Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JPN_V70D3OR - 28.06.2025, 15:55:47
-
Autossa on keskinäyttö kohoumassa, siinä puhaltimen vapattaminen näyttää olevan astetta haastavampi rasti >:(
Mittariston takana oleva tuuletusputki on yhtenäinen, vanhemmissa on liitos.
Näytön takaa putki vaikuttaa irtoavan nostamalla ja tuuletussuuttimen päässä yhdellä ruuvilla. Vaan miten ihmeessä putki on kiinni tuolta ylhäältä???
Siellä näkyy tuollainen tappi, mutta tunnustelemalla se, putki ja kojelauta ovat yhtä puuta.
(https://i.ibb.co/BKrcm0R0/20250628-135709-2.jpg) (https://ibb.co/BKrcm0R0)
(https://i.ibb.co/35rg9xgm/20250628-154415-2.jpg) (https://ibb.co/35rg9xgm)
(https://i.ibb.co/V8h1N75/20250628-140729-2.jpg) (https://ibb.co/V8h1N75)
-
Itse tein puoli metriä pitkän10mm pyörötangon päästä talttapää meisselin mallisen ja sillä vapautin lukituksen tuolta mittariston reijän kautta(lukitus kynsi näkyy kun osaa katsoa oikeasta kohtaa ja siirtää hieman vaahtomuoveja pois edestä). Ei tarvitse purkaa ilmaputkia. Puhaltimen virtajohdossa on juuri sen verran löysää että saa irroitettua/asennettua takaisin kun puhaltimen vetää ulos kolostaan.
-
Aikani minäkin tuolta yritin sorkkia, mutta millään tallin työkaluilla tai harjateräksillä en yltänyt.
Näkyi onneksi aukeavan ihan sillä erikoistyökalulla pyöräyttämälläkin.
Kuten edellinen kertoikin, johdossa tosiaan on sen verran mittaa, että saa irti kun puhaltimen vetää kolostaan
-
Löysin XC60 videon, jossa kaveri avaa lukituksen alumiinitangolla. Siitä se sitten lähti.
Tein puhaltimen vapauttamisen avaimen (sekä irroitustyökalun). Avaa lukituksen varmasti, onnistuu yksin. Moottorin irroittaminen ei tarvitse juurikaan voimaa.
Puhaltimeksi tuli Behr MAHLE AB 116 000P. AK24.ee:stä toimareineen alle satasen. Sisällä näytti olevan sama Boschin moottori, kuin alkuperäisessakin.
(https://i.ibb.co/Kxfgjbdt/20250628-224005-2.jpg) (https://ibb.co/Kxfgjbdt)
(https://i.ibb.co/tM0gbyb4/20250628-223926-2.jpg) (https://ibb.co/tM0gbyb4)
(https://i.ibb.co/tpZWKTz2/20250628-224114-2.jpg) (https://ibb.co/tpZWKTz2)
(https://i.ibb.co/XhxpMTW/20250628-224005.jpg) (https://ibb.co/XhxpMTW)
-
Välillä nuo moottorit istuu kiinni jolloin tuo oikea avainkin on kovilla joten tuo 3d tulostettu ei välttämättä kestä, itsekkin tulostelen kaikenlaista mutta epäilen että kovimmin kiinni olevat ei tuolla tokene.
-
Melko lujaa sai itsekkin vääntää vaikka lukituksenkin sain vapautettua. Kokeilemallahan se selviää kuinka tuo kestää mutta paljon on apua nykyään nuista 3d tulostimista :)
-
Joo kätevä laite on, aika paljon jo tehnyt osia mm museo vehkeisiinkin mihin ei enään osia saatavilla. Tuo suunnittelu on vaan jatkuvaa opiskelua ja siihenkin pitäis vielä aikaa löytyä kaiken muun lisäksi.
-
Välillä nuo moottorit istuu kiinni jolloin tuo oikea avainkin on kovilla joten tuo 3d tulostettu ei välttämättä kestä, itsekkin tulostelen kaikenlaista mutta epäilen että kovimmin kiinni olevat ei tuolla tokene.
Mikähän ne on liimannut, lukituskielen lisäksi moottorissa on vain kolme pientä kuperaa haittaa, niissä tartuntaliuskoissa. Ei tuo mullakaan käsin kiertynyt, mutta 3/4" räikänvarrella voima oli varsin maltillinen.
Tuossa suunnittelemassani tulosteessa 5mm kierretangot kulkevat kerrosten läpi ja tuotu alas, jotta pinnien momentti kohdistuu runkoon mahd.pitkällä matkalla.
Mutteri on heikoin paikka, mutta näytti kestävän. Rungosta tietty voisi tarvittaessa avustaa...
-
Melko lujaa sai itsekkin vääntää vaikka lukituksenkin sain vapautettua. Kokeilemallahan se selviää kuinka tuo kestää mutta paljon on apua nykyään nuista 3d tulostimista :)
Lukituskieli taitaa olla rungon päästä jäykempi? Kun kieltä painaa, niin kiertyykö se samalla ja tyvi jää haitan taakse? Tuolla avameni painaa kielen koko matkalta moottorin rungon haitan alle.