Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VVM - 04.07.2025, 10:35:33
-
Hei kaikki volvojen sähköistä perillä olevat! Tässäpä teille pohdittavaksi mysteerinen tapaus.
Oireileva auto on siis S80 II, 2012 automaatti. Konetyyppi D5244T15. Ensimmäiset oireet tulivat rytinällä, eli moottoritiellä 120 vauhdissa ilmestyi kojetauluun oranssi varoitus "DSTC vaatii huollon", ja auto sammui. Pientareella vielä tuli ilmoitus "Vaihteisto vaatii huollon". Ensimmäinen käynnistysyritys ei onnistunut, mutta toinen onnistui. Seuraavasta rampista ulos, ja ei muuta kuin ongelman ratkaisua googlettamaan. Ensimmäisenä löysin vrcf:n foorumilta neuvon putsata pyttyjen liittimet, erityisesti nelosen. Ne läpikävin CRC:llä ja jatkoin matkaa. Ongelmia ei suuremmin ollut seuraavien 600 km aikana, paitsi että auto nykäisi hiukan välillä. Tuon jälkeen auto on viikon aikana sammunut ajon aikana neljä kertaa. Maantieajossa, metsätiellä, pihatiellä. Yleensä ensin nykimistä, sitten DSTC vaatii huollon ilmoitus ja auto sammuu. Muutaman kerran käynnistysyrityksiä ilman tulosta, sitten normaalisti käyntiin niin kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. :-[
Konepellin alla olen irrotellut ja putsaillut kaikki liittimet mitä löysin. Pytyille menevät liittimet moneenkin kertaan. Kuskin oven johtonipusta korjasin 7 (!) rikki nirhautunutta johtoa. Akkukotelo on käytetty irti ja sen takana kulkevan ison johtonipun liitokseen tuleva tiukka mutka tarkistettu; ei murtuneita johtoja.
iCarsoft-koodinlukijalla olen mittaillut ja ihmetellyt tuota. Yleisimmät vikakoodit, jotka ovat lähes koko ajan päällä liittyvät (edelleen) oviin/ikkunoihin:
DDM-B118E00 State:None. Left Front Window. General Failure Information. No Sub Type Information.
PDM-B118F00 State:None. Left Front Window. General Failure Information. No Sub Type Information.
PDM-B119100 State:None. Right Rear Window. General Failure Information. No Sub Type Information.
DDM-B119000 State:None. Left Rear Window. General Failure Information. No Sub Type Information.
Muutaman kerran on tullut tällaista:
ABS-U012600 State: None. Lost Communication With Steering Angle Sensor Module. General Failure Information. No Sub Type Information.
ABS-U040168 State: None. Invalid Data Received From Engine Control Module. Algorithm Based Failures. Event Information.
PBM-U040168 State: None. Invalid Data Received From Engine Control Module. Algorithm Based Failures. Event Information.
CVM-U041568 State: None. Invalid Data Received From Brake Control Module. Algorithm Based Failures. Event Information
Sitten pari kertaa:
TCM-P171900 State: None. Engine Torque Signal. General Failure Information. No Sub Type Information.
TCM-U040100 State: None. Invalid Data Received From Engine Control Module. General Failure Information. No Sub Type Information.
ECM-P129512 State: None. Injector Multiple Faults - Bank 1. General Electrical Failures. Circuit Short To Battery.
Tämä viimeisin viittaa ehkä muissakin ketjuissa mainittuun pytyn liittimeen. Tässä kylläkin ykköspytyn (eli vänkärin puoleisin?) liittimeen. Täytynee vielä irrottaa se, ja ehkä taivuttaa urospuolen pinnejä varovasti, jos se auttaisi.
En itse ole autoalan asiantuntija, ja tämä on minulle todellinen mysteeri, kun vikaa näyttäisi olevan useissakin paikoissa. Mahdollisestihan vika on vain jossakin tietyssä kohdassa ja heijastelee sitten moniin suuntiin.
Kaikenlaiset vinkit ongelman ratkaisemiseksi ovat todellakin tervetulleita! Alan asiantuntijoita Oulu-Kajaani akselilla voi myös ehdottaa.
-
Hyvin osuu nuo oireet ja koodit johtosarja vikaan, antaa koodeja sinne tänne, hyvin yleinen vika ja viikottain näitä saa tinailla.
-
Hyvin osuu nuo oireet ja koodit johtosarja vikaan, antaa koodeja sinne tänne, hyvin yleinen vika ja viikottain näitä saa tinailla.
Kiitos kommentista. Onko suuntia antaa, mistä todennäköisimmin löytyy vikaa?
-
Kuskin oven johtosarja on yksi paikka, ja akkukotelon alla konehuoneessa on se toinen johtosarjan vikapaikka.
Huonokuntoinen akkukin tekee mitä erikoisempia vikoja autoon, mutta yleensä ne ilmenee talvikeleillä. Koska akku on viimeksi vaihdettu?
Edit:
olitkin jo kirjoittanut että kuskin oven johtosarja oli käyty läpi. Entäs apukuskin oven johtosarja? Huomattavasti harvinaisempi, mutta kuitenkin mahdollinen.
-
Kuskin oven johtosarja on yksi paikka, ja akkukotelon alla konehuoneessa on se toinen johtosarjan vikapaikka.
Huonokuntoinen akkukin tekee mitä erikoisempia vikoja autoon, mutta yleensä ne ilmenee talvikeleillä. Koska akku on viimeksi vaihdettu?
Edit:
olitkin jo kirjoittanut että kuskin oven johtosarja oli käyty läpi. Entäs apukuskin oven johtosarja? Huomattavasti harvinaisempi, mutta kuitenkin mahdollinen.
Kiitos viestistä. Akku 4 vuotta vanha. Mitattu on ja kunnossa. Apukuskin johtosarja tarkistettu myös, siinä ei huomauttamista. Akkukotelon alle pitänee vielä mennä uudelleen. Edelleen kommentteja saa lähettää. Nyt juuri on irti pyyhkijät ja niiden alla ollut muovilipare, tutkimukset jatkuu...
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148552.0
Mulla tuossa vähän samantyyppistä..
Mulla tuo tosin ilmenee vain tietyssä tilanteessa jonka vuoksi en oikein suostu uskomaan että olisi johtohäikkää. Luulisi silloin temppuilevan koska vaan :idiot2:
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148552.0
Mulla tuossa vähän samantyyppistä..
Mulla tuo tosin ilmenee vain tietyssä tilanteessa jonka vuoksi en oikein suostu uskomaan että olisi johtohäikkää. Luulisi silloin temppuilevan koska vaan :idiot2:
Joo, katselin videosi. Samantyyppistä koodia on ja oireet myös. Hankala ongelma.
Akkukotelon alla olevissa johdoissa ei silmämääräisesti ainakaan ole mitään vikaa. Auto sammui tänään taas hitaassa vauhdissa.
-
Sitä johtosarjaa on monesti turhaa silmämääräisesti tutkia, lampulla testaamaan on oikea keino. Vikaakoodin kohdentamisella + mittaus + koetin lamppu niin näillä ainakin itse pärjännyt ja kohtuu ajassa yleensä löytyy se syy ongelmiin.