Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: clx - 22.06.2025, 08:58:51
-
Peruskysymys eli mikä on akun oikea irrotusproseduuri XC90:ssä siten että ei samalla aktivoisi vikavaloja päälle? On tylsää joutua nollaamaan valot aina kun akun kytkee takaisin.
Toinen kysymys on, että onko yleistä että XC90 tyhjentää akkua tehokkaasti hiukankin pidemmässä seisotuksessa?
-
Mikäs se on se hiukan pidempi seisotus?
-
No, jos vaikkapa parisen viikkoa ajamatta, niin voi pelätä ettei avaimen kääntö isompaa reaktiota aiheuta. Toki akku ei ole ihan uusi, mutta ei pitäisi vielä loppukaan olla, ja toimii ihan ok ajossa ollessa. Jokin päävirtakytkin voisi olla muuten ihan ok, mutta vikavaloja generoituu.
-
Oliko tämä 2002-vuotinen kampe?
Vaihtoehdothan on karkeasti ottaen että jokin laite jää kuluttamaan sähköä taikka akun kapasiteetti pienentynyt. Joku yksittäinen pieni lamppu voisi syödä suunnilleen viikossa ~akullisen.
Eihän ole kytketty mankkaa niin että se on valmiustilassa virtalukosta riippumatta?
Onko autossa jotain jälkiasennettua hälytintä tai kauko-ohjainta esim lämmitykselle?
-
No niin, olisko kiina-androidissa syypää? Pitänee tarkastaa kytkentä niin että sammuttaa itsensä kokonaan. Ei radio ole yleensä koskaan vienyt ongelmaksi asti lepovirtaa, mutta kuka näistä nykyisistä tietää.
Vielä tuosta alkuperäisestä kysymyksestä, eli miten akku pitäisi irrottaa jotta nollattavia vikakoodeja ei tulisi?
-
Ei sinne koodeja synny, irti vaan perinteisesti miinus kaapelin irroittamisella.