Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Zuunah - 02.07.2025, 13:22:42
-
Aloitin tuossa takajousienvaihto-operaation. Vasemmalta ammuin pulttipyssyllä taaemman alatukivarren 19 mm ulkopultin pois. Oikealla se oli pienempi pultinkanta, 15 mm, ja mutteri hitsattu olka-akseliin. Tämä pulttihan ei lähtenyt millään pyörimään, ja lopulta kanta pyöristyi. Yritin hitsata 21 mm mutterin ja prikan pyöristyneen kannan jatkoksi, mutta murtui irti. Tämän jälkeen rälläköin pultin kannan ja mutterin olka-akselin tasalle ja aloin takomaan tuurnalla sekä moskalla pulttia läpi puslasta. Eikä liiku edelleenkään mihinkään. Puukkosahakaan ei sovi pystyyn pukeilla olevan auton alle, että saisi puslan leikeltyä. Ja poralla ei tunnu saavan naarmuakaan kyseiseen pulttiin...
Eli kysynkin ideoita, että mitäs seuraavaksi yrittäisi?
-
Pultinpätkän hitsaaminen antaa tukevamman tuloksen kun saa isolla virralla ympäriinsä painaa.
Jos ei muuta niin lämpöö se tarvii. Jos ei ole kaasuvehkeitä niin kaupasta semmonen kaasutoho vaihdettavalla säiliöllä.
Tai sit autoo ylemmäs ja sahaa. Vaihtoehdot aika vähissä.
-
Hmm... Mitä kohtaa lämmittäisit? Tuossa on siis alatukivarsi-puslan ulkokehä-kumia-puslan sisäkehä ja jumissa oleva pultin varsi siellä sisällä. Ja pultin varsi, kun kanta ja mutteri on rälläköity pois...
-
Dremel tai Ryobi mihin saa vaijerin päähän terän, Dremelin speedclic käy myös Ryobiin.
-
Ei aukea kiinni hitsattu mutteri pulttipyssylläkään.
Rälläkällä ja 5 kilon hienosäätö vasaralla kaikki paskeet ja ikävää oloa tuovat osat pois ja vaihdat koko tukivarren jos vitt..lee.
Uudessa tukivarressa on puslat valmiina.
Sitten pääset vaihtamaan jouset taakse. Tee se sekä iskarien vaihtaminen yhtä aikaa molemmille puolille..
Muuten alkaa kiesi keinahdella kuopissa ja töyssyissä oudosti. :o
Kun takapään vaimennusta teet niin tosiaan vaihda aina molemmille puolille iskarit ja jouset.
Ei oo tyyriitä.
Alle 200€ vaan kuluu osiin + ikävän työteliäs tukivarsi.
-
Kävin hakemassa paineilmataltan, mutta eipä liikkunut silläkään. Sitten nostin autoa sen mitä tunkki pystyy, ja puukkosahasin puslan reunoilta, kahdesta kohtaa poikki.
Sisäpuslan mutteri irtosi kivasti lämmittämällä. Pultti aivan vastaavasti jumissa puslan sisällä. Lämpöä sen verta, että sulanutta kumia alkoi tippumaan tallin lattialle. Taas vaihto rälläkkään sekä puukkosahaan, ja hetkeä myöhemmin koko tukivarsi oli irti.
Alkuperäisen ongelman edesauttaja lienee tuo ulkopuslan tarvikemallinen kiinnityspultti 15 mm kannalla. Ei kestä sitä mutterimopon paukutusta mitä toisen puolen 19 mm kannalla oleva. Motonetin Febi Bilsteinin pussissa tuli just tuolla pienemmällä kannalla oleva versio.