että tuon pelkän metallilevyn vaihtaa, eli pusla on kunnossa, niin eikös silloin riitä, että ottaa pultin irti, siivoaa ruostuneen levyn jämät pois, asettaa uuden tilalle ja pultti kiinni?
Jos koko pusla pitää vaihtaa, niin ei kai sekään ole tonnin homma, jos on välineet... Vanha pitää saada pois, mutta sen ei pitäisi olla ongelma. Uuden asentaminen voi vaatia vähän ähisemistä, mutta ei kai sekään mitään rakettitiedettä ole, riippuu varmaan siitä, kuinka tiukka sovite on ja miten ja millä pääsee painamaan puslaa sisään. Joka tapauksessa tuskin tarttee mitään ihmeemmin purkaa, eikös toi ole ihan näkyvissä ja vapaasti vaihdettavissa, kun ottaa vaan pultin irti?
Pitää kurkata oman auton alle, mutta jos oikein käsitin, niin toi on se ihan takimmainen, jolla taka-apurunko on kiinni korissa ja sehän on ihan vapaasti siinä esillä, eli ei varsinaisesti ole takatukivarren kiinnityspiste katsurin kommentista huolimatta. Voin kyllä olla täysin väärässäkin...
Tässä kuvassa osa numero 2:
https://usparts.volvocars.com/a/Volvo_2001_S60-24l-5-cylinder/_50018_5706201/Rear-suspension/GR-78377.html?assemblySearchGuid=7C1205D7-457D-4764-98F1-B179373E69AE
-
Vaihtoa varten pitää tiputtaa apurunkoa toisesta reunasta alaspäin, muttei tarvitse tiputtaa kokonaan jos vaan on sopivat työkalut(kierretankoa, holkkeja ja levyjä) käytössä.
-
Olisko siinä niin paljon tilaa, että laittaisi mutterin ja jonkun sopivan vahvan prikan/holkin/levyn pitkään pulttiin ja pultin puslan läpi kiinni sinne korin normaaliin kierteisiin ja sitten vaan kirisi mutterilla puslan paikalleen? Ettei tarttis laskea apurunkoa.
Ja tosiaan vois olla mahdollista vaihtaa vain se metalliosa, vaikka toisaalta on siinäkin askartelemista. Alla olevan keskustelun perusteella se näyttäisi olevan vain puristettu puslaan kiinni ja irrotettavissa. Kuvia viestissä #23:
https://www.swedespeed.com/threads/delrin-rear-subframe-bushings.653912/page-2
-
Huh, no niin, jo alkaa selkenemään. Odottelen tässä yhden paikallisen sepän kantaa asiaan. Hänkään ei ollut ihan varma että miten se kannattaisi operoida niin osaanpahan nyt näiden perusteella osoittaa selkeämpään suuntaan. Kiitos kovasti kommenteista. :)