Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sulake - 08.07.2025, 00:26:59
-
Tuollainen noin 360tkm rullattu tapaus kyseessä. Tuntuu, että vetää nykyään usein vähän laiskasti. Lisäksi jäähdytysnestettä katoaa reippaasti, saa paisarin täyttää ainakin kerran viikossa. Ei valu ainakaan maahan asti, eikä näy suoraan konepellin alla mitää selkeää vuotokohtaa. Mittasin illalla puristuspaineet, ja ne näyttivät seuraavilta:
1: 11,6
2: 10,3
3: 8,7 / 9,8 (öljytilkan lisäämisen jälkeen)
4: 6,8 / 8,3
5: 6,3 / 6,3
Eli voisi ilmeisesti olla ainakin vuotava kannentiiviste? Liekkö vitospytyssä jotain muutakin kun ei yhtään parantunut mittaustulos öljytilkan kanssa?
Viime syksynä vaihdoin (ihan itse) molemmat VVT:t ja uuden jakohihnasarjan. Vai voisiko ajoitus olla hampaan verran vinossa, voiko sellainen tehdä tällaista oiretta? Ja vähän huomiota herättävän hassusti puristuspaineet tippuvat sylinterijärjestyksessä alaspäin, vai liekkö sitten sattumaa...
Mitähän tälle pitäisi tehdä? Ajamaan pystyy, ei savuta tai ole muuta ihmeellistä pientä nuhaisuutta lukuunottamatta.
-
Kyllä jotain on pahasti pielessä. Aukihan se on otettava. Pahvi varmaan mennyt, eikai ne kaikki sylinterit murtunu ole?
Koneen takapäähän käy kuumimpana johtuen nestekierrosta, kuumiaa takapäähän ehtiessään mutta ei kait se nyt tuollaista selitä.
4 ja 5 on huonoimmat, voisko pahvi olla palanut niiden välistä ja lutkuttaa painetta 4<----->5.
Venttiilivikakin sopii kuvaan...
Neste menee varmaan sylinteriin, kun ei ole tarpeeksi suuri vuoto niin ei pahemmin savuta.
Öljy on normaalia?
-
Öljy näytti ainakin mittatikun päästä kokolailla normaalin käytetyn mustalle.
Pitänee vielä tehdä karkea ohivuotomittaus. Puristuspainemittarin mukana tuli kova putki, jonka päässä on tulpan reikään käypäinen kumikartio. Pitää laittaa se suoraan kompuraan kiinni ja vaikka viiden barin paineella lasketella paineilmaa sisään. Tuossa ei silloin ole vuotomäärän mittausta kun ei ole mittareitakaan, mutta sehän oli jo tiedossa että reippaasti vuotaa... Muutenhan tuon luulisi toimivan kuin erillisen ohivuotomittarin kanssakin, kuulostelee mistä suhisee tai porisee. Että pitäisi käydä selville olisiko pelkkä pahvi, vai onko venttiileitäkin mennyt.
-
Vähentynyt teho ja pytyissä 3–5 on selvästi alhaiset lukemat öljylläkin. Tämä viittaa siihen, että jäähdytinneste pääsee sylinteriin ja muuttaa puristusolosuhteita.
-
Noniin, tänään ehdin pistää paineistettua ilmaa (noin 6 bar) sylintereihin, mutta kummastuksekseni varsinkaan 4. ja 5. sylinteri eivät näyttäneet mitenkään erityisesti vuotavan, vähemmän niistä tuli mielestäni suhinaa kuin 2. ja 3. sylinteristä. Kolmannen sylinterin kohdalla erottui mielestäni vähän suhinaa pakoputkesta, että siellä on todennäköisesti jonkinlainen vuoto pakoventtiilistä.
Mitasin sitten vielä uudelleen puristuspaineet, kun ohivuotomittauksesta ei tullut mielestäni kokonaisuutena järkeviä, puristusmittauksia vahvistavia tuloksia. Ja nehän olivat kuin eri autosta...
1. 12,1
2. 7,8
3. 9,2
4. 10,2
5. 11,9
Jäi vähän outo olotila tuon jälkeen. Että valehteleeko puristuspainemittari (mittasin nuo pienimmän tuloksen sylinterit kyllä ensimmäisellä kerralla moneen kertaan), onko sylintereihin ensimmäisellä mittauskerralla laitettu öljy vetreyttänyt männänrenkaita tms, vai vielä jotain muuta. Joka tapauksessa kahdessa vierekkäisessä sylinterissä (vaikka eri sylinterit kuin viimeksi) näyttäisi tämän mukaan olevan selvästi muita pienemmät paineet. Moottori oli lämmin molemmilla mittauskerroilla ja autolla oli ajettu luokkaa 50 km mittausten välillä.
-
Niin, aukihan se on vedettävä. ::)
Kolmosessa venttiilivikaa ja pahvi voi olla siitä2-3 piloilla.
Tai sitten kolmosessa venttiilivika ja kakkosen sylinterissä murtuma ylhäällä.
-
No nyt tähänkin päivitystä. Sain tänään askarreltua kannen irti. Oli kyllä ennakko-odotuksia isommassa tatinassa ja karstassa. Paitsi kolmospytty selvästi muita vähemmän, sinne on varmaankin fuskannut jäähdytysnestettä.
Tummuusaste lisääntyy jakopäästä vaihdelaatikon päätä kohti. Kun nokat sai näkyville, niin vaihdelaatikon pää oli selvästi enemmän tatinassa kuin toisesta päästä, mistä lie johtuu.
Äkkiseltään katsottuna sylinterien yläpäissä ei ollut mitään murtuman näköistä.
Venttiilitkin ovat niin karstassa, ettei ole ihme jos sielläkään ei ihan tiivistä ole.
Mikähän tuon tervautumisen on aiheuttanut? Ainakaan huohotus ei ole toiminut, en tiedä miten pitkään aikaan liene.
Ja osaako joku sanoa, miten tuon tatinan ja karstan saisi putsattua parhaiten pois? Heti kun näin tuon niin tuli mieleeni taltta ja vasara...
(https://i.ibb.co/zWK4qZ2S/20250906-212116.jpg) (https://ibb.co/zWK4qZ2S)
(https://i.ibb.co/fYrDs6RJ/20250906-180458.jpg) (https://ibb.co/fYrDs6RJ)
(https://i.ibb.co/1fySftYQ/20250906-212530.jpg) (https://ibb.co/1fySftYQ)
-
Ite putsasin oiskohan ollu Opelin koneesta ihan akkuporakone ja sellaisella messinki harjalla minkä laittaa pyörimään.
Ja aika karstanen voi jo aiheuttaa sen että karstan pala irtoaa ja jää venttiilin Väliin ja siinä menee hetki ennenkuin taas tiivis
-
Lisää päivitystä. Tänään ehdin katsoa tarkemmin sylintereitä, niin mitäs sieltä sitten löytyikään. Se kolmospytty, johon oli vuotanut jäähdytysnestettä oli kunnon valaistuksessa katsottuna entinen. Vaikka halkeama ei juurikaan tuntunut kynteen, niin kuitenkin melko selvästi näkyi, tasan siinä ohuimmalla kohdalla kakkospytyn suuntaan.
Että eiköhän se ole siinä tuon moottorin kanssa, ei kai tuolle voi mitään (helppoa ja halpaa) tehdä. Tuossa näkyy railon ympäristössä iso tummempi alue, lie jäähdytysnesteestä pikkuhiljaa tullut.
Eli jos urheilumieltä ja aikaa riittää, niin vaihtokone. Tai sitten dumppaa tuon jollekin tarvitsijalle varaosa-autoksi.
(https://i.ibb.co/ddbZ5xL/20250913-202001.jpg) (https://ibb.co/ddbZ5xL)
-
No níinhän se on. Mä olen huono numeroissa. :D
Eipä tuossa tosiaan paljon vaihtoehtoja ole. :-\
-
Tässäkin kolmossylinterin sylinteriputkessa hiushalkeama yläpäässä. :-\
https://www.youtube.com/watch?v=bIvJNL2fBwU
-
Kun itsellä meni tosta ärrästä putki halki niin mietin yhtä vaihtoehtoa että laittaisi rakotulkin väliin vaikka halki jo ja hitsaisinraon päädyt umpeen. Varmaan halvin mahdollinen korjaus . Ja ehkä joskus tulen tekemään tuohon rikkoutuneeseen koneeseen ihan mielen kiinnosta
-
Tiedän yhden hitsatun lohkon, jolla matka jatkuu. Särö kannattaa porata ja avata hyvä hitsausseevi. Esilämmitys ja hitsaus, jännityksen poisto ja siinäpä se. Sauma sileäksi, kevyt hoonaus ja kovaa ajoa. Ja tietenkin rakotulkit tai vastaavat tukemaan.
On kai noita putkitettukin, muistaisin tuben nähneeni.
-
Ja ei välttämättä edes tarvii hoonata.
Männän renkaat kun eivät ylös asti tule
Joku kuka tekee keikka hommia käy sutasemassa tigillä sauman
-
Männän renkaat kun eivät ylös asti tule
Tuota kuvaa kun tihrustelin, niin näyttäisi särö ilman tunkeumanesteitäkin ulottuvan selvästi ylemmän puristusrenkaan jäljen alapuolelle.
Toki voi korjauksia aina tehdä ”sutasemallakin”, mutta itse arvostan enemmän ammattitaitoisia, harkittuja suorituksia. Yleensä lopputulos on niissä onnistuneempi, vaikka eipä näitä usein eteen tule.
-
Särö on aika pitkä. En mitannut, mutta silmämääräisesti helposti pari senttiä. Jos tuon hitsaisi, niin jälkikäsittelyähän tuossa tarvitsisi, jotta sylinterin sisäreuna olisi muodossaan.
Tosin mittailin noita sylinterien väleissä olevia kanavia, niin 0,7 millin mittaliuska sujahti helposti molemmista päistä sisäänpäin, mutta matka tyssäsi siinä keskellä railoa. Että vähän väsähtäneet seinämät taitaa olla joka välissä. Ellei tuon kuulu olla normaalia, niin vaihtolohko/kone voisi olla se kannattavin korjaustoimenpide. Olishan tuossa nykyisessä koneessa viime syksynä vaihdettu jakopää ja vvt-pyörät, joita voisi vielä hyödyntää mahdollisen vaihtokoneen kanssa.
-
Särö on aika pitkä. En mitannut, mutta silmämääräisesti helposti pari senttiä. Jos tuon hitsaisi, niin jälkikäsittelyähän tuossa tarvitsisi, jotta sylinterin sisäreuna olisi muodossaan.
Tosin mittailin noita sylinterien väleissä olevia kanavia, niin 0,7 millin mittaliuska sujahti helposti molemmista päistä sisäänpäin, mutta matka tyssäsi siinä keskellä railoa. Että vähän väsähtäneet seinämät taitaa olla joka välissä. Ellei tuon kuulu olla normaalia, niin vaihtolohko/kone voisi olla se kannattavin korjaustoimenpide. Olishan tuossa nykyisessä koneessa viime syksynä vaihdettu jakopää ja vvt-pyörät, joita voisi vielä hyödyntää mahdollisen vaihtokoneen kanssa.
Minun mielestä vaihtokone on paljon varmempi vaihtoehto kuin tämän hitsauttaminen. Liekö kenelläkään valistuneita arvauksia mitä on tapahtunut ja miksi. Koneessa voi olla muutakin ongelmaa piilossa.
-
Eiköhän se nyt vaan ole yleisesti tiedossa oleva tyyppivika.
Suunnitteluvirhe alunperin. Ahnehdittu tuossa tilavuuden kasvattamisessa väännön parantamiseksi. Olis vaan pitänyt pysytellä pienemmässä porauksessa tai tehdä lohko täysin uusiksi mikä olis tietysti hirmu kallista.
Ei ole huomioitu että kuskeja on sellaisiakin jotka vetää lappu lattiassa pitkiä aikoja, sillä se tuho saadaan aikaan kun lämmöt nousee lohkossa.
Ei auta vaikka olis ns matalapaineturbo.
-
Eiköhän se nyt vaan ole yleisesti tiedossa oleva tyyppivika.
Suunnitteluvirhe alunperin. Ahnehdittu tuossa tilavuuden kasvattamisessa väännön parantamiseksi. Olis vaan pitänyt pysytellä pienemmässä porauksessa tai tehdä lohko täysin uusiksi mikä olis tietysti hirmu kallista.
Ei ole huomioitu että kuskeja on sellaisiakin jotka vetää lappu lattiassa pitkiä aikoja, sillä se tuho saadaan aikaan kun lämmöt nousee lohkossa.
Ei auta vaikka olis ns matalapaineturbo.
OK, minulta on mennyt nämä ongelmat vissiin ohi.
Minulla oli aikoinaan uudesta asti 850T5, mutta kone oli 2.3L. Siinä oli maltillisesti enemmän tehoa (225hv) ja paras vääntö oli suuremmilla kierroksilla. En tiedä miten ovat kestäneet, myin sen pois 200 tkm ajettuna, ihan ehjä silloin. Näistä on viritetty R mallit 300 polleen asti. En tunne ketään sellaisen omistajaa joten eipä niidenkään kestosta ole tietoa. 2.5T vääntää hienosti jo 1500 rpm kohdilta, melkein kuin diesel. Toivottavasti tämä yksilö tulee kuntoon, tavalla tai toisella.
-
OK, minulta on mennyt nämä ongelmat vissiin ohi.
Minulla oli aikoinaan uudesta asti 850T5, mutta kone oli 2.3L. Siinä oli maltillisesti enemmän tehoa (225hv) ja paras vääntö oli suuremmilla kierroksilla. En tiedä miten ovat kestäneet, myin sen pois 200 tkm ajettuna, ihan ehjä silloin. Näistä on viritetty R mallit 300 polleen asti. En tunne ketään sellaisen omistajaa joten eipä niidenkään kestosta ole tietoa.
Nuo ongelmat siirtyivät konsernissa myös Fordille ja onnistuivat kopioimaan heikon rakenteen jopa omiin Focus/Mustang EcoBoosteihin.
2,3 on vahva lohko, mutta uudemmissa R-malleissa tilavuutta lisättiin, ja huonostihan siinä kävi ELK.
Vaihtomoottoristakin kannattaisi kansi avata ja lohko vahvistaa, jos varman päälle haluaisi näitä harrastaa.
-
Metästää jostain B5244T5 vaihtokoneeksi. :)
Joo, onnee vaan urakkaan, ne on aika hyvin käytössä...
Wikipediasta lainaus:
The B5244T5 is a 2.4 L (2,401 cc) straight-five. Bore is 81 mm (3.2 in) and stroke is 93.2 mm (3.7 in) with a compression ratio of 8.5:1. It is turbocharged and intercooled with a power output of 260 PS (191 kW; 256 hp) at 5500 rpm with 350 N⋅m (260 lb⋅ft) of torque at 2100 rpm. It features VVT for both intake and exhaust cam. It is equipped with a BorgWarner K24-7400 turbocharger.
This engine is known for being a plug and play substitute for the B5254T4 engine, which had problems with cracked cylinder liners.
2005–2009 Volvo S60 badged as S60 T5
2005–2007 Volvo V70 II badged as V70 T5
-
Valmiit shimmit:
https://swedesource.com/product/shims/
-
Joo, tulee vaan vähän halvemmaks ostaa muutamalla eurolla pari rakotulkkia... :)
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/sytytystulppatyokalut/rakotulkki-mmtuumat-2000028588
-
Mutta kuka kertoo miksi se sylinterien väli on tehtaalla jätetty auki jos sen kuuluisi ehdottomasti olla kiinni? :idiot2:
-
Siihen on niin monta selitystä keksitty ettei perässä pysy. Kai siinä voi olla jotain lämpölaajenemisen kanssa tekemistä, ettei koko lohko turpoo.
Jotkut väittää että jäähdytyksen kanssa jotakin hyötyä, sitä tekosyytä en kyllä usko. On niin pienet raot ettei sieltä neste paljoa lämpöä siirrä. ELK
-
Nykyinen moottori on tyyppiä B5254T2. Mitä olen kotimaisten purkaamojen tarjontaa vilkaissut, niin tonnin hintaluokassa saisi kokonaisia vastaavia koneita joilla on kilometriä takana noin 350-400tkm. Muutenhan menisi tuollainenkin, mutta tiedä noista yksilöistä sitten miten väsähtäneet sylinterien seinämät missäkin on... Alta 300tkm ajetut moottorit oli hinnoiteltu 1700 euroon. En tiedä onko oikeasti kallista vai ei, mutta jotenkin ei ainakaan kylmiltään innostaisi...
Tuleehan noita autoja jatkossakin purkuun, että luulisi sieltä sopivan moottorin jossain kohtaa löytyvän. Onneksi ei ole sinänsä kiire kun on toimiva 2.4 vapari V70 vara-autona. Vaikka mukava toki olisi saada projekti ennen talvea loppuun.
Oli kyllä heti ajatuksissa, että jos sopiva vaihtokone löytyy, niin avaan sen joka tapauksessa ja vaihdan ainakin venttiilivarsien kumit ja pistän shimmipalat sylintereiden väleihin.
-
En ole tässä hirveää kiirettä pitänyt, mutta ykkösenä ajatuksissa olisi hommata vaihtokone ruotsista. Siellä ne ovat yleisesti ottaen vähemmän ajettuja ja halvempia kuin suomessa.
Sillähän ei ilmeisesti ole väliä vaikka vaihtokone olisi jostain rinnakkaisesta autoversiosta (S60,XC70,XC90)? Vähän mutua, mutta eikös liene niissäkin käytetty B5254T2 ole täsmälleen sama mootori autosta riippumatta?
-
Juu. Jos ruotsista metästät niin koita löytää tuollainen 5244T5 minkä tuolla ylempänä heitin. On hyvä kone, ellei paras ja menee paikalleen suit sait ja toimii samalla boksilla.
Ei tarvi siis mitään vaihtaa koneen lisäksi.
Käyhän sinne kyllä joku 2.3 myös.