Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Anssibb - 05.07.2025, 21:42:58
-
S60 1.6D -12 aut. kevyesti kiihdytettäessä tai loivaan ylämäkeen kaasua lisätessä auto nykii ja kierrokset tippuu nykäyksen aikan. Kierroslukumittaristakin huomaa sen.
Tätä tapahtuu kierroksien ollessa n1500 ja painaa hiukan lisää kaasua. Sekunnin parin nykäyksiä kunnes kierrokset on noussut n 1800 niin sen jälkeen ei nyi enää.
Saman tyyppinen nykäys kuin bensa vehkeessä sytytys katkos.
Ei ole väliä ajaako kaasulla vai vakionopussäätimellä.
Testerillä kun katsoo polttoaineen virtausmäärää niin siinäkin näkyy selvä pudotus nykäyksen kohdalla.
Eilen vaihdoin pa-suodattimen eikä vaikuttanut asiaan.
Kun painaa kaasua reilummin niin ei nyi yhtään.
Ei vikakoodeja tai valoa.
Mistä moinen voisi johtua?
-
Onko polttoaineen painetta seurattu? Voisiko viallinen paineensäädin olla syypää?
Vidalla pääsee luultavasti jäljille.
-
Todennäkösimmin ahtovuoto tai sitten cooleri niin täynnä öljymoskaa ja kondenssivettä.
Otappa ahtoputki irti ja kato miltä siälä näyttää.
Tai sitten vaan ajettu tukkoon. Kunnon huudatus reissu motarilla kovilla kierroksilla voi auttaa.
-
Polttoaineen paine jakoputkessa tippuu samoin kuin tuo määrä aina nykäyksen yhteydessä.
Voisi hyvin olla paineensäädin. Mietin itsekin tuota. Onko se pumpun yhteydessä?
Voisiko ilmamassamittari vika oireilla noin? Tätä en ole katsonut miten käyttäytyy.
Täytyy kattoa myös tuo cooleri.
En usko tukkoisuuteen minun ajotyylillä, mutta täytyy käydä huudattamassa.
Kiitos vastauksista.