Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: TerMer - 26.07.2025, 23:20:11
-
Tervehdys
Tänään ei kauppareissu onnistunutkaan, kun auto ei suostunut käynnistymään. Potilaana siis 2019 mallinen V60 T8, ajettu 110000 km.
Käynnistysnupikkaa vääntäessä mittaristo herää aluksi normaalin näköisesti, mutta nopeus- ja "voima"mittari jäävät tyhjäksi, eikä ilmastointi käynnisty. Radio kuuluu ja puhelin yhdistyy autoon. Mitään virheilmoituksia ei tule näkyviin.
Autolla ajettiin viimeksi eilen, jolloin ei mitään ongelmia ollut. Yön oli töpselissä normaalisti.
Latasin 12V akun varoiksi, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Foorumia luskelin ja muualtakin netistä kuikuilin, mutta ei äkkiseltään osunut samanmoista vikakuvausta silmiin. Rattilukkokeskustelun löysin, ja kävin uudestaan kokeilemassa niin rattilukko ei ole päällä eikä virtoja kytkettäessä kuulu sieltä suunalta ääntä. Liekkö rattilukon kuulua olla päällä auton sammuksissa ollessa?
Pitää maanantaina soitella paikalliselle Volvolle ja kysäistä että mitäs tehdään, autolla on kuitenkin vielä 16 kk jäljellä selekt takuuta.
Ja tottakai auto porsi nyt, kun pitäisi maanantaina töihin palata. Olisi tuossa ollut pari-kolme viikkoa hyvää aikaa hajota :2funny:
-
Rattilukko menee päälle / on lukossa mulla jos käännät ratista ja virrat ei ole päällä.
-
Joku ääni sieltä pitäis kuulua...
-
Päivitystä tilanteeseen.
Rattilukko ei tosiaan ole päällä, vaikka autosta on virrat pois.
Tuli aamulla mieleen että tuossa kikottimessahan on jonkinmoinen etädiagnostiikka niin soitin autosta VOC palveluun. Siellehän ei tietty ollut teknistätukea sunnuntaina paikalla, joka olisi päässyt kirjautumaan autoon sisään. Aspalle näkyi vain virheilmoitus "Latauslaitevika".
Hinuri tuli ja vei auton Kuopioon Avainvaunulle ihmeteltäväksi.
Oli hankalahko ottaa kyytiin kun pienehkö sorapiha ja auto ei herää sen verta henkiin että käsijarrun saisi pois, ja vaihteen vapaalle.
-
No niin, rattilukkokkahan se sitten oli.
Juuri soitti mekaanikko ja sanoi että rattilukko kiukuttelee. Kustannusarvio vianetsinnästä, varaosasta ja vaihdosta on 750 €. Menee Selekt takuun piikkiin, kun syksyllä tuon auton Kuopion Avainvaunulta ostin.
-
Saabin entinen virtalukkoinsinööri on päässyt Volvolle töihin ELK?
-
On kyllä kiusallinen vika, kun ei taida pahemmin varoitella etukäteen ja lamaannuttaa auton siltä seisomalta. Vähän odotellut, että koska tämä vika iskee tuohon meidän laitteeseen.
-
Jeremy Clarksonin ainoa työkalu voi ensiapuna toimia. :)
-
Jos vasara arvelluttaa, voi uhrata viitisen kymppiä ja ostaa sen ”simulaattori-emulaattorin” vara-avaimeksi.
-
Jos vasara arvelluttaa, voi uhrata viitisen kymppiä ja ostaa sen ”simulaattori-emulaattorin” vara-avaimeksi.
Voitko vielä vinkata miten sen sai tilattua?
-
Asiasta on ketju tuolla FAQ puolella.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=142742.msg1061700425#msg1061700425
Tosin emulaattorista näyttää olevan uusi versio olemassa. On vaan pikkaisen ristiriitaista tietoa, kuvauksessa lukee "2019 and up" ja laitteessa "2021 & up".
https://autodiagnosticsolutions.com/product/vol-xc90-s90-v60-xc60-steering-lock-emulator-with-lock-sound/
-
Volvo emulator kookkeliin niin aika paljon tulee valinnanvaraa.
-
Pitääkö emulaattorin olla aina kiinni vai kerralla avaa lukon ja se on aina auki?