Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: mobilisti2000 - 05.07.2025, 14:16:07
-
Moi,
Onko kellään kokemusta XC60 T8 käynnistysakun vaihdosta itse? Bilialla kertoivat huollossa, että vaihto olisi ajankohtainen (auto vm. 2020), mutta kustannus olisi yli 350e pelkälle akulle... Kertooko auto itse jos starttiakku alkaa olla vaihtokunnossa vai huomaako Webaston toiminnasta?
Miten vaihdon voi toteuttaa, tarvitseeko koodilukijan vai miten akun "nollaus" tehdään?
Myös kiinnostaa akkusuositukset, jos on hyviä kokemuksia!
-
Luulisi, että ovat akun mitanneet ja seon oikeasti vaihtokunnossa. Yleensä Volvoihin pystyy vaihtamaan akun itse, ei tule mitään ongelmia, mutta akunvalvontajärjestelmä (BMS) pitää nollata testerillä.
Volvon akut saattaa olla Vartan valmistamia, ne ainakin on itsellä toimineet hyvin. Vartan sivuilta löytyy hakukenttä, josta voit etsiä omaan autoon sopivan akun. Varmaan kaikki isot merkit pelittää akuissa hyvin.
Itse vaihdoin omaan juuri ennen vuosihuoltoa akun, pyysin nollaamaan BMS:sän huollossa, eivät veloittaneet mitään nollauksesta (Hämeenauto). Oma ei ole hybridi, varmistaisin omamekaanikolta, onko akun vaihtamisessa mitään ihmeellistä. Ikkunannostimet yleensä joutuu kalibroimaan laskemalla lasit alas ja sitten ylös pitäen nappia pohjassa hetken ikkunoiden tullessa kiinni. Älä vaihda itse, jos et oikeasti tiedä sähköjärjestelmistä mitään, voi tulla kalliita vikoja. Suomenakut ottaa vaihdosta nollauksineen muistaaakseni 40 euroa? Sieltä veikkaisin, että saat Vartan tms. asennettuna noin 250 euroon.
T8:saan en ole vaihtanut akkua, yleensä ovat nykyautoissa vähän hankalassa paikaissa ja piuhoja ja kiinnikkeitä on hieman enemmän, kuin vanhoissa.
-
Moi,
Onko kellään kokemusta XC60 T8 käynnistysakun vaihdosta itse? Bilialla kertoivat huollossa, että vaihto olisi ajankohtainen (auto vm. 2020), mutta kustannus olisi yli 350e pelkälle akulle... Kertooko auto itse jos starttiakku alkaa olla vaihtokunnossa vai huomaako Webaston toiminnasta?
Miten vaihdon voi toteuttaa, tarvitseeko koodilukijan vai miten akun "nollaus" tehdään?
Myös kiinnostaa akkusuositukset, jos on hyviä kokemuksia!
Itse en ole nyt pariin Volvoon mitä ollut uskaltanut vaihtaa akkua. Suosittelen Vartan tuotteita ja tässä Vartan "battery finderilla" tehty haku, kun meillä just sama auto sekä vuosimallikin! Ite laitatin paikallisessa akkuliikkeessä 214€ hintaan tuon Varta silver dynamic AGM akun G14 95Ah 850A :
https://www.varta-automotive.com/battery-finder?type=pc&years=2020&brands=120&models=37773&engines=130588 (https://www.varta-automotive.com/battery-finder?type=pc&years=2020&brands=120&models=37773&engines=130588)
Meillä edellisessä 2017 V90CC D4 awd diesel-Volvossa alkoi "Volvon alkuperäinen" akku tahmata webaston kanssa ja kun vaihdoin muistaakseni just samanlaisen Varta silver dynamicin, niin sen jälkeen ei mitään ongelmia ollut.
Tekoälyltäkin tuota asiaa kyselin ja tuli 1. vaihtoehdoksi just tuo Varta silver dynamic ::)