Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Shadow_Fi - 17.07.2025, 22:02:24
-
Hei,
Huollossa minulle väitettiin että kompressori olisi tullut tiehensä päähän. Toin alunperin auton ohituskytkimen vaihtoon laturissa, mutta kuulemma se on kunnossa.
Noh tilasin kompressorin (Bosch), kuivaimen ja odottelin rauhassa, kunnes välähti käydä katsomassa auton korjaamon pihalla kun odotti uuden kompressorin ilman hihnaa (liike oli jo kiinni). Kokeilin pyörittää sitä hihnalla kosketuksessa olevaa ratasta, ja pyörii nätisti ja helposti (toki, kun solenoidi ei ole vetäneenä) ja sitten sitä uloimpaa osaa, ja sen sain etusormella liikumaan varmaan sellainen 180 astetta ylhäältä päin (ei siitä paremmin otetta saa), olihan se tiukka mutta en kai etusormella kovin momenttiakaan saa aikaiseksi. Sekin tuntui järkevältä koska järjestelmässä on paineet päällä ja silloin männät lähtee liikkeelle - ei varmaan ole tarkoituskaan olla kevyt kun tekee työtä??
Nyt mietin, onko joku kokematon asentaja, joka ei tunnista vikaa, vai mikä homma? Kokeilin myös uudessa kompurassa sokeat paikallaan, ja se on vielä jäykempi uloimmasta osasta, ja yhtä kevyt sisemmästä (ei edelleenkään induktion voimin vetäneenä). Mitäs ihmettä teen? Jäähdytys toimii autossa aivan loistavasti, ja kylmää pukkaa hyvin.
-
Mikä siinä oli oire minkä takia korjaamolle veit? Joku meteli vai?
-
Mikä siinä oli oire minkä takia korjaamolle veit? Joku meteli vai?
Joo, mielestäni selkeä meteli ohituskytkimestä laturissa, ja se on edelleen mielestäni paska (olkoot guru asentaja mieltä mitä tahansa). Yritin pyöritellä ja jos ei kovin nitkuttele (pitää äkillisiä liikkeitä tehdä, sitten lukitus poistuu, varovaisesti - ei, pysyy lukittuneena), se ei vapauta (eli pysyy lukittuneena kumpaankin suuntaan), ja päittäisväljystäkin löytynee. Sen vaihdatan joka tapauksessa.
-
Niin sulla on siis laturin vapaakytkin kun ääntää, kytkin vaihtoon ja siinä se.
-
Juu, mut kuinka raskas pitää olla kompuran uloimpi osa? Ei kai sen toki ihan tyhjään pitäisi pyöriä, mutta en yhtään tiedä kuinka tiukkaan myöskään.. Kuten sanoin sain sen etusormella pyörimään noin puoli ympyrää. Voisi sanoa että on ehkä tiukahko? Mutta uusi irralla oleva on vähintäänkin yhtä tiukka, tai ehkä tiukempikin.
-
Kuulostaa kyllä ihan normaalilta se sun kompuras. Pöydällä sellainen nyt kohtuu helposti pyörii käsin kun saa hyvän otteen, mutta ei tosiaan yhtään ns. ilmaiseksi. Sen hihnapyörän laakerihan on yleensä sivuäänen lähde kompurassa (ja sen voi vaihtaa erikseen) ja jos ei se rallata pyöritellessä tai tunnu suurempia välyksiä niin vetoja vaan.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=148744.0
Tsekkaa tosta. Siellä on mm. video jossa pyörittelen kompuraa käsin ja totesin, että luultavasti tossa ei mitään vikaa ole.. :D Eli kompura pyörii suht helposti käsin.
-
En tiedä näistä mitään, mut mun kahdesta etuvetovolvosta se jossa kompuran laakeri on kerran uusittu ja ilmastointi on tikissä, tuntuu suht jäykältä käteen rullaa pyöritellessä ja toisessa jossa ilmastointi taatusti enemmän kulunut rulla on paljon kevyempi pyöritellä.
Kyllähän tuo paineilma on mahdollisuus ja vaikka saippuavettä päälle kaikkiin eipäilyttäviin kohtitin, mutta jos systeemi on vuotanut luulisi uv-valolla löytyvän värijälkiä myös, yleensähän kai kylmäaineissa nykyään on värit mukana.
-
Jäähdytys toimii autossa aivan loistavasti, ja kylmää pukkaa hyvin.
Mielestäni tämä todistaa kompuran olevan kunnossa. Ainakin minulla (siis autoillani) kylmän hiipuminen on ensimmäinen merkki ongelmista.
-
Joo, mielestäni selkeä meteli ohituskytkimestä laturissa, ja se on edelleen mielestäni paska (olkoot guru asentaja mieltä mitä tahansa). Yritin pyöritellä ja jos ei kovin nitkuttele (pitää äkillisiä liikkeitä tehdä, sitten lukitus poistuu, varovaisesti - ei, pysyy lukittuneena), se ei vapauta (eli pysyy lukittuneena kumpaankin suuntaan), ja päittäisväljystäkin löytynee. Sen vaihdatan joka tapauksessa.
Vapaakytkimen pitääkin olla semmonen että pyörittäessä normaalisti tuntuu lukittuneelta molempiin suuntiin. Sitten kun vauhdilla pyöräyttää niin toiseen suuntaan on lukossa ja toiseen suuntaan pyörii nihkeästi tyhjää.
-
No voihan paska jos oli kunnossa. Asentaja kävi esittämässä jonkun uudemman pikkuvolvon, missä myös löpökone, niin siinä kone kylmänä se ulompi osa autossa paikallaan pyöri ainakin kakski kertaa keveämmin. Mulla taas pitää vähän jo voimaa käyttää, ja myös kylmä (paineet tasaantuneet). Tänään kuitenkin kävin kokeilemassa pyöritellä sitä lattialla kun saivat irti, niin se keveni huomattavasti, eli ilman kaasua se oli yhtä kevyt kuin mukamas kaasulla jossain nelipyttysessä diisselissä. Nuori poika, väitti ettei ikinä ole niin jäykkää kompuraa nähnyt. Toisaalta sen ikäinen ei ole paljon mitään muutakaan nähnyt. En tiedä, mutta jos kunnossa olevaa järjestelmää korjataan, onhan se perseestä.
-
Tuossa nyt edellinen puhuu LATURIN vapaakytkimestä. Kyllä se kompura pyörii keveästi kunnossa ollessaan, on näitä tullut roplattua. Voihan tuollainen nuorempikin asentaja olla vaihtanut enemmän kompuroita kuin moni muu on edes nähnyt, itsekkin tiedän monta asentajaa joilla tietoa, taitoa ja kokemusta todella paljon iästä huolimatta ja sitten on myös vanhempia asentajia joilla taas näitä ei niinkään.
-
Joo, näin mä ajattelinkin. Turha minun on tätä jaaritella kun kuitenkin aika riski paikka, eikä kompura ole kovin uusi..