Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 17.07.2025, 00:06:59

Otsikko: V70 sanoo kriiiiits oikeelle kääntyessä
Kirjoitti: jpajula - 17.07.2025, 00:06:59
Täältä puuttuu semmonen emoji, millä on sarvi otsassa. Nyt olis taas hyvien veikkausten aika. Kyläseppien kiertopalkinnosta alkoi männä viikolla kuulumaan kriiiiits, kun kääntää oikeelle. Samoin pientä ravistusta jarruttaessa. Ajoin pihaan ja totesin vasemman etulevyn olevan munanpaistolämmin. Joten pistin sitte tilaten uutta satulaa, levyä ja palaa ja uusin samalla noi molemmille puolille eteen. Vasen satula oli oikeesti jumissa ja tartti vipuvartta, että sen sai irti. Oikee toimi, mutta meni vaihtoon kuitenkin.
Se mikä ei poistunu, on KRIIIITS joka kuuluu entistä kovempaa ja ajaessa suoraan kuuluu wiiip-wiiip-wiiip. Eli jokin niinku ottais kiinni johonkin. Ikkunasta yritin kuunnella ja mun mielestä kuuluu edestä - joskin se voi olla harhaluulo.
Veikkauksia äänen lähteeksi?
Otsikko: Vs: V70 sanoo kriiiiits oikeelle kääntyessä
Kirjoitti: hespa - 17.07.2025, 07:39:19
No eiköhän se yleensä ole aina niin, jotta satulat jumittaa, paikat lämpiää, laakerin rasvat sulaa hiljalleen ulos ja lopputulos on selvä.
Otsikko: Vs: V70 sanoo kriiiiits oikeelle kääntyessä
Kirjoitti: jpajula - 17.07.2025, 08:09:44
Kiitos, tarttee ottaa pyörä ylös ja kokeilla mitä siitä kuuluu. Eikö hajonneen laakerin yleensä pitäs ääntää enemmän ku vauhti nousee? Tässä on just toisin päin.
Otsikko: Vs: V70 sanoo kriiiiits oikeelle kääntyessä
Kirjoitti: Jorma - 17.07.2025, 18:28:12
Kiitos, tarttee ottaa pyörä ylös ja kokeilla mitä siitä kuuluu. Eikö hajonneen laakerin yleensä pitäs ääntää enemmän ku vauhti nousee? Tässä on just toisin päin.

Eihän sen pellin (jarrukilpi) ja levyn välissä ole kiveä jumissa?
Otsikko: Vs: V70 sanoo kriiiiits oikeelle kääntyessä
Kirjoitti: jpajula - 18.07.2025, 00:10:49
En osta laakerivikaa. Ääni vaimenee, kun vauhti kasvaa. Ei kuulu paikallaan rengasta pyörittäessä mitään, eikä tunnu välystä. Pahimmillaan ääni on mateluvauhdissa. Peruuttaessa ei kuulu ollenkaan.
Ei oo etupäässä kiviä, kun molemmat levyt tässä episodissa vaihdettu ja samalla putsailin kilvet.
Avasin vasemman takarummun kun kerran pakilla katoaa ääni ja ainoo vika siellä oli, että alemman kengän kitkapinnassa halkeama. Tarttee nekin vaihtaa.

Nyt tuli semmonen mieleen, että takasatulan mäntää en kokeillu. Päällisin puolin ei vuotoja ja tiivusteet ehjät. Mut korroosiota huolella. Voiskohan se olla jumissa, ettei mäntä tule ulos ja satulassa niillä metalliklipsuilla kiinni oleva pala resonoi. Satula ja se pala satulasta irtosi nimittäin helposti.