Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvoc70jp - 15.07.2025, 21:18:05
-
Moi
Eli epäilen , että jostain syystä turbon paine pääsee huohottimeen.
Huohotin rempan tein 5v sitten, jossa vaihdoin kasan letkuja ja sitten sen kerääjän imusarjan alle.
Sellaista ongelmaa ollut, että venttiilin koppaan kertyy öljykorkin lähelle öljyä. Ostin letkun : OEM nro 8692217, ja kun vaihtaessa sitä huomasin, että se siinä korkin vieressä oleva liitos kohta oli pettänyt ja siksi siihen öjjyä kertyy.
Nyt vaihdoin letkun ja öljyt poissa kunnes olen kaasutellut enemmän autolla ja pahus siellä se tuttu öljy läiskä jälleen ja sata varma, että pettänyt letku samasta kohtaa.
Kumihanska testi öljy korkkiin osoittaa, että tyhjäkäynnillä on hyvä imu/negatiivinen paine. Onkohan mahdollista, että jotenkin turbon paine pääsee huohottimeen/öljy tilaan ja poksauttaa tuon letkun täys kaasulla? Olis aika vaarallista kaikille stefoille jos näin on, mutta en keksi muuta.
Mistähän lähtis ekana ettii vikaa? Onko tutun kuuloista kenellekään?
Kuva liitteenä jossa letkun vuoto kohdasta kuva.
(https://i.ibb.co/sht47N5/IMG-20250715-212024.jpg) (https://ibb.co/sht47N5)
Kiitos etukäteen paljon! :)
-
Ei oo tuttua, samanlainen kone itellä.
Ohivuotomittausta vois miettiä. Kameralla voi katella tulpan rei'istä jos semmosen sais käyttöön. Jos näkyis jotain damagee.
Ei se turbon paine äkkiä aatellen tuohon voi päästä muutakuin normaalin palamisen aikana ohivuotona alakertaan. :o
Pistä letkut kuntoon ja koita ajella vaikka ö-tikku vähän nostettuna jos vaikka letku kestäis? Jos, niin liikaa painettahan siellä alhaalla on.
-
Joo toi öljytikku vinkki on hyvä!
Mietin, että eihän siitä imusarjaan tulevasta banjopultista voi päästä jotenkin kova paine öljytilaan? Onko siinä öljyloukussa mitään venttiilin tapaista, joka vois olla tukossa yms?
Hakuammuntaa tämä ↑, mutta jos sattuu tietämään niin olis mahtava juttu ;).
Pitää ainakin ottaa puristus paineet ja katsoa sylinteriin kameralla. :D
-
Banjopultista menee paine ahtimen imupuolelle jos se pultin kuulaventtiili jumii tai kuula menee koneen ja ahtimen läpi pakoputkeen. :buck2:
Onko se huohotinboksi nyt tukossa tai ne kanavat lohkossa kampikammioon? Vaikee sanoo jos hanskatesti menee imun puolelle...
-
Itsellä mennyt monen monta letkua tuostakin katki. Ovat niin kakkoja nykyään etteivät kestä. Vaikka tämä nyt vissiin olikin alkuperäinen...
-
Banjopultista menee paine ahtimen imupuolelle jos se pultin kuulaventtiili jumii tai kuula menee koneen ja ahtimen läpi pakoputkeen. :buck2:
Onko se huohotinboksi nyt tukossa tai ne kanavat lohkossa kampikammioon? Vaikee sanoo jos hanskatesti menee imun puolelle...
Kyllä se banjopultti oli täysin tyhjä sisältä. Eli sieltä puuttuu se kuula.Tän voisi kokeilla ainaki korjata. Siitähän menee se mehupillin paksuinen letku suoraan öljyloukkuun.
Mihin lie kuula sitten mennyt sieltä :buck2:
-
Itsellä mennyt monen monta letkua tuostakin katki. Ovat niin kakkoja nykyään etteivät kestä. Vaikka tämä nyt vissiin olikin alkuperäinen...
Ei tää alkuperäinen ollut, mutta tää vika kielii tosta paineesta, kun pettäessä öljyä pisaroita löytyy esim. ruiskujen päältä ja venttiilin kopan päältä. Ja tosiaan letku oli noin 3 vko vanha :-[.
-
Kyllä se banjopultti oli täysin tyhjä sisältä. Eli sieltä puuttuu se kuula.Tän voisi kokeilla ainaki korjata. Siitähän menee se mehupillin paksuinen letku suoraan öljyloukkuun.
Mihin lie kuula sitten mennyt sieltä :buck2:
Eipä kuulalle ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Imusarjassa vielä mitä tosin epäilen. Todennäköisempää on että on mennyt koneesta läpi, ykkössylinterissä voi näkyä vauriot.
Eipä se turbokaan hyvää tykkää jos kuula menee siivistä läpi. :P
Tuolla näkyy noi pulttimallit. Vanha ja uus.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148868.30
-
Eipä kuulalle ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Imusarjassa vielä mitä tosin epäilen. Todennäköisempää on että on mennyt koneesta läpi, ykkössylinterissä voi näkyä vauriot.
Eipä se turbokaan hyvää tykkää jos kuula menee siivistä läpi. :P
Tuolla näkyy noi pulttimallit. Vanha ja uus.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148868.30
Itse asiassa taisin vaihtaa sen pultin viime huohotin rempassa(5v sitten). Voisko olla, että vaihto pultista puuttuu kuula ja on vaan ontto uudesta? Se voisi olla sitten syy tähän ongelmaan!
-
Jos uuden pultin laitoit niin onpa outoa jos kuula puuttui. En usko ennenkuin näen. Tai eipä sitä enää uudeksi saa.
Kuulahan on siinä pultissa se juju. :ristus
-
Ei ole kaikissa turboissakaan ollut tuota kuulaa banjossa ja "jokunen" huohotin remppa on tullut tehtyä.
-
Oon tainnu kans kuulla ettei kaikissa, alkupään? vehkeissä ole sitä ollut. Eihän sitä ollut 850 mallissakaan vaan oli vaan se kuuluisa pikkumutka imusarjan päässä mistä lähti letku imuputkeen ennen turboa. Sen homma oli puhaltaa sitä lämmitys elementtiä puhtaaksi ahdoilla.
Jos se kuulaton on vaan peruja vanhasta, 850-70 sarjasta.
Ihan ekoissa 850 T5 malleissa ei ollut edes koko letkua. Lisäsivät sen kai sit kun se vastus huohotusletkuineen röhnästyi niin pahasti.
Olihan niissä coolerin pohjassakin reikä että pääsi vedet sun muut tökötit pihalle.
Eipä oo näissä uudemmissa. :P
-
Voishan sitä kokeilla leikkiä ton banjon kanssa ja kattoo auttaako. Se on kyllä yksi maailman ihmeistä, että miten älysivät laittaa pultin niin vaikeaan paikkaan ;D.
Sit taas jos sitä ei ole koskaan ollut siinä niin ei se sitä vikaa korjaa. ::)
Liimaan tuon viallisen letkun tuosta kasaan.
Päivitys 2.8.2025:
(https://i.ibb.co/wNYnYBKk/2025-08-02-12-57-07-262.jpg) (https://ibb.co/wNYnYBKk)
Nyt vaihdettu uusi pultti venttiilillä. Seuraan tilannetta.
Linkki videoon jossa rääkkään Volvoa uudella banjopultilla kumihanskatestissä
https://youtube.com/shorts/eQyvqoKzOu0?feature=share