Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lapinmies - 06.07.2025, 21:42:35
-
Terve kaikille, apuja kaipailtaisiin. Kesälomareissulla matka-ajossa alkoi ilmetä selvää tehottomuutta ja lopulta moottorin vikavalo ponnahti esiin. Vuosimalli 2011 ja kilometrejä 300 000km.
Vikavalo nousi starttaamisen jälkeen rauhallisessa ajossa. Ajelin vikakoodin lukuun ja vikakoodi P1102, joka viittaa ilmamassamittariin. Vikakoodin sai nollattua "pikalukijalla". Siitä matka jatkui ja sitten seuraavana päivänä vikavalo ponnahti esiin uudelleen. Jälleen starttaamisen jälkeen hiljaisessa ajossa.
Oireina on nykiminen, erityisesti pienellä vaihteella ajaessa. Moottori on todella tehoton. Joskus savuttaa. Moottori tekee poltot, eli se puoli ilmeisesti toimii oikein.
Hiukkasloukku on vaihdettu noin vuosi sitten. Ilmamassamittari on alkuperäinen ja myös turbo, joka ehkä alkaa olla elinkaaren loppupäässä ja voihan siinä pientä vuotoa olla.
Mietin, että onko järkevintä vikakoodin ja oireiden perusteella vaihtaa uusi ilmamassamittari vai pitääkö asiaa tutkia enemmän? Ja onko vinkkejä hyvästä korjaajasta Rovaniemen alueella? Oireet tuntuvat pahenevan. Autolla on ollut pakko ajaa satoja kilometrejä vikavalon syttymisen jälkeen.
Kiitos jo etukäteen kommenteista/vinkeistä.
-
Noniin. Nyt sain kopan pois. Kova vuoto turbon alueella. Eli ei nyt ainakaan ilmamassamittari.
(https://i.ibb.co/gby7N7f7/IMG-1767.jpg) (https://ibb.co/gby7N7f7)
-
Uusi turbo tilattu, mutta hetki menee kun pääsee vaihtamaan ja huoltoon ylipäätänsä. Ykkösellä puskee savua ja nykii aika paljon. Muutenkin nykimistä reilusti. Kuinkahan iso riski ajaminen on tällä hetkellä?
-
Noniin, uusi turbo paikoillaan ja ilmamassamittari.
Moottorin vikavalo sammui, mutta auto edelleen vikatilassa. Kaasua painaessa on puskee mustaa savua ja tehot poissa. Edelleen jossakin ylimääräistä vuotoa. Onko mitään ajatusta, mitä kannattaisi yrittää tehdä?
-
Onko vikakoodit katottu vidalla vai jollain yleismallin testerillä?
-
Moro ja kiitos vastauksesta. En usko, että Vidalla vaan yleiskorjaamon lukijalla.
Asun Rovaniemellä ja tuossa alotuksella mietinkin, että olisiko pätevää korjaamoa lähialueilla tai Vidaa.
-
Tutkihan tarkasti kaikki painepuolen letkut ja putket. Ahtopaine vuoto aiheuttaa ainakin rankkaa savutusta sekä nytkytyksiä.
Letkussa voi näkyä vaan hiusmainen halkeama joka paineessa kasvaa. Yleensä öljyinen kohta siinä tai vieressä mihin puhaltaa.
-
Saippua vettä ja kortelin ympäri polkaisee niin kyllä vaahtoaa vuoto kohdasta, itse käytän tätä välillä jos ei selkeästi vuotoa löydy, nope toimenpide.
-
Muutamaan 1.6d moottoriin vaihtanut kaasuläpän alapuolella olevan 90 asteen mutkan. Murtuu reunoilta ja aiheuttaa vuotoa. Ollut se putki ympäriinsä ihan öljynen
-
Kiitos paljon vastauksista. Näistä on paljon apua.
Itse olen aika poikanen näissä asioissa. Eilen vaimo kaasutti autoa ja yritin vielä etsiskellä jotakin vuotoa ja sellaista en paikanna silmällä.
Mutta pari kuvaa, erityisesti tämä yksi liitos mietityttää. Minusta aika kärsineen näköinen. Onko kyseessä mikä liitos?
(https://i.ibb.co/RGLJ2dvH/Liitos-kauempaaa.jpg) (https://ibb.co/RGLJ2dvH)
(https://i.ibb.co/MxHfkwRQ/Liitos-poikki.jpg) (https://ibb.co/MxHfkwRQ)
Toisella puolella sitten vähän kosteutta, mutta vuotoa en paikanna
(https://i.ibb.co/pqmKnbR/Kosteutta.jpg) (https://ibb.co/pqmKnbR)
Onko kommentteja? Mikä liitos kyseessä?
-
Jatkona sen verran, että onko Lapin alueella hyvää korjaamoa, joka osaisi etsiä vian ja fiksata tämän. Ouluunkin ajelen, jos vika tulisi kuntoon.
Vai onko järkevää viedä Siniselle tässä tilanteessa?
-
Palaan aikaisempaan viestiin ja kuvaan. Kuvassa laturi kostea ja öljyinen. Ahtoputki oli siitä kohtaa halki ja murtunut.
Uuden saan huomenna ja vikakoodit ja vaihto perjantaina. Toivottavasti tämä ratkaisisi ongelman.
-
Palaan aikaisempaan viestiin ja kuvaan. Kuvassa laturi kostea ja öljyinen. Ahtoputki oli siitä kohtaa halki ja murtunut.
Uuden saan huomenna ja vikakoodit ja vaihto perjantaina. Toivottavasti tämä ratkaisisi ongelman.
Toi putki joo saa laturin näyttämään melko rasvaselta kun vuotaa suoraan päältä. Hyvä että vikapaikka löytyi ja nopeasti saa ehjän osan tilalle.
-
Monesti ahtopaineen vuoto paljastuu öljyisestä kohdasta tai kohinasta.
Karkaava paine saa aikaan sen että moottorin ohjaus spruuttaa dieseliä sen mukaan mitä ilmaa menee ilmamassamittarin läpi ja sitten kun ilma karkaakin mittauksen jälkeen on seos liian rikas...voimakas savu ja nykimistä/rytkytystä jos oikeen paha.
Matkailuautosta meni muutama vuosi sitten tuo ja noin 150km matkalla kotio auton valkoiseen kylkeen jäi musta nokivana kuten vanhoissa pommikoneissa siipiin. (pakoputki kyljessä sivulle)
-
Kiitos kaikille avusta! Nyt kun ahtoputki vaihdettu niin kaikki vikakoodit alhaalla ja auto pelaa oikeinkin hienosti.
Tällainen homma tällä kertaa.