Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 11.07.2025, 13:42:00
-
Elikäs ajoin eilen noin 50 km/h mökkitietä ja siinä on isoja kuoppia.
Syttyi keltainen kolmio ja moottori huolla ilmoitus. Ei mitään linkutusmodea ja ajoin normisti mökille. Luin koodit niin herjas ajonvakautusta muttei esim abs-antureita. Äsken luin koodit uudestaan ja päällä oli ECM9210 (cruise control, väärä signaali).
Käy tyhjäkäyntiä erikoisesti ja öljykorkista kuuluu ääntä jota en ole aiemmin kuunnellut, voi olla normaaliakin.
Ajatuksia?
Hihna vaihdettu laatukorjaamolla noin 5000 km sitten.
Ääntä voi kuunnella:
https://youtube.com/shorts/h0kiBuCfzFs?si=6FUeVFiyeteRGIsh
-
Ettei olis ny käyny kannessa vamma? Tuo kolkotus vähä viittais siihen suuntaan.
Tai emminä tiiä. :D
Kai tänne kohta joku singahtaa joka diisseleitä on rassannu ja sanoo heti mikä on.
-
Katoppa suuttimien liittimet läpi ensi töikses, vähän tuon käynti vois viitata sinne suuntaankin, heiluttelet käydessä.
-
Vois olla joo jos yhteys katkennu kovissa töyssyissä ja systeemihän ymmärtäis tuollaisen vian ja antais herjan.
-
Korkin aukaisun jälkeen kuuluva lopottava ääni kuuluu alipaine pumpusta. Vuotavat alipaineella pehnenevät moottorin tuki kumit tai vuotava jarrutehostin saa tuon aikaan.
Käynnin pätkimiseen noilla ei kyllä ole yhteyttä.
-
Tsekkaappa myös ilman apulaitehihnaa vaikuttaako käyntiin. Papatus on joo alipainepumpusta. Tää tais olla d5 en kännykällä nää signaturea
-
Sateen tauottua tsekkasin heilutella ensin suuttimien liittimiä ja lopuksi irrotin ne kaikki, nitkuttelin johtoja ja etsin nirhaumia. Ei löytynyt mitään.
Lisätietoa ilmiöön, ongelma on havaittavissa vain tyhjäkäynnillä, auto kulkee aivan normaalisti kuormalla ja kierroksilla.
Omituinen ääni pienillä kierroksilla lakkaa kun laskee mäkeä vaihde päällä ja jalka pois kaasulta eli syöttöä ei ole.
Auto ”ryntää” satunnaisesti lyhyen hetken jyrkässä kurvissa aivan pintakaasulla. Rallattelu näyttäisi tasaantuvan myös tyhjäkäynnillä kun ilmastoinnin kompura lähtee mukaan.
Rallattelu ei ala heti starttauksen jälkeen vaan vasta hetken päästä.
Voisiko olla niin, että joku suutin vuotaa sylinteriin koko ajan?
Muuta remonttia tehty viime aikoina:
Öljyt vaihdettu 1000km sitten, 5mm yli ylärajan. Dieselin paluuputki vuoti vetoakselin hiottua metalliputkesta pinnan pois, katkaisin putken, reititin uudestaan 8/14mm pa-letkulla.
Auto siis D5, mustakoppanen, ’02 ja 609tkm. Osa suuttimista alkuperäisiä, 2-3 vaihdettu ohivuodon takia vuosia sitten.
Alipaineletku tukittu, moottorituki vuotaa.
-
Polttoaineen paineensäädin.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/fuel-pressure-regulator/1034617/
Täysin samat oireet oli meillä. Livedatasta huomasi tuon, kun paineissa tapahtui korkea piikki.
-
Polttoaineen paineensäädin.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/fuel-pressure-regulator/1034617/
Täysin samat oireet oli meillä. Livedatasta huomasi tuon, kun paineissa tapahtui korkea piikki.
Olen tuon kerran vaihtanut, täytyy tsekata livedata kun päästään ihmisten ilmoille ensi viikolla.
-
Ensinnä moottorin tuki uusiks, sitten korjaamaan retkahtanutta moottorin kaapelisarjaa on minun veikkaus.