Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Kahimooni - 12.07.2025, 14:51:53

Otsikko: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Kahimooni - 12.07.2025, 14:51:53
Moro kaikille!

Uutena foorumilaisena tässä ollaan ja automerkki vaihtumassa BMW:stä Volvoon.

Jonkin aikaa olen jo hakuvahtia katsellut ja eilen kävin autoliikkeessä koeistumassa ja juttelemassa myyjän kanssa.

Yritin katsella foorumia mutten löytänyt tyyppivikaketjua ko. malliin.

Löytyisikö apuja siihen, mitä kannattaa tarkistaa läpi (Carverticalilla tietty ensin historia). Hakusassa on siis nelivetodiesel D4/D5-koneella.

Mitä lisävarusteita/mukavuuksia pidätte ehdottomina?

Kyselen lisää tarkentavia, kun tai jos saadaan keskustelu alkuun.

520 tkm ajettu 525 N57 menossa myyntiin, autoliike ei oikein innostunut vaihdosta ;)

Kiitoksin,

-K
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: T-Row - 12.07.2025, 16:23:33
Terve!

Ihan oikealla asialla olet. Itsekin kattelin pitkään mersuja, mutta päädyin alkuvuodesta V90 D5 AWD -17 Volvoon. Syynä se, että kyyti on ihan yhtä hyvää kuin saman ikäisessä E-mersussa, mutta kalliita korjattavia nykyajan ongelmia tuntuu olevan hämmästyttävän vähän. Jotain pientä tyyppivikaa toki näissäkin, mutta mitä ilmeisimmin moottorit kestää läjässä, ei vaikuttaisi olevan muutenkaan mitään useiden tonnien perusremontteja, ja saa halutessaan uudehkon auton ilman ureavehkeitä. Tämä oli oikeastaan se E-mersun eniten ahdistava asia. Volvon ureavehkeet ei kai ihan pahimmasta päästä ole, mutta -17 vuotisissa ei niitä vielä näiden autojen kohdalla ole. Olikohan joku alkuvuoden päivä vuonna -18, josta lähtien valmistetuissa Volvoissa ne löytyy.

Omani oli ostaessa ajettu 322tkm ja oikein malliesimerkki tyyppivioista. Siinä korjattiin liikkeen piikkiin ennen myyntiä useampi vika, joista oikeastaan kaikki ovat kyseisen mallin tyyppivikoja.

- Takaoven lukkolaite vaihdettiin. Lukkolaitteethan näissä temppuilee pakkasella hyvinkin usein. Tämä oireili siten, että takaovi ei mennyt kiinni jos käytti vähänkään voimaa ovea kiinni laittaessa. Oikein hellästi sulkemalla meni kiinni.

- Kuskin penkinlämmitin oli pimeänä ja sinne vaihdettiin uusi matto. Hyvin tyypillistä näissä.

- Kabiiniin tuli mieto, mutta selkeä pakokaasun haju. Syynä vuotava EGR-putki, eli ko. putki meni vaihtoon. Sama ongelma oli myös toisessa vastaavassa, jota kävin koeajamassa. Ihmisiä ei ilmeisesti häiritse kabiinissa haiseva pakokaasu. Tuskin tuo vika kumpaankin on yhen äkkiä tullut.

-Imusarjan pultin potero täynnä öljyä. Näkee selvästi, kun nostaa moottorin kopan päältä pois. Syynä vuotava imusarjan sauma. Korjauksena uuden imusarjan vaihto.

Muuta mitä tulee mieleen:

Öljyjen vaihto laatikkoon ei kuulu huolto-ohjelmaan muilla kuin takseilla, joten niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Jos laatikko toimii ok, niin tuskin on liian myöhäistä, ellei ole tolkuttomasti ajettu. Kulmavaihteen, perän ja haldexin öljyistä en olisi niin huolissani jos vaan haldex toimii, mutta ne kannattaa kyllä vaihdattaa mahdollisimman äkkiä, ellei ole tietoa vaihdosta.

Koripuolella työskentelevä tuttava vinkkasi, että jos autossa ei ole edessä kuraläppiä, niin kannattaa tsekata ovien alalaidan kunto. Itsellä ei ollut kuraläppiä, eikä myöskään vikaa ovien alalaidoissa, mutta ruostehommien kohdalta sanoi, että tuo kannattaa kattoo. Muuten nuo ei kuulemma sinänsä ruostu. Tosin omassa takakelkka on aika rajussa pintaruosteessa, mutta tämän hetken tietojeni mukaan eivät ole nuo takakelkat puhkiruostuvaa tyyppiä yleisesti. Nosturillahan auto kannattaa muutenkin käyttää, jos vain mahdollista.

V90 mallissa yks tyyppivika on löystyvät takavalojen kiinnitysmutterit, jonka seurauksena vesi pääsee valoihin tekemään tuhojaan. Käsittääkseni tätä ongelmaa ei S90 malleissa ole, tai ainakaan en ole kuullut. Omasta kiristelin valojen kiinnitykset ennakoivana huoltona, ja löysällähän ne olivat.

Omassa temppuilivat myös oven kahvojen keyless go -sensorit. Korjaukseksi riitti se, että otti kahvat irti, kuivatti uunissa ja suihki elektroniikka sprayta kahvojen sähköliittimiin. Jokainen aiemmin pimeänä ollut sensori on toiminut siitä lähtien.
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Scraab - 12.07.2025, 18:22:46
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi neliveto? Jossain korotetussa OK, mutta henkilöautossa melko turha. Lisää kulutusta ja öljyjä kannattaa vaihtaa niissäkin kuuden kympin välein. Montako päivää vuodessa mahtaa olla iloa, kyllä etuvedollakin liikkeelle pääsee.

Hyvä etuveto on myynnissä tuolla myytävänä-osiossa, on roiskeläpätkin edessä ja takana :).
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: T-Row - 12.07.2025, 19:39:00
Kävin itse koeajamassa sekä nelivetoa, että etuvetoa. Sattuipa sopivasti joulu/tammikuun vaihteen kelit ja ero oli sen verran järkyttävä, että eipä tehnyt etuvetoa enää mieli. Ei se nelivetoisuus ainakaan itselleni välttämättömyys ole, mutta jos jossakin autossa se kannattaa hyödyntää, niin Volvossa. Esim. saman ikäisissä Mersuissa en ottaisi nelivetoa, koska nelivedoissa on niissä yleensä järestään suunnitteluvirheitä ja kalliita remontteja. Sen sijaan Volvon nelivetolinja on varsin huoleton. Ei toki niin huoleton kuin etuveto, mutta nelivedoksi erittäin huoleton.
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Kahimooni - 12.07.2025, 21:54:53
Kiitos kommenteista! Nykyinen bimmeri on takaveto. Kyyti on ihan mielettömän hiljainen edelleen vaikka paljon ajettu ritsa onkin.

Luin jostain, että S90 yksi ”ominaisuus” on ajomelu, jonka johdosta rengastukseen tulee kiinnittää huomiota. Siksi(kin) haluan nelikon, että voi ottaa kitkarenkaat, joiden pito märällä jäällä on heikompi. Kuitenkin ajomelu on maltillisempi. Samoin paljolla lumella nelikko liikkuu kivemmin.

Pidän myös siitä, että auto kiihtyy nopeasti. Siihen tottui tällä melko tehokkaalla BMW:llä. Kulutus ei itselleni ole kovin suuressa roolissa ostopäätöstä tehdessä, vaikka ympäristöasioita arvostan muuten.

Tähän liittyen - millainen riski(?) liittyy M-HEV-systeemiin? Uskaltaako sitä ottaa?

-K
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Keninto - 13.07.2025, 06:41:45
Kiitos kommenteista! Nykyinen bimmeri on takaveto. Kyyti on ihan mielettömän hiljainen edelleen vaikka paljon ajettu ritsa onkin.

Luin jostain, että S90 yksi ”ominaisuus” on ajomelu, jonka johdosta rengastukseen tulee kiinnittää huomiota. Siksi(kin) haluan nelikon, että voi ottaa kitkarenkaat, joiden pito märällä jäällä on heikompi. Kuitenkin ajomelu on maltillisempi. Samoin paljolla lumella nelikko liikkuu kivemmin.

Pidän myös siitä, että auto kiihtyy nopeasti. Siihen tottui tällä melko tehokkaalla BMW:llä. Kulutus ei itselleni ole kovin suuressa roolissa ostopäätöstä tehdessä, vaikka ympäristöasioita arvostan muuten.

Tähän liittyen - millainen riski(?) liittyy M-HEV-systeemiin? Uskaltaako sitä ottaa?

-K

Jos ajomelu epäilyttää tai haluat varmistella, että se on mahdollisimman hiljainen niin kokeile ja etsi autoa, johon on valittu varusteeksi laminoidut äänieristelasit.
Ja onhan se neliveto nyt ihan eri veto kuin vajaa vetonen. Talvella varsinkin kitkarenkailla paljon mukavampi lähteä liukkaaksi liipatuista liikennevaloista liikkeelle, kun vieruskaverit useimmiten jäävät kokeilemaan liikkeellelähtöä. Ja sitten mitä tulee kulutukseen, omani V90CC syö noin 5,5-6,1L sadalle ihan muun liikenteen mukana ajaen. Kovimmilla pakkasilla (-25) kulutus nousee välille 6,1-7,0. Joten ei mielestäni paha ja tod.näk S90 menee vähemmällä?? Joten en näkisi järkeä lähteä kokeilemaan M-HEV systeemiä säästösyistä. Siinä vaan saa mahdollisia vikapaikkoja lisää ja vaikutus kulutukseen varmaankin olematon??
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Kahimooni - 13.07.2025, 09:43:38
Tuo m-hev oli vain jossain autossa varusteena, muut ominaisuudet kiinnostivat niin siksi kyselen kokemuksia. En sitä välttämättä siis halua.

Noista laminoiduista laseista luinkin jostain, mutta hyvin harvoissa ovat varustelistassa.

Ad-blueta en myöskään tahtoisi (kukapa haluaisi), mutta kuulemma niiden kanssa ei Volvolla ole ollut ongelmia. Vai onko jollain niistäkin kokemusta?

Vaihdelaatikkoöljyt siis kannattaa tarkistaa vaihdetun. Mitä muuta kriittistä?

-K
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Scraab - 13.07.2025, 11:40:55
D- ja B-MHEV tuli uudempiin, kun tehdas lupasi, että kaikissa malleissa on sähköä vetolinjassa eli kevythybridi.

Rengasmelu taitaa olla enemmän farmarien ongelma ja sama vaiva on lähes kaikissa autoissa ainakin läntisen Suomen surkeilla teillä. Laminoidut lasit eivät rengasmelua helpota, vaikka auto muuten niillä hiljeneekin. Korvakuulolla ja osin melumittarillakin moni sähköauto on satasen vauhdissa S90 meluisampi.
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: volvotdi - 13.07.2025, 18:59:53
Katso D3 AWD kun se on identtinen D4 AWD:n kanssa. Hinta on alempi ja softalla saa D3:sta 150/350 —> 250hv ja 550Nm (www.lisaatehoa.fi) eli saman kuin D4:stä. Itse etsisin tuollaisen.
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: T-Row - 13.07.2025, 19:38:57
Katso D3 AWD kun se on identtinen D4 AWD:n kanssa. Hinta on alempi ja softalla saa D3:sta 150/350 —> 250hv ja 550Nm (www.lisaatehoa.fi) eli saman kuin D4:stä. Itse etsisin tuollaisen.
Mitä eroa on D5 moottorilla, jos D3 ja D4 ovat samanlaiset? Onko D3 ja D4 samanlaiset myös etuvetoisissa?
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Mepi - 13.07.2025, 20:03:45
Ei täysin liity aiheeseen mutta jotakuinkin menee näin. Etuvetoinen D3 yleensä yhdellä ahtimella, nelivetoinen aina kahdella ahtimella oli sitten D3 D4 tai D5. D5 on lisäksi powerpulse jossa sähköisellä ilmakompuralla toteutetaan painesysäys jolla saadaan ahdin nopeasti heräämään.
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: volvoandy - 13.07.2025, 20:38:44
Ei täysin liity aiheeseen mutta jotakuinkin menee näin. Etuvetoinen D3 yleensä yhdellä ahtimella, nelivetoinen aina kahdella ahtimella oli sitten D3 D4 tai D5. D5 on lisäksi powerpulse jossa sähköisellä ilmakompuralla toteutetaan painesysäys jolla saadaan ahdin nopeasti heräämään.
Liittyy sinällään kyllä aiheeseen, kun tuossa Mepi hyvin speksattu nuo erot nelivetoisten D3-D5 ominaisuuksien välillä. D4 olisi ehkä paras "välimalli" eli kuitenkin softaamattomanakin ihan hyvin ruutia. D5 on noista ilmeisesti selvästi kuitenkin janoisin (ainakin kaupunki- ja seka-ajossa) eli kulutuslukemat menevät aika lailla yksiin tehomallien mukaan D3 taloudellisin, D4 keskivaiheilla ja D5 kuluttaa eniten. Toki ajotapa vaikuttaa sekä käyttääkö ilmastointia jne onko vetohommia tai muuta kuormittavampaa ajelua. Noita ns. softavirityksiähän ei juuri nykyään kannata laittaa, koska niiden seuranta ja jakelukin on vähän epävarmaa. Onhan niitä kaikenlaisia tuning-bokseja, mutta Volvojen osalta ei niistä ole mitään kokemusta eli en kyllä suoranaisesti suosittele (esim. D3 ja siihen lisätehoa tai myös D4, jolloin päästään suunnilleen vakion D5sen teholuokkaan). Jokainen kokeilkoon omalla riskillä.
Otsikko: Vs: S90 D4/D5 4WD vm. 17/18 etsinnässä
Kirjoitti: Scraab - 13.07.2025, 21:52:48
Onko D3 ja D4 samanlaiset myös etuvetoisissa?
Etuvetoisissa alkupään D3 on myös moottoreita ilman tasapainotusakselia ja näissä on eroa myös männissä ja kiertokangissa. En osaa sanoa, miten markkina-alueet ja mallisarjat vaikuttavat tuon kevennetyn VEA:n käyttöön. Ilmeisesti 1,5 litraiset koneet ovat kaikki näitä kevytmäntäisiä ja -kankisia.

Näistä oli juttua aikaisemmin juuri noiden tasapainoakselien ujelluksen tiimoilta.