Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volotes - 26.01.2012, 19:23:14
-
Eli kaverilla on 740 B230f nelivaihteisella automaattilootalla jossa on myös joku peräkärrynvetovaihde "alennusvaihde" Sen toiminnasta se kaipaa tietoa.
-
Eli kone varmaan joku b230f? Mikä on vaihteiston malli?Sen saa selville kuin kertoo millainen vaihdekaavio siinä autossa on.Jos on aisinwarner niin tarkoitetaan ylivaihdetta(overdrive). Vaihteitahan on nuo 1,2,3+ylivaihde ja vielä joissain malleissa turbiini lukko.Tuo ylivaihde kytkeytyy noin 70km/h nopeudessa ja sen saa kytkettyä poispäältä siintä napista mikä on vaihteenvalitsimessa.Vaihteistossa on solenoidi mikä päästää öljynläpi kuin +12 virta tulee siihen ja kuin se kytketään poispäältä niin virta katkeaa ja solenoidi sulkee öljykanavan mikä estää tuon ylivaihteen kytkeytymisen(myös turbiinilukon).Jos saa pyytää niin voisitko tarkentaa hieman kysymystä?
-
Tuo oli jo aika hyvä vastaus. Se on ainakin varma että neljä pykälää siinä on mutta se kai voi olla silti kolmevaihteinen+automaattinen ylivaihde?
Sitten jos se on "oikea" nelivaihteinen automaatti niin sehän on ZF jonka yhteydessä ei käsittääkseni ole käytetty ylivaihdetta?
Siinä vaihdekaaviossa on joku "peräkärryn vetoasento"
-
Tämä juuri 3vaihteinen+ylivaihde on AW71 ja jos turbiinilukko niin AW71L. Tuo ZF on 4vaihteinen aski valmiiksi ilman ylivaihteita.Valitettavasti tuosta ZF askista ei minulla ole juurikaan tietoa tuon enempää.Tuossa Aw;n kepissä on sellainen pieni nappula kun, siintä painaa niin kytkee ylivaihteen pois käytöstä ja mittaristoon syttyy siintä merkiksi oranssi nuoli. Onko tuo joku pakkovaihde 1,2,3? Koska käsittääkseni ei ole muita asentoja noissa kepeissä koskaan ollutkaan(korjatkaa jos väärässä) kuin ZF 1,2,3,D,N,R,P ja AW 1,2,D,N,R,P
-
Jos on ZF, ohjekirja sanoo että olisi suositeltavaa vetää kärryä keppi 3. asennossa.
-
Asia varmistui että AW se on, siinä vain täytyy nyt olla joku vika, kun (nelosvaihde) ei mene vauhdissa pois päältä kun nappia painaa.
Nappi kutenkin toimii kun N ja P asennossa sitä painaessa syttyy mittaristoon nuolimerkkivalo.
Mikähän lie vikana?
-
no ne johdot sieltä kepin juuresta. tai sit se rele myös.
-
Eli sillä napilla kytketään neljäs vaihde (joka on lootassa toteutettu erillisenä ylivaihdeyksikkönä) pois käytöstä kun keppi on D:llä. Mittaristossa palava nuoli kertoo että D on kolmivaihteisessa tilassa normaalin nelivaihteisen sijaan.
Jos nuolen kytkeytyminen temppuilee ja temppuilu liittyy nimenomaan vaihdekepin asentoon, niin sitten piuhat ovat heikossa kunnossa kepin juuresta. Sinne pääsee käsiksi kun irroittaa tuhkaluukun alta yhden klipsin ja lisäksi ne kaksi käsijarrukahvan vieressä näkyvää ruuvia.
Jos nuolivalo toimii normaalisti, mutta ylivaihde ei silti kytkeydy päältä ja pois kuten pitäisi, niin ensimmäisenä kannattaa tarkistaa ylivaihteen rele (tuhkaluukun takana), ja seuraavaksi ylivaihteen solenoidi (lootan kyljestä).
Ainoastaan ykkönen on 'pakkovaihde', asennossa '2' on käytössä vaihteet 1 ja 2, ja asennossa 'D' vaihteet 1, 2, 3 ja mahdollisesti ylivaihde (kun nuolivalo ei pala). Kolmosvaihde on 'suora' välitys.