Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: kkos - 24.07.2025, 20:25:21
-
Liikkeelle lähdettäessä ja jarrutuksen alussa kuuluu jostain kevyt kolahdus. Mitään löystyneitä ruuveja/ irtonaisia osia en ole löytänyt. Keväällähän tein tuohon kytkinremontin ja äskettäin vaihdoin etujarrulevyt, eli jotain olisi voinut jäädä kiristämättäkin, minun taidoilla...Katsastus ok, ei siis liene väljiä niveliä.
(Ääntä voisi kuvailla myös naksahdukseksi.)
Valistuneita arvauksia äänen alkuperästä...?
-
koska teit jarrurempan olisko voinut satulan kannake jäädä vähän löysälel jommasta kummasta puolesta (ylä/ala)
-
Tuota epäilin itsekin, mutta tiukalla olivat kaikki pultit.
Kaikki moottorin/vaihteiston kiinnityspultitkin tarkistin. Itse tukikumien kunnosta en osaa sanoa, mutta ei kai ne huononakaan aikaansaa metallista kolahdusta?
Vaikuttaa siltä, että jotain kolahtaa runkoa vasten, mutta en kyllä ymmärrä mikä...
Mites vetoakselit? jouset?...
-
Tsekkaa vääntövarren kanssa moottorin alemmat tukikumit, etenkin taaempi.
-
Etukallistuksenvakaajan runkohelat entiset ja tanko kolahtaa apurunkoon.
-
Kiitos kaikista vinkeistä. Täytyypä tarkistaa kaikki uudelleen.
Tämähän oli siis katsastettu muutama viikko sitten. Voisi olettaa, ettei kolahtelu kuulu mistään katsastus kohteesta? Alustan osiakin on paljon vaihdettu parin-kolmen vuoden aikana.
En tiedä liittyykö mitenkään tähän, mutta huomasin, että rattia käännellessä (moottori sammutettuna) jostain vasemmalta edestä kuuluu välillä jotain lähinnä ruosteista saranaa muistuttavaa ääntä...
-
Ei todellakaan voi olettaa. Katsastuksessa jää melko paljon asioita helposti huomaamatta.
Narinasta rattia kääntäessa tulee itselle mieleen pallonivel. Kannattaa ottaa kaveri avuksi kuuntelemaan, että mistä päin narina tarkkaan ottaen tulee kun rattia kääntää.
-
Kaikki noi edellä olleet viat on entisessä ollut kolinoiden syitä ja lisätään iskarin ylätuki porsinut ja näkee kun painaa keulaa tuleeko rakoa pulttiin.