Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Heakim - 09.07.2025, 12:25:51
-
Hei,
osaisiko kukaan sanoa pystyykö Volvo S40 vm. 1998 laturista vaihtamaan hiilet vai onko syytä laittaa koko laturi uusiksi? Akun latauksessa ongelmaa, mutta vika ei ole akussa, joten laturissa luultavasti.
-
Minkälaista ongelmaa, oletko mitannut latausjännitteet ja putsannut liitännät jo? Samanikäisestä v70:sta vaihdoin lataussäätimen ja yleensä latureissa sen vaihto onnistuu kun etsii vaan sopivan säätimen. Aika paljon on kiinni säätimen hinnasta vs. vaihtolaturin hinta ja kuinka iso vaiva siinä on. Itse vaihdoin säätimen laturi paikallaan mutta se ei auttanut kovin pitkään -> laturin muutkin kuluvat osat kuten liukurengas ovat finaalissa.
-
Akun latausjännite on ok.
Mitkä kaikki liitännät olisi syytä putsata? Olen autohommien suhteen aloittelija, mutta voin välittää tietoa kokeneemmille mitä katsoa.
-
Siis mitä tarkoitat, akun latausjännite ok?
-
Ja miten se ongelma ilmenee?
-
Ja miten se ongelma ilmenee?
Kun käynnistää auton niin se punainen akkuvalo "akku ei lataudu" jää palamaan. Vielä aiemmin oli niin, että kun lähti liikkeelle, saattoi olla, että akkuvalo sammui normaalisti ja sitten syttyi palamaan yhdessä turvavyö kiinni -valon kanssa, sitten se taas sammui, sitten taas syttyi ja lopulta jäi päälle palamaan.
-
Ihan ekana kannattaa käydä maapisteet läpi.
-
Ihan ekana kannattaa käydä maapisteet läpi.
Voitko avata hieman tarkemmin mitä tämä käytännössä tarkoittaa ei autoja (vielä) erityisemmin tuntevalle? :)
-
Moottorista koriin menevät suojaamattomat johdot usein ruosteessa liittoskohdistaan, eli ne katsoo että ei ole poikki ja ruuvaa auki ja puhdistaa. Mä sain puoli volttia lisää latausjännitettä kun vedin lisäkaapelin akun miinusnavasta lokasuojaan.