Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Anssibb - 05.07.2025, 21:42:58
-
S60 1.6D -12 aut. kevyesti kiihdytettäessä tai loivaan ylämäkeen kaasua lisätessä auto nykii ja kierrokset tippuu nykäyksen aikan. Kierroslukumittaristakin huomaa sen.
Tätä tapahtuu kierroksien ollessa n1500 ja painaa hiukan lisää kaasua. Sekunnin parin nykäyksiä kunnes kierrokset on noussut n 1800 niin sen jälkeen ei nyi enää.
Saman tyyppinen nykäys kuin bensa vehkeessä sytytys katkos.
Ei ole väliä ajaako kaasulla vai vakionopussäätimellä.
Testerillä kun katsoo polttoaineen virtausmäärää niin siinäkin näkyy selvä pudotus nykäyksen kohdalla.
Eilen vaihdoin pa-suodattimen eikä vaikuttanut asiaan.
Kun painaa kaasua reilummin niin ei nyi yhtään.
Ei vikakoodeja tai valoa.
Mistä moinen voisi johtua?
-
Onko polttoaineen painetta seurattu? Voisiko viallinen paineensäädin olla syypää?
Vidalla pääsee luultavasti jäljille.
-
Todennäkösimmin ahtovuoto tai sitten cooleri niin täynnä öljymoskaa ja kondenssivettä.
Otappa ahtoputki irti ja kato miltä siälä näyttää.
Tai sitten vaan ajettu tukkoon. Kunnon huudatus reissu motarilla kovilla kierroksilla voi auttaa.
-
Polttoaineen paine jakoputkessa tippuu samoin kuin tuo määrä aina nykäyksen yhteydessä.
Voisi hyvin olla paineensäädin. Mietin itsekin tuota. Onko se pumpun yhteydessä?
Voisiko ilmamassamittari vika oireilla noin? Tätä en ole katsonut miten käyttäytyy.
Täytyy kattoa myös tuo cooleri.
En usko tukkoisuuteen minun ajotyylillä, mutta täytyy käydä huudattamassa.
Kiitos vastauksista.
-
Jos ahto alkaa karata tai sen seuranta havaitsee jotain epämääräistä niin tottahan se nääs katkasee polttoainetta.
-
Sen verran tutkin ahtoletkuja ettei ainakaan paikallaan ollessa letkuissa näkynyt/tuntunut halkeamia. Lisäksi laskin brake cleaneria letkuihin eikä vaikutusta kierroksiin tai käyntiin.
Vielä en cooleria tutkinut. Pitääkö puskuri ottaa pois, että pääsee cooleriin ja letkuihin käsiksi vai pääseekö alakautta?
Tänään katselin arvoja ajaessa ja ilmamassa tekee samanlaisen tiputuksen kuin polttoaineen paine ja virtaus nykäyksen aikana.
Ahtopaine ja imusarjan paine pysyy ihan tasaisena nykäyksen aikanakin. Onko nuo tiedot samalta anturilta?
Tänään kävin huudattamassa n.40km kierrokset 4000 paikkeilla. Ei vaikutusta.
-
Tuossa oli yksi 1.6 hodari joka nyki terävästi juuri tuolla ahtopainealueen alapäässä 1500rpm tienoilla. Tunne oli ikäänkuin sytytyskatkoksia mutta eihän diiselissä ole sellaisia kuin sytytys tulppia. Joten kun yhdisti selvän noen lekalla takomisen äänen tyhjäkäynnillä sekä juuri tuolla alakierroksilla nykimiseen niin viallisista suuttimistahan se ongelma löytyi. Kahdesta suuttimista tuli summanmutikassa koodiakin. Uudet sumut antoi kenkää lekan heiluttajalle ja nykimiselle. :D
-
Tuossa ei anna mitään koodia suuttimista ja se säätöarvokin on kaikissa suht sama. Tosin kierroksia kun nostaa niin taitaa tippua tuo säätö pois.
Laitoin Motonetistä ostetun pa-järjestelmän puhdistusaineen tankkiin ja en tankannut niin paljoa kuin ois pitänyt.
Tein testerillä (Autocom) sopeutuksia suuttimille, egr:lle, turbon ohjaukselle, ilmamäärälle niin yht äkkiä nykiminen hävisi.
En tiedä mikä loppujen lopuksi vaikutti mutta eipä tuolla väliä kunhan ei nyi.
Eräs pitkän linjan Volvo mekaanikko sanoi, että BG:n puhdistusaine olisi paras, että kannattaa kokeilla.
Nyt sormet ristiin ettei ala uudelleen.