Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kooaaro - 01.07.2025, 11:31:01
-
Oma ysi on käyttäytynyt omituisesti nyt jo jonkun aikaa. Koko saaga alkaa siitä, kun huhtikuun lopulla auto hyytyi tien varteen. Vikaa aikamme tutkittua todettiin bensapumpun olevan sökönä. Pumppu vaihdettiin eikä auto lähtenyt vieläkään käyntiin. Lisätutkimusten jälkeen vikaa ei vieläkään löydetty, mutta päätettiin huvikseen käyttää auki muutamaa kuukautta aikaisemmin vaihettua bensansuodatinta, joka olikin sulanut sisältä päin tukkien bensalinjan. Linjan puhdistuksen ja suodattimen vaihdon jälkeen auto lähti taas käyntiin. Tämänhetkinen varsinainen ongelma tuskin liittyy tähän, mutta kirjoitin sen tähän kuitenkin jos sillä jotain merkitystä on.
Toukokuun lopulla autossa alkoi ilmenemään kaikenlaisia käyntihäiriöitä. Ensimmäinen oire oli se, että kylmänä käynnistäesssä auto käynnistyy normaalisti, mutta lähes välittömästi käynnistymisen jälkeen kierrokset alkaa humppaamaan niin että koko auto heiluu. Auto tuntuu käyvän tällöin myös ihan helvetin rikkaalla ainakin hajun perusteella. Kierrokset humppaavat jonkun 10-30 sekuntia, kunnes rauhoittuvat itsestään normaalille tyhjäkäynnille. Kaasun painaminen ei tunnu vaikuttavan asiaan. Toinen oire on se että ajaessa, esim risteykseen tullessa kun painaa kytkimen pohjaan, jää kierrokset leijaamaan 1500-2000 kierroksen välille. Tyhjäkäynnille kierrokset laskevat vasta kun auto pysähtyy. Lisäksi kiihdyttäessä auto tuntuu ajoittain laiskalta ja havaittavissa on ihan pientä nykimistä. Näihin aikoihin autoon vaihdettiin virranjankajan kansi ja pyörijä, tulpan- ja puolanjohdot sekä tulpat. Näillä ei häiriöt poistuneet.
Hauska osuus tulee sitten tässä. Nämä häiriöt eivät tullessaan sytyttäneet mitään vikavaloja. Sitten kerran ajaessa yhtäkkiä lambdavalo syttyi, ja kummasti edellä mainittuja häiriöitä ei enää sen jälkeen ilmennyt. Muutaman kerran kierrokset taisivat jäädä leijaamaan johonkin 1100 paikkeille samalla tavalla hiljentäessä kuin aikaisemmin, mutta sitä auto on tainnut tehdä melkein aina. Käynnistäessä auto kävi rikkaalla hajusta ja savusta päätellen, mutta kierrokset pysyivät normaalisti tyhjäkäynnillä. Autoon vaihdettiin lambda-anturi, jälleen ilman vaikutusta asiaan.
Nyt sitten viikonloppuna kokeilin käyttää akunkenkää varttitunnin verran irti vikakoodien "nollaamiseksi". Lambdavalo sammui, mutta aikaisemmin kuvatut käyntihäiriöt palasivat (kierrosten humppaaminen ja leijaaminen sekä kiihdytyksessä laiskuus ja nykiminen). Lisäksi huomasin, että kun autolla pysähtyy ja kierrokset lopettavat leijaamisen, ne lähtevät taas nousuun kun auton antaa lähteä rullaamaan vapaasti paikaltaan kytkin pohjasssa tai vapaalla vaihteella esim epätasaisella alustalla.
Jotenkin ainakin oman vähäisen ymmärryksen perusteella häiriöt viittaisivat siis jonkinsorttiseen sähkövikaan.
Taustatietoina vielä, auto on siis 940 Classic vm. 1997, B203FT moottorilla ja M90 laatikolla. Tekniikaltaan täysin vakio. Kilometrejä on takana karvan verran alle 215 tuhatta.
Toivottavasti tästä edes joku saisi selvää :buck2:
-
Ettei olisi suuttimiin tai bensanpaineensäätimeen jäänyt niitä suodattimen jämiä?
-
Ettei olisi suuttimiin tai bensanpaineensäätimeen jäänyt niitä suodattimen jämiä?
En tiedä, pitää varmaan ne tutkia. Suodattimesta sulanut muovi oli ku jauhettua purkkaa ja muurannut lähtevän linjan ihan siitä banjoliittimen kohdalta umpeen. Muovijämät lähti melko helposti linjan alusta ja aikalailla yhtenä kappaleena, mutta en sit tiedä onko jotain pieniä hituja päässyt vielä edemmäs.
-
Minkä merkkinen se sulanut suodatin oli?
En ole koskaan kuullut että noin olisi käynyt.
-
Minkä merkkinen se sulanut suodatin oli?
En ole koskaan kuullut että noin olisi käynyt.
Hengstin suodatin. Olivat varaosaliikkeessä vähän ihmeissään itsekin, en tiedä lähettivätkö hajonneen suodattimen takaisin maahantuojalle kun vein sen liikkeeseen näytille. Vissiin kuitenkin ihan laatumerkki, kuulemma asentavat joihinkin autoihin tehtaaltakin noita.
-
Oho :o
Hengst ainakin on joskus ollut laatumerkki.
-
Oho :o
Hengst ainakin on joskus ollut laatumerkki.
Jep, vähän jännä homma. Saman merkkinen suodatin siellä nytkin on, mutta nuo auton käyntihäikät ei kyllä ainakaan minun mielestä viittaa siihen että sekin olisi menossa huonoksi, mutta tiedä sitten näistä...:uglystupid2:
-
Eikös näissä ecu haistele nopeusanturilta/mittarilta, onko auto liikkeessä vai ei, ja sen mukaan joko jättää joutokäynnin korkeammalle tai tiputtaa normi tyhjäkäynnille. Kaiken järjen mukaan tätä säädellään tyhjäkäyntimoottorilla.
Mutta eikö ne vikakoodit nyt kannattaisi lukea sieltä, eikä vain yrittää nollata, sitä varten ne siellä on. Ei se vika koodin mukana häviä...
-
Olisko bensan etanoli tehny temput suodattimelle, varsinkin jos ajaa 95 okt (10%) :idiot2:
Mitenkähän on puolan kunto?
-
Tulee mieleen oliko vanha suodatin huonosti kasattu. Omassa ollut Hengst vuoden ja on toiminut 95 bensalla
Boschin suodatinta ei enää valmisteta, Mahle, Knecht ja Mann.
-
Eikös näissä ecu haistele nopeusanturilta/mittarilta, onko auto liikkeessä vai ei, ja sen mukaan joko jättää joutokäynnin korkeammalle tai tiputtaa normi tyhjäkäynnille. Kaiken järjen mukaan tätä säädellään tyhjäkäyntimoottorilla.
Mutta eikö ne vikakoodit nyt kannattaisi lukea sieltä, eikä vain yrittää nollata, sitä varten ne siellä on. Ei se vika koodin mukana häviä...
Vikakoodien luku olisi joo ihan aiheellista, tämä nyt oli vaan tämmöinen "pikakokeilu", kun lähin lukija taitaa löytyä 120km päästä volvon merkkihuollosta jos sieltäkään.
-
Olisko bensan etanoli tehny temput suodattimelle, varsinkin jos ajaa 95 okt (10%) :idiot2:
Mitenkähän on puolan kunto?
En tiedä, käyttöohjekirjassa suositellaan ajamaan ysivitosella niin luulisi nyt autoon tarkoitetun varaosan sietävän kyseistä polttoainetta. En sitten tiedä onko ollut joku materiaalivirhe vai pitääkö oikeasti ajaa 98:lla.
Saakos puolan kuntoa/toimivuutta jotenkin testattua?
-
Tulee mieleen oliko vanha suodatin huonosti kasattu. Omassa ollut Hengst vuoden ja on toiminut 95 bensalla
Boschin suodatinta ei enää valmisteta, Mahle, Knecht ja Mann.
Kai siellä joku valmistus-/materiaalivirhe on tullut.
-
Noilla bensojen nimellisten etanolipitoisuuksien eroilla tuskin on mitään merkitystä, eihän siellä muuten pystyisi käyttämään Masinoliakaan.
E85:t sitten erikseen.
-
Eihän nykybensat tarvii masinolia.
Ennen sitä lisättiin niin että viinaa oli 1-2%
Nykybensoissa on valmiina jo vähintään 5%. Ei luulis olevan veden takia ongelmia ELK
-
Ei tarvitsekaan. Heitin sen vain esimerkkinä bensan alkoholipitoisuudesta, ja muutaman % erosta, mitä se enintään sisältää.