Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ÄkCee60 - 03.07.2025, 08:07:02
-
Tuli tuossa massailtua pojan autoa ja samalla tuli tutkailtua myös XC60.
Sisälokarit (huovat) on hyvin helppo irrottaa, muutama ruuvi ja muovimutteri auki ja sisälokari lähtee nätisti pois edestä ja takaa.
Yllättävän paljon oli kuraa kaarien sisäpokkauksessa mutta vielä ehjät. Pesu, puhallus ja kuivatusta pari pv. Sama myös takapohjalle jossa orggis massausta ei juuri ole.
Sitten ML kotelosuojaa primeriksi, hetki kuivumista ja ruiskumassa päälle. Runkopalkeille, koteloille ja tukivarsien sisään ML.
Bilteman kotelosuojaruisku letkuineen about 15eur hoitanut jo 4 autoa. Tuli ostettua vuosia sitten jo kun matkailuautoon kysyin massaus tarjousta ja se oli luokkaa +2000e. Ite tehtynä aineet maksoi about 70e ja on kestänyt hienosti. H autoon tuon tekee noin 30-40 eurolla. Ja saa sen tehtyä niillä spray purkeillakin.
Paitsi että kotelosuoja ja massa estää ruostumisen, vähentää se myös melua.
:arkkupakastin:
-
Minkä ikäinen xc kyseessä? Omaa silmällä pitäen vähän hirvittää ajatus ruveta tutkimaan pintaa syvemmältä... :D
-14 xc60
-
Minkä ikäinen xc kyseessä? Omaa silmällä pitäen vähän hirvittää ajatus ruveta tutkimaan pintaa syvemmältä... :D
-14 xc60
Uskaltaako tehdä johtopäätöksen, että Volvojen ja varsinkin XC60:n tietyt kohdat ovat erityisen ruosteherkkiä? Oma V70 on toistaiseksi ollut ns. ruosteeton, mutta en uskalla listojen tai koteloiden sisuksia tutkimaan...
-
XC60 etulokasuojan kaaret on se herkkä paikka.
Oma on -16.
Kaarien sisäpuolen putsaus, huuhtelu, tarkastus, kotelossuojaaine ja massa on sen verraten pieni työ ja halpa (aineet 10e). Ja estänee erittäin tehokkaasti ruosteen alkamisen ja jos alkanut niin hidastaa voimakkaasti.
Rengas pois ja muutapa muovipultti ja ruuvi irti ja sisälokari pois. Helppo homma.
-
Näissä xc60 kaarien ruostuminen johtuu sisälokareista. Katsokaapa huviksenne miten sisälokari kulkee lokarin kaarta pitkin ja kääntyy sitten tietyssä kohtaa kaaren sisäpuolelle. Tämä kaarroksen kohta hinkaa lokarin reunaa ja siitä kohtaa se kypsyminen sitten alkaa kun maalit antautuu kyseisestä kohdasta.
-
Koskeekohan tuo kaikkia vuosimalleja? Hyvin monissa vanhemmissa ainakin lokarin reunat "kuplii".
Ikävä kosmeettinen vika muuten siisteissä autoissa.
-
Oma XC60, 2017 etukaaren pellin alaosa molemmilta puolilta ruosteessa. Olen itse muutaman kerran poistanut ruosteen ja maalanut, mutta vuoden kuluttua taas ruosteessa.
Syy lienee renkaan heittämä hiekka ja kivet rikkovat maalipinnan. https://i.ibb.co/1J45fKGy/Volvo-etupy-r-n-kaari.jpg
Kun ostin auton neljä vuota sitten niin pohjassa oli hivenen pintaruostetta. Pari vuotta sitten ruostesuojautin pohjan ruostesuojaliikkeessä.
-
Oma XC60, 2017 etukaaren pellin alaosa molemmilta puolilta ruosteessa. Olen itse muutaman kerran poistanut ruosteen ja maalanut, mutta vuoden kuluttua taas ruosteessa.
….
Pari vuotta sitten ruostesuojautin pohjan ruostesuojaliikkeessä.
Eikö liike suojannut noita reunoja mitenkään? Aika kevyt ruostesuojaus :).
Tuossa tilanteessa puhdistaisin, maalaisin ja levittäisin kiveniskusuojaa päälle. Lopuksi ruuvaisin suojaksi roiskeläpät.
-
Tuohon rengasta kohti olevaan pintaan....irtoruoste sipaisu pois. ML kotelosuoja, anna kuivua puol tuntia, päälle sumutettavaa massaa pari kerrosta. Jos musta väri haittaa niin pintaväriä massan päälle.
Mutta se kaaren sisäpuoli kannattaa suojata myös. Siellä melkoisesti kuraa muhimassa jos ei avattu koskaan.
-
Kaaren sisäpinnassa on myös hieman ruostetta. Automaalausvirmasta kysyin, niin ehdottivat epoksimaalia. Tietenkin ensin hiekkapuhallus ja sitten karheaan pintaan tarttuu epoksimaali hyvin.
Ostin etukuraläpät, mutta yläreuna jään niin alas, että ei ylety suojaamaan hiekalta ja kiviltä peltikaaren alaosaa. Tein itse 2mm mustasta muovilevystä suojat, jotka peittävät reulusti tuon ruostuneen alueen.