Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: mjpelkon - 08.01.2011, 16:56:24
-
Terve,
Kokeillaanpa tällä foorumilla, josko joku tietäisi ongelman aiheuttajan.
Apukuskin jalkatilaan vetää kylmää ajossa. Veto tuntuu selkeiten seuraavissa paikoissa:
- jalkatilan alapaneelin yläreunan ja hansikaslokeron liitoskohdassa
- jalkatilan oikeassa reunassa (lähellä oven nurkkaa, mutta ei kuitenkaan ovitiiviste)
Tähänastiset toimenpiteet:
- tarkastettu, että ikkuna on kiinni ja raitisilmasuodattimen kotelon kansi on ehjä
- sisäpistokkeen läpivientikumi on paikallaan korin läpiviennissä ("moottoritilan palopellissä" on reilu n. 50mm läpivienti, josta menee haaroittimelta lähtevä johto lävitse)
- ilmanvaihdossa ei ole vikakoodeja ja ilmanvaihdon läpät on kalibroitu
- lämmitys toimii eli lämmintä puhaltaa ihan reilusti jalkatilaan.
Onko Volvo (Bilia, Wetteri, jne) ainoita paikkoja, josta näkee alkuperäiset läpivientien paikat?
-Make
-
Onko Volvo (Bilia, Wetteri, jne) ainoita paikkoja, josta näkee alkuperäiset läpivientien paikat?
Internetin ihmeellisestä vertaisverkkomaailmasta hakeva löytää sellaisen ohjelman kuin VADIS, joka on vanha Volvon varaosa-, vikadiagnostiikka- yms. ohjelma. Sieltä nuo kuvat kyllä löytyy, 2005 vuosimalliin asti.
Mutta vaikka tuo ohjelma on mielestäni abandonwarea, on sen jakaminen ja lataaminen verkossa silti lisenssi- ja tekijänoikeusrikkomus. Joten en neuvo asiassa sen enempää. :)
-
Hei mulla sama vika. Löysitkö vian aiheuttajan?? Lisäksi sellainen kiva, että käännyttäessä pölähtää autoon vielä oikein tupsaus kylmää ilmaa. Joku läppäkö siellä heiluu?? Auttakee pliis!!
-
Kun ottaa hanskalokeron ja sen jälkeen jalkatilan yläpuolisen verhoilulevyn pois ja sitten moottorin ollessa lämmin käyttää lämmityslaitteen puhallinta, niin kädellä tunnustelemalla helposti huomaa, mistä raoista puhallin lykkää lämmittämätöntä ilmaa sisään. Sitähän tulee kaikista mahdollisista raoista, kuten kanavan lämpötilan mittausanturin johtojen reijistä, puhallinmoottorin rakosista, ilmakanavien saumoista jne. Ne kaikki pitäisi jollakin keinolla tukkia: tiivistesilikonia, ilmastointiteippiä, elmukelmua, vaahtomuovia, tervaa, pikeä?
Käännyttäessä ei kylmää pöllähdä mistään, vaan kuuman ilmavirtauksen suunta muuttuu niin, että kuuma virtaus suuntautuu kaarreajossa sisäkurvin puolelle ihan fysiikan perusoppimäärän mukaisesti.