Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: EKaXC60 - 25.06.2025, 18:01:40
-
XC60 -17, n. 180 000 km, automaatti.
Ongelmana on tärinä ajon aikana, kuin tien sivuviivan tärinäraidalla ajaisi. Tuntuu siis koko autossa, ei erityisesti esim. ratissa.
Ilmenee vain kevyellä vedolla n. 1300-1800 r/min ja nopeudessa 40-80 km/h. Loppuu kun lisää kaasua/tehoa.
Vaivannut jo pitkään. Ajoni on enimmäkseen taajama-ajoa. Aluksi ongelma poistui kokonaan aina pidemmän ajorupeaman (100 km) jälkeen joksikin aikaa. Nyt ei enää.
Renkaiden vaihto ei auta. Haldex -perän öljyt vaihdettu ja suodatin pesty. Nelivedon ohjausyksikkö vaihdettu (muusta syystä).
Vikaa etsitty Wetterin merkkihuollossa puoli työpäivää. Kardaani irroitettu eli pois suljettu takavetoon liittyvä, Ympyräajossa ei ääniä tms. nivelistä ym. Loppuarviona oikean vetoakselin (pidempi) sisempi nivel. Selityksenä sille, että alkuaikana ongelma katosi pidemmällä ajolla oli, että kulunut nivel asettui tasaisessa ajossa välillä eri lailla ja sitten taas kaupunkiajossa (?)...
Ei-asiantuntijana olen kysynyt mahdollisesta vaihteisto-ohjelman ongelmasta siksi, että esiintyy vain em. kierroslukualueella ja ymmärtääkseni ohjelma myös oppii/huomioi ajotyyliä ja sopeutuu sen mukaan (liittyy tuohon pitkän ajon jälkeiseen, väliaikaiseen ongelman poistumiseen). Sitä Wetterillä ei oikein pidetty todennäköisenä.
Tänään uusi vetoakseli vaihdettu, ongelma ei poistunut vähääkään. Onneksi en vaihdattanut merkkiliikkeessä, heidän hinta-arvionsa tämän vika-arvauksen testaamiseksi vetoakselivaihdosta oli yli tonni.
Onko foorumilla kokemusta tai tietoa? Voiko ongelmani olla uniikki niin, että merkkihuollollakaan ei ole paljoa arvausta parempaa annettavaa?
-
Tärinän ollessa aktiivinen, tökkää vaihteisto manuaalipuolelle ja pykällä yksi pienemmälle. Jatkuuko tärinä kun kierrokset nousee? Mietin, että voisiko turbiininlukitus täristellä siellä. Joitakin vuosia vanhemmissa Volvoissa tuota on esiintynyt jossain määrin, ei tosin mikään epidemia käsittääkseni. Onko vaihteistoöljyjä vaihdeltu miten?
-
Tärisee vain n. 1300 - 1800 r/min kierrosalueella myös S-asennolla. Kun vaihtaa pienemmälle ja kierrokset nousee n. 2000 r/min ja yli, tärinä lakkaa.
Muistelin, että laatikon öljyt olisi vaihdettu, mutta en nyt löytänyt h-kirjasta merkintää. Jurppii, kun odotin pari vko tuota vetoakselin vaihtoa ja unohdin Wetterin käynnillä havaitun vaihdelaatikon tiivisteen pienen vuodon. Olisi ollut helpompi vaihtaa samalla.
No, ei kai auta muuta kuin jonoon tuon tiivisteen vaihtoon ja samalla öljyt uusiksi.
Kiitos kommentista.
-
Katsoisin kaikkien moottorin ja vaihteiston tuentojen kunnon.
Oire kuulostaa surullisen tutulta mitä meillä oli yhdessä etuvedossa.
Alkoi asettumaan vasta kun autoon oli vaihdettu kaikki mahdollinen. Kaikki tukivarret, vaimentimet, tuennat, iskarit ja jouset.
Suurin vaikutus lopuksi oli ehkä juuri noilla tuennoilla ja jousilla.(Oikea ajokorkeus, vetoakselit toimivat suunnitelluissa kulmissa)