Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juupeli - 26.07.2025, 20:19:45
-
Päivitetääs taas lisää.
Eli nyt on vaihdettu uus läppä paikoilleen joka vaihdettiin VPARTsilla toiseen ja tähän nyt sitten kloonattiin vanhasta läpästä softa joka onnistui hienosti VDashillä. Ärsyttävä hummailu jäi jokseenkin vielä kummittelemaan, ei häiritsevästi enään mutta tekee sitä kumminkin. Olen nyt ajellut töihin ja muutenkin nurkka-ajoa mahdollisimman paljon ja tutkinut käytöstä ja live dataillut. Kaasuläppä ei elä omaa elämää vaan reagoi tien kaltevuuksiin jokseenki "rajusti/agressiivisesti" ja seuraa todella tarkasti kaasupolkimen liikettä on 1:1:een. Cruisella pikkuisen jopa "häiritsee" 8). Käyntiin lähtee "räjähtäen" vanhalla tosi laiskasti pärähti tulille, tyhjäkäynti on noin 750-780rpm:ää, risteyksiin tultaessa ei jää enää vetoa päälle ja liikahtaa isoksi lahnaksi/tankiksi melko hereästi nyt ja polttoaineen kulutus laski myös. Ennen ajoi tankillisella noin 700 kilomeetteriä nyt voi vetasee sen 900 kilomeetteriä. Mitattu täydestä tankista bensavalon syttymiseen eli ei tarkka mutta suuntaa antava.
Sitten diagnoosia: Se mikä tämän hummailun VOISI aiheuttaa on väljät moottorin tukikumit (kaikki + vetarien kuluneisuus), koska läppä toimii "nopeammin". Senkin huomasin että Automaattiloota vaihtaa vaihteet erilailla (aikaisemmin). 60:in vauhdissa ollaan 3 ja 4 vaihdon välissä ja tässä kohdassa tämä hummailu on pahimmillaan mutta kun nostaa vauhtia vähän niin napsahtaa 4 sisään ja meno hetken hummaa MUTTA rauhottuu P> ja on miellyttävä huristella. En oo alkanut tekemään laatikkoon adaptiota KOSKA tuolla on jo ajettu yli 550tKm ja varmasti on venttiilipöydässä sanomista ja toisekseen olen pyrkinyt vaihtamaan lodju öljyt noin 60 - 80tKm sisällä huuhtelemalla MUTTA koskaan kukaan enkä minäkään ole resetoinut laatikon öljy laskuria, tämän voisin tehdä niin EHKÄ laatikko "opettelisi" vaihdot uusiksi :).
P.S. Antoi kloonauksessa ilmoituksen että HARWARE NUMERO on eri uudessa läpässä kuin omassa. Joten jos joku alkaa tähän OSTAKAAN/HOMMATKAA samalla NUMEROLLA oleva läppä TAI käyttäkää vanha ATECH2:lla huollossa.
P.S.s Älkää kivittäkö minua kirjoitusvirheistä ja siitä jos pisteet ja pilkut on miten sattuu. @JAK900 kiitos sulle avusta ja Gurulle Lautiosaareen. Pitäs häneenkin olla yhteydessä että homma onnistui.
Päivitystä tähän keissiin.
Homman sai Wetteri sitten tehtyä lopulta tehtyä softa on sisällä ja auto käy ja liikkuu. Mutta eipä toimi niinkuin pitäisi, semmoinen hommaa tuli esiin että ajokelvoton 55 - 80 km/h nopeuksissa. Vian kuva on että auto ikäänkuin humpailee ( pienen pieni kaasun painallus ja löysäys ) "hummailee". Ajoin autoa ilman vakkaria sama homma ja vakkari päällä homma on jo ihan hulvatonta kyökkimistä ;D . Seuraavaksi oma läppä kiinni autoon ja kattomaan tietoja:
Auton Alkuperäinen
(https://i.ibb.co/nsCFgSy2/Oma-Orkkis.jpg) (https://ibb.co/nsCFgSy2)
Varaosa
(https://i.ibb.co/27TqdCYT/Uusi-Vparts.jpg) (https://ibb.co/27TqdCYT)
Vaihsoin oman läpän paikoilleen ja sillä ei humputtele mut tällä uudella humpailee. Vika kotelossa vai softauksessa bitti poikittain ? Mitenkähän tätä nyt alkais puimaan. Oisko Kloonaus sitten seuraava vai osa takas ja romiksilta kaiveleen VÄHÄN ajettuja läppiä ja niihin kloonaus.
@Jak900 en ole vielä ollut Mysteeriin yhteydessä mutta nyt alkaa keinot loppua
Vaihdoin kaasuläpän (VParts)lta oman vanhan koodilla 8644347 ( skandixilta etitty löytyy 36050563 ) pitäs olla sama mutta uudella koodilla. VPartsilta tilasin niin kuvissa näkyy numerot:
(https://i.ibb.co/7xQHMTS1/etm-vparts.jpg) (https://ibb.co/7xQHMTS1)
Sitten kyseisen ETM antamat vikakoodit (EI OLE KÄYNYT VIELÄ SOFTAUKSESSA)
(https://i.ibb.co/PzPJHgfh/IMG-20250726-WA0000.jpg) (https://ibb.co/PzPJHgfh)
(https://i.ibb.co/yFhJZBv4/IMG-20250726-WA0001.jpg) (https://ibb.co/yFhJZBv4)
Tässä nyt lähinnä on pelko perseessä että kun tuo ECM-903F on internal fault, faulty signal niin onkohan kyseinen läppä jo lähtiessää p. askana VAI korjaatuukohan softauksella. Ja vielä sekin että auto käy pienen hetken todella nätisti ja vastaa kaasuun räjähtävän hereästi, MUTTA MUTTA ihan muutamien sekunttien päästä alkaa käymään vajailla just ja just rytkää kahella pytyllä. AC kun napsaa päälle kierrokset nousee ja käy tasaisesti mutta kohta taas rytyää muutamalla pytyllä.
Miten on softaukseen vai onko läppä p.askana jo valmiiksi.
-
Mitäpä minä tiiän mutta softalle veisin.
Paljonko makso?
Mulla on icarsoft2, sillä ei pääse läppään sisään ollenkaan. Siis marelliin.
-
Mitäpä minä tiiän mutta softalle veisin.
Paljonko makso?
Mulla on icarsoft2, sillä ei pääse läppään sisään ollenkaan. Siis marelliin.
695,70 € jossa tiiviste mukana. Itellä on iCarsoft VOL3.0 eikä pääse marelliin sisälle
-
..ttu. melkein mun auton hinta. :D
-
..ttu. melkein mun auton hinta. :D
Äläpä nyt, Hinnat ovat korkeat nykyään. Se on rahaa vain ja sitä saa lisempää ku maanantaina taas lähtee duuniin ja leuka kohti rintaa tietysti ELK
-
Teeppä tuohon akku resetti jos ei vielä tehty, monesti se vaatii vielä sen softauksenkin jälkeen. Kloonamalla tuon softan vanhasta uuteen saat tehtyä jos vdash käytössä ja uusi suostuu softan vastaan ottamaan, pidetään peukkuja.
-
Teeppä tuohon akku resetti jos ei vielä tehty, monesti se vaatii vielä sen softauksenkin jälkeen. Kloonamalla tuon softan vanhasta uuteen saat tehtyä jos vdash käytössä ja uusi suostuu softan vastaan ottamaan, pidetään peukkuja.
Miten tehen akku resetin ? oli akun kenkä irti kun vanhan irroitin ja sama homma kun uutta laitoin paikoilleen. Käytin vielä sulakkeen numero 7 irti konehuoneesta. Ei mitään vaikutusta. Vien Kemin Wetterille softalle kunhan saan varattua ajan. Ei oo VDashia käytössä ja tuo kloonaus ois varmaan pitäny vdashillä tehä ennenkuin ottaa vanhan irti ? ja uus paikoilleen ja vanhan softa tohon uuteen vdashillä sisälle, eikö vain.
Softaus Kemin wetterillä on 100€:n pintaan *karkuun->
@JAK900
Mitä veikkaat miten käy ja mitä mieltä oot tuon uuden vikakoodeista meneekö mun homma kiville ja mun ruuhi uppoo siinä samalla.
p.s Saa muutkin veikata ja arvailla.
-
Joo kyllä tuon kloonin vieläkin saisi otettua kun nakkaa liittimiin vaan vanhan kiinni, mutta jos ei kaapelia ole niin tuonne sitten se on kiikutettava, tosin kyllä tuollekkin tekijä löytyisi keminmaasta. Piethän peukkuja pystyssä että hyvin mennee :)
Omaan vanhaan tein tämän kun softa ei halunnut upota uuteen koteloon.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149401.msg1061746316#msg1061746316
-
Ompa muuten halpa softaus pohojosissa.
Pirkanmaalla m'ulkut ottavat 200-250€ :(
-
Ompa muuten halpa softaus pohojosissa.
Pirkanmaalla m'ulkut ottavat 200-250€ :(
Onko nää hinnat noussu noin paljon? Ennen sai alle satasen.
No silloin ennen oli kaikki paremmin. Muistan kuinka... :D
Onneks tutulla on aito vida. Ite en sitä hommaa.
-
Vaatii aidon vidan jos sillä meinaa ohjelmoida jotain, vdashin kanssa sitten muuten.
-
*muokattu ja upattu
anteeksi tästä
-
En tiiä ymmärsinkö mutta kannattaisko olla yhteydessä sinne läpän myyjäään?
Kun herjas internal faultia...
-
En tiiä ymmärsinkö mutta kannattaisko olla yhteydessä sinne läpän myyjäään?
Kun herjas internal faultia...
Ollaan ja sama kävi myös itellä mielessä O0
-
nyt on kaiveltu netin syövereitä ja tulos on seuraavanlainen;
Kaikki ETM:ät joissa on valkoinen tarra ja toisessa päässä se muovinen koppa joka tulee neljällä ruuvilla runkoon kiinni jos siinä lukee VOLVO tai jotain muuta onkontaktiton malli. Jostain foorumin ei tämän vaan ulkomaalaisten pomppasi semmoinenkin silmiin että jos softataan virallisesti merkki korjaamolla vois joutua ajamaan autolla yli 120mailia = noin 200km että auto oppisi "uudelle läpälle" mutta siihen ei oikein mistään löytynyt vahvistuksia. Viisammat voi kertoa mielipiteitä. Eli tästä päästään siihen että kaikista VARMIN tapa on KLOONATA vanha läppä uuteen, kuten täällä @JAK900 sanoi ja minä pöljä en uskonut. Mutta kyllä melkovarmasti voin sanoa että minun korjatussa rungossa jotain vikaa oli kun ei ollut heti halunnut softaa sisään, sisällä se on mutta ei pysty tosiaan tasakaasulla ajamaan kun hummaan ihan tosissaan ja pahenee kun vakkarin laittaa päälle.
P.s. Reklamaation olen tehnyt ja vastausta odotellaan ja katotaan miten toimitaan MUTTA se on varmaa se että KLOONILLA mennään seuraavaksi.
-
Vaihda siitä vanhasta aivot siihen uudempaan niin sulla on ikuinen läppäkotelo. Näin itse tein ja muutamaan muuhun tehnyt, vanhasta kontaktillisesta yksikkö uuteen kontaktomaan ja hienosti toimi. Eikä tarvitse mitään softailuja.
(https://i.ibb.co/ZbbMM9M/IMG-3491.jpg) (https://ibb.co/ZbbMM9M)
-
Vaihda siitä vanhasta aivot siihen uudempaan niin sulla on ikuinen läppäkotelo. Näin itse tein ja muutamaan muuhun tehnyt, vanhasta kontaktillisesta yksikkö uuteen kontaktomaan ja hienosti toimi. Eikä tarvitse mitään softailuja.
(https://i.ibb.co/ZbbMM9M/IMG-3491.jpg) (https://ibb.co/ZbbMM9M)
Tuokin on totta. Mutta se sananlasku paljon tinasit paljon pilasit :-[
P.s. Mitäs otat @jak900 jos teet mulle kanssa aivojen siirron ?
-
up