Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: DaddyCool - 23.07.2025, 12:26:31
-
Vuosihuollossa tuli maininta etualapallonivelien väljyydestä. Vaihdatin tukivarret koska nuo etualapallot on kiinni niissä. Vaoíhdon jälkeen on alkanut kuulumaan narinaa ja pientä pauketta kääntäessä ja hiljaisissa töyssyissä? Ennen vaihtoa ei kuulunut mitään vastaavaa...Mikähän voisi aiheuttaa tuon. Autolla on kuitenkin ajettu vaihdon jälkeen jo 700 km...
-
Vuosihuollossa tuli maininta etualapallonivelien väljyydestä. Vaihdatin tukivarret koska nuo etualapallot on kiinni niissä. Vaoíhdon jälkeen on alkanut kuulumaan narinaa ja pientä pauketta kääntäessä ja hiljaisissa töyssyissä? Ennen vaihtoa ei kuulunut mitään vastaavaa...Mikähän voisi aiheuttaa tuon. Autolla on kuitenkin ajettu vaihdon jälkeen jo 700 km...
Veikkaan etupyörän jomman kumman laakeria. Sen varmaan voi todentaa, kun katsoo kummalle puolelle käännettäessä (esim. rampit ja risteykset jne) se ilmenee. Toinen veikkaus on myös iskunvaimennus eli iskari(t) tai niiden jouset. Jompi kumpi. Paljonko autolla on ajettu?
EDIT/tekoälyä hyödynnetty tässä :
Tukivarren kiinnitykset eivät ole kiristetty oikein auton ollessa maassa (pyörät kuormitettuna).
Tukivarsien puslat ja nivelet tulisi aina kiristää auton omalla painollaan maassa, ei nosturilla roikkuen.
Jos kiristys tehtiin ylhäällä ollessa, pusliin voi tulla jännitystä väärässä asennossa, mikä aiheuttaa narinaa ja voi rikkoa puslan ennenaikaisesti.
Tämä on yleisin huollon virhe tällaisissa vaihdoissa.
Tukivarsien tai pallonivelten asennusvirhe tai rasvauksen puute.
Uusissa osissa (etenkin tarvikeosissa) voi olla tehdasrasvauksen puutteita tai rakenteellisia eroja.
Narina voi johtua puslan kitkasta metallipintaan.
Alustanosien, kuten kallistuksenvakaajan (stabiksen) tai koiranluun välykset.
Jos nämä irrotettiin tukivarsien vaihdon yhteydessä ja pultteja ei kiristetty oikein, syntyy ääniä.
Myös vakaajatangon päät voivat alkaa ääntelemään pian tukivarsien vaihdon jälkeen, jos ne ovat olleet kulumassa jo valmiiksi.
Iskunvaimentimen yläpään laakerointi (strut bearing / top mount).
Jos narina tai pauke kuuluu käännettäessä rattia paikallaan / matalilla nopeuksilla, voi kyse olla iskarin ylälaakerin kuivumisesta tai rikkoutumisesta.
Yläpään laakerit kestävät yleensä 100–200 tkm, mutta joskus vähemmän, varsinkin Suomen oloissa.
Pyöränlaakeri aiheuttaa yleensä jyrinää ja huminaa ajossa, ei niinkään narinaa kääntäessä tai töyssyissä.
Laakerit kestävät usein 150–300 tkm, mutta raskaassa T8:ssä ja talvessa ne voivat kulua nopeammin.
Kuinka pitkään nämä kestävät? (yleisarviot)
Komponentti Kesto normaalisti
Tukivarret + pallonivelet 100–200 tkm
Iskunvaimentimet 150–250 tkm
Iskunvaimentimen ylälaakerit 100–200 tkm
Pyöränlaakerit 150–300 tkm
Vakaajatangon päät 80–150 tkm
Huom. vaihtelee ajotavasta ja teistä riippuen.
Ratkaisuehdotus tähän tapaukseen
✅ Tarkistuttaisin ensimmäisenä tukivarsien kaikkien pulttien momentit auton ollessa maassa.
✅ Kuuntele narinan tarkka lähde esimerkiksi kuuntelumikrofonilla tai pitämällä pitkää ruuvimeisseliä puslan runkoa vasten ja korvaa toista päätä kuunnellen.
✅ Tarvittaessa tarkista vakaajatangon päät ja iskunvaimentimen yläpäät.
✅ Jos ääni ei katoa, käytä autoa luotettavassa alustahuollossa – esimerkiksi Volvo-merkkikorjaamo tunnistaa nopeasti XC60:n yleiset äänet.
-
Narinan lähteet ilman älyä ;D yleensä nämä, kallistuksenvakaajan runko kumit narisee, poistuu voitelemalla ja tämä omassakin ollut jo moneen kertaan, iskarin yläpäät ääntää.
-
Toi leikkiäly on yks perkele kun sitä ei saa pois googlehausta. :tickedoff:
Tai en minä ainakaan tiedä miten se tehdään. Jaa saa sen pois mutta on vähän hankalaa, pitää varmaan palata takaisin tulikettuun... >:(
-
Vuosihuollossa tuli maininta etualapallonivelien väljyydestä. Vaihdatin tukivarret koska nuo etualapallot on kiinni niissä. Vaoíhdon jälkeen on alkanut kuulumaan narinaa ja pientä pauketta kääntäessä ja hiljaisissa töyssyissä? Ennen vaihtoa ei kuulunut mitään vastaavaa...Mikähän voisi aiheuttaa tuon. Autolla on kuitenkin ajettu vaihdon jälkeen jo 700 km...
Niin tuli tuosta vaan vielä mieleen, että vaihtoiko etualapallonivelet ja tukivarret se samainen huoltoliike, mikä niistä huomautti? Siten olisi aika loogista viedä auto samaan paikkaan uudelleentarkistukseen ja mikäli huomaavat ns. huoltovirheensä (silti aika epätodennäköistä, vaikka ajettukin vain 700km vaihdon jälkeen!), niin voivat ainakin hinnassa tulla vastaan mikäli aiheuttaa lisätoimenpiteitä... Mutta maksumieheksi sitä monesti näissä asioissa joutuu, ite laitoin vähän huonompaa palautetta omaan "luottomerkkikorjaamoon" kun pelkkä vajaan tunnin "OBC tarkistus ja vianhaku" maksoi peräti n. 140€ :nohnoh Eli ei mennyt ihan ns. "sinisen tuntitaksalla". Vähintään tuplat kai tuo maksoi mitä muuten ns. normityöt :buck2:
-
Valitettavasti tuo koodien luku ja vianhaku maksaa monessa paikassa tuon, sen vuoksi näitä itsellä riittääkin kun ei sitä marmori lisää tarvi maksaa :)
-
Toi leikkiäly on yks perkele kun sitä ei saa pois googlehausta. :tickedoff:
Tai en minä ainakaan tiedä miten se tehdään. Jaa saa sen pois mutta on vähän hankalaa, pitää varmaan palata takaisin tulikettuun... >:(
Kysyin siltä tekoälyltä, miten sen saa pois, mutta se ei osannut vastata ELK.
-
Kysyin siltä tekoälyltä, miten sen saa pois, mutta se ei osannut vastata ELK.
Sama vika. :D
https://kotimikro.fi/internet/selain/chrome/google-ai-overview-valta-googlen-uusi-hakutapa
-
Sama vika. :D
https://kotimikro.fi/internet/selain/chrome/google-ai-overview-valta-googlen-uusi-hakutapa
Turboahdetut ja lastutetut kiitokset ;)!
-
Noita tekoälyn antamia vastauksia on vaan välillä hauska lukea kun se ihan tosissaan luulee jotain asiasta tietävän ;D
Toki joihinkin vastaukset osuneet täysin nappiinkin, mutta sokeasti noihin ei voi luottaa niin kuin moneen muuhunkaan höpinään..
-
Noita tekoälyn antamia vastauksia on vaan välillä hauska lukea kun se ihan tosissaan luulee jotain asiasta tietävän ;D
Toki joihinkin vastaukset osuneet täysin nappiinkin, mutta sokeasti noihin ei voi luottaa niin kuin moneen muuhunkaan höpinään..
No itse olen tuohon vähän eri mieltä, kun auliisti auttoi oman OBC-laturivian paikallistamisessa ja tulkitsi jopa vikakoodeja ihan oikein. Ei noita mistään forumeilta olisi jaksanut alkaa etsimään.
Tismalleen sama vikakoodi merkkikorjaamon kuitissa jne mitä tekoäly oli niistä tulkinnut. Tekoäly on tullut jäädäkseen ja saa sitä näissä autoasioissakin kyllä hyödyntää... Mutta varovainen pitää
olla ja tulkita yhteenvetoja oikein.
-
No joo tai käyttää laitteita selvitykseen millä saa koodit ym ulos selkokielellä eikä tarvita netin apua ollenkaan, tällainen on esim vida.
-
Tekoäly on tullut jäädäkseen ja saa sitä näissä autoasioissakin kyllä hyödyntää... Mutta varovainen pitää
olla ja tulkita yhteenvetoja oikein.
Vastuu on siis lukijalla, ”suattaapi olla että on, vaan suattaapi olla, ettei olekaan” ::).
Ei ole niin montaa viikkoa, kun täälläkin joku etsi autostaan jakoketjua, tekoälyn opastamana ELK.