Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kalle37 - 25.07.2025, 17:59:21

Otsikko: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: Kalle37 - 25.07.2025, 17:59:21
Mikä on v70 my 04 2,5t taka kallistusvakaajan paksuus? 21 vai 14mm
Otsikko: Vs: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: Juupeli - 28.07.2025, 19:27:00
Mikä on v70 my 04 2,5t taka kallistusvakaajan paksuus? 21 vai 14mm

Helpoin ku mittaat tönärillä paksuuden. Veikkaisin kumminkin 21mm:ää
Otsikko: Vs: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: Kalle37 - 28.07.2025, 20:53:06
Auto ei ole nyt mitattavisa.  En kai muuten kyselisi :)     
Otsikko: Vs: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: laatikkovika - 28.07.2025, 22:42:30
21 etuvedossa pitäis olla.
Otsikko: Vs: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: renee - 29.07.2025, 11:39:19
Oikeat puslat omaan V70 2.5T -05 olivat Febest VLSB-S60RD19-KIT. Näitä saa mm. Motonetistä: https://www.motonet.fi/tuote/vakaajan-hela-18-02418?product=18-02418

Tilasin aluksi vääränlaiset ja sitten otin nuo, jotka olivat oikeat, halkaisijaa en muista. Tuosta mallinimestä voisi ehkä päätellä, että halkaisija olisi mahdollisesti 19mm, mutta enpä kyllä ole yhtään varma.

Skandixin sivulla on ohje, miten selvittää takavakaajan koodi:

How to identify the rear axle stabilizer code:
See VIN plate in the engine compartment, the code in the bottom row of the right cloumn:

8-digit code: The 6th digit is the stabilizer code.

12-digit code: The 10th digit is the stabilizer code.

Omassa Volvossa toi tyyppikilven oikeassa alanurkassa (itse asiassa toiseksi viimeisellä rivillä) ollut koodi oli 12-numeroinen ja tosiaan se 10. numero oli 2.

Jos koodi on, niin se vastaa takavakaajan osanumeroa ja Febestin puslasarjaa seuraavasti:

1 = takavakaaja 6816152, Febest VLSB-S60RD20-KIT
2 = takavakaaja 9173810, Febest VLSB-S60RD19-KIT
6 = takavakaaja 9173811, Febest VLSB-S60RD21-KIT

Tämä voi auttaa tai olla auttamatta.
Otsikko: Vs: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: Jorma - 29.07.2025, 14:16:59
Oikeat puslat omaan V70 2.5T -05 olivat Febest VLSB-S60RD19-KIT. Näitä saa mm. Motonetistä: https://www.motonet.fi/tuote/vakaajan-hela-18-02418?product=18-02418

Tilasin aluksi vääränlaiset ja sitten otin nuo, jotka olivat oikeat, halkaisijaa en muista. Tuosta mallinimestä voisi ehkä päätellä, että halkaisija olisi mahdollisesti 19mm, mutta enpä kyllä ole yhtään varma.

Skandixin sivulla on ohje, miten selvittää takavakaajan koodi:

How to identify the rear axle stabilizer code:
See VIN plate in the engine compartment, the code in the bottom row of the right cloumn:

8-digit code: The 6th digit is the stabilizer code.

12-digit code: The 10th digit is the stabilizer code.

Omassa Volvossa toi tyyppikilven oikeassa alanurkassa (itse asiassa toiseksi viimeisellä rivillä) ollut koodi oli 12-numeroinen ja tosiaan se 10. numero oli 2.

Jos koodi on, niin se vastaa takavakaajan osanumeroa ja Febestin puslasarjaa seuraavasti:

1 = takavakaaja 6816152, Febest VLSB-S60RD20-KIT
2 = takavakaaja 9173810, Febest VLSB-S60RD19-KIT
6 = takavakaaja 9173811, Febest VLSB-S60RD21-KIT

Tämä voi auttaa tai olla auttamatta.

Hyvät vinkit. Onko sinulla Vidaa - tarjooko suoraan samaa?
Oliko muuten vaikea vaihtaa?
Otsikko: Vs: V70 my 04 2,5 t takavakaajan puslat
Kirjoitti: renee - 29.07.2025, 22:47:29
Hyvät vinkit. Onko sinulla Vidaa - tarjooko suoraan samaa?
Oliko muuten vaikea vaihtaa?
Ei ole Vidaa, joten siitä en osaa sanoa. Vaihto on helppo, jos kumit ovat oikeat. Alla olevalla videolla näkyy vaihto, mutta kaverilla on väärät puslat, eli oikeiden kanssa ei tarvitse tapella lainkaan, ne asettuvat paikalleen ja metallipannan saa kiinni helposti. Uusi Febestin pusla on lisäksi valmiiksi halkaistu.

https://youtu.be/t5s4ufBfKT8

Pari huomiota. Jos originaalien vulkanointi ei ole pettänyt, niin vanhojen irrotus ei käy niin helposti, eli ne joutuu väkisin vuolemaan pois. Itselläni ne olivat ihan irrallaan, joten tästä ei aiheutunut lisätyötä.

Toinen asia, mikä mietitytti, oli se, että koska uusia puslia ei vulkanoida kiinni tankoon, niin pääseekö tanko elämään sivusuunnassa. Ei ole elänyt ja monta vuotta ollut korjauspuslat kiinni. Jotkut laittavat stoppereita, itse en laittanut.