Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Vilikki36 - 01.08.2025, 11:11:53

Otsikko: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: Vilikki36 - 01.08.2025, 11:11:53
Mistähän kannattaisi ruveta vikaa etsimään kun Volvo V60 moottorityyppi D5 244 T17 öljy määrä lisääntyy itsekseen? Vikakoodina on antanut P245868 ja U030100.

Hiukkassuodatin on käytetty puhdistuksessa ja yksi suutin on vaihdettu. Vika on toistunut nyt useamman kerran noin 3000 kilometrin välein on öljymäärä noussut liian korkeaksi.
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: tuomaril - 01.08.2025, 11:21:10
Alkoiko vika ihan ykskaks, eikä esimerkiksi softaamisen jälkeen?
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: Juhizz - 01.08.2025, 12:34:54
Kulutus kasvanut merkittävästi?
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: jak900 - 01.08.2025, 13:37:57
Autossa oletettavasti softa sisällä, jos kuitenkin toiminut aikaisemmin normaalisti niin suutin ongelmalta vaikuttaa jos muut nesteet pysyy normi tasoilla.
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: ÄkCee60 - 01.08.2025, 13:59:02
tekoäly kertoo

Volvon dieselmoottoreissa, erityisesti D5-moottoreissa, öljymäärän lisääntymistä aiheuttaa usein hiukkassuodattimen (DPF) regenerointi:

Regeneroinnin aikana moottori ruiskuttaa ylimääräistä polttoainetta pakokaasujen lämpötilan nostamiseksi.

Jos regenerointi epäonnistuu tai toistuu liian usein (esim. lyhyet ajot), ylimääräinen diesel ei pala kokonaan vaan valuu kampikammioon, mikä lisää öljymäärää.

Tämä on yleinen ongelma etenkin 2006–2014 vuosimallien D5-moottoreissa.



Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: ÄkCee60 - 01.08.2025, 14:07:24
Tekoälyn selitykset Volvo-vikakoodeillesi:

Tässä selitykset Volvo-vikakoodeillesi:

---

Vikakoodi **P245868**

* Määrittely: *Diesel Particulate Filter Regeneration Duration (Bank 1) – Algorithm Phased Failure Event*. Eli DPF-regenerointiprosessin kesto ei ole normaali, ja algoritmi havaitsee virheen ([Reddit][1], [Volvo Owners Club Forum][2]).
* Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että **hiukkassuodattimen regenerointi ei toimi oikein tai yliaikaisena**, usein liian usein suoritetaan pakotettua regenerointia tai se jää kesken. Tällöin ylimääräistä polttoainetta valuu kampikammioon, mikä voi laimentaa moottoriöljyä ja kasvattaa sen määrää.

Tyypillistä D5-moottoreissa, etenkin jos ajetaan lyhyitä matkoja tai jos suodatin on tukkeutunut tai suuttimissa ongelmaa ([performancetuning.co.za][3], [Volvo Owners Club Forum][2]).

---

Vikakoodi **U030100**

* Määrittely: *CEM‑U030100: Software Incompatibility with ECM/PCM*. Tämä tarkoittaa, että **CEM (Central Electronic Module)** havaitsee, että **keskusyksikköjen ohjelmistot eivät ole yhteensopivia** (checksum- tai konfigurointi‑IDs mismatch) ([dtcdecode.com][4]).
* Tämä voi ilmetä esimerkiksi uuden ECUn asentamisen jälkeen, ECU‑fläshauksen epäonnistuessa, ohjelmiston muokkauksesta (tuning/remap) tai jos jokin moduuli ei vastaa odotettua ohjelmistoversiota.

Kyseessä on usein **kommunikaatio- tai ohjelmistovirhe moduulien välillä**, ei niinkään mekaaninen vika.

---

Varaehdot ja korjaustoimenpiteet

P245868:

1. **Tarkista DPF-regenerointi** – VIDA‑työkalulla tai vastaavalla:

   * Komennetaan manuaalista regenerointia.
   * Tarkistetaan regenerointien määrä ja onnistuminen.
2. **Tarkista suuttimet ja lämpöanturit**, ja varmista, että moottori lämpenee oikein työskennellä regeneroitumiseen.
3. **Vaihda öljy ja suodatin** – jos öljy on ohentunut polttoaineesta, suositellaan jaksoittaista vaihtamista suojan varmistamiseksi.

U030100:

1. **Tarkista moduulien ohjelmistoversiot** – varmista, että CEM ja ECM/PCM ovat yhteensopivia ja käyttävät alkuperäisiä tai hyväksyttyjä ohjelmaversioita.
2. **Resetointi / uudelleenmaakolaus** – virheilmoituksena saattaa poistua, kun moduulit tunnistetaan uudelleen toimiviksi.
3. Jos auto on remapattu tai ohjelmoitu uudelleen, **palauta alkuperäinen ohjelmisto**, tai pyydä huolloilta konsultointia oikeasta versio‑yhteensopivuudesta.

---

Yhteys molempiin vikakoodeihin

Nämä koodit voivat sijaita sekä erillisissä järjestelmissä, mutta on mahdollista, että ohjelmistomuutokset DPF-korjauksien yhteydessä (esim. DPF-delete tai ECU-flash) ovat aiheuttaneet U030100-virheen. Eli:

* Jos DPF on poistettu tai moduulit on remappattu, siihen liittyvä ohjelmistoyhteensopivuus voi mennä pieleen.
* Varmista siis, että kaikki DPF\:n käsittelyihin liittynyt ohjelmointi on tehty Volvo-huoltopäivityksellä tai luotettavalla teknisellä yhteistyöllä.

---

Yhteenvetotaulukko

| Vikakoodi   | Merkitys                                        | Mahdollinen syy                                | Mitä tehdä                                                     |
| ----------- | ----------------------------------------------- | ---------------------------------------------- | -------------------------------------------------------------- |
| **P245868** | DPF-regeneroinnin kesto ei ole normaali         | Epäonnistunut tai keskeytynyt regenerointi     | Tarkista regenerointi, suuttimet, öljyn laatu                  |
| **U030100** | Ohjelmisto ei ole yhteensopiva moduulien kesken | Modulipalautus, remappaaminen, ohjelmistovirhe | Tarkista ja päivitä ohjelmistoversiot tai palauta alkuperäinen |

---

Mitä seuraavaksi?

* Onko auto juuri remapattu tai DPF poistettu sähköisesti?
* Onko öljytikku tasaisesti ylös, ja ilmaantuuko regenerointi‑varoituksia?

Jos haluat, voit kertoa tarkemmat tiedot (malli, moottorityyppi, huoltohistoria), niin voin antaa vielä täsmällisempiä neuvoja.

[1]: https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/1aqltb2?utm_source=chatgpt.com "How do i remove this"
[2]: https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-topics/s60-v60-11-18-xc60-09-17-general/81171-dpf-regeneration?utm_source=chatgpt.com "DPF Regeneration - Volvo Owners Club Forum"
[3]: https://performancetuning.co.za/Volvo_V60_2.0_D3.html?utm_source=chatgpt.com "Volvo V60 2.0 D3 DPF EGR Removal"
[4]: https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-U030100?utm_source=chatgpt.com "CEM-U030100 - Volvo Diagnostic Trouble Code (DTC) Definition, Causes and Diagnosis"
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: Vilikki36 - 01.08.2025, 14:13:33
En tiedä onko aikaisempi omistaja laittanut jotain softaa siihen. Auto on ollut minulla reilun vuoden jolloin siihen on joutunut tekemään öljyn vaihtoja useamman ja yksi uusi suutin siihen on vaihdettu missä näkyi tietokoneen mukaan olevan heittoa muihin suuttimiin verrattuna. Kulutus on kasvanut jonkun verran.

Autolla ajan pitempää työmatka ajoa joka on suuntaansa 60 km.
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: jak900 - 01.08.2025, 16:33:23
Regenoinninkin epäonnistumiseen on useampikin syy. Mitäs DPF paine-erot näyttää?
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: Vilikki36 - 01.08.2025, 16:54:28
Nuita dpf paine-eroja en muista. Lämmöt siinä pakko poltossa lähtee minusta jotenkin hitaasti nousemaan. Voisiko vika olla egr puolella että ei lämmöt nouse tarpeeksi siihen polttoon kun se herjaa liian pitkää regenerointi aikaa?
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: tuomaril - 01.08.2025, 16:58:08
Tämä nyt ei perustu mihinkään faktaan, mutta tuskin EGR tähän liittyy. Hyvin itselläni pelasi DPF vaikka koko EGR oli poissa.
Otsikko: Vs: Volvo V60 öljy määrän lisääntyminen
Kirjoitti: SepiS60 - 04.08.2025, 14:29:10
Mutu viisasteluna: tuo öljymäärän "liikaa öljyä" taitaa herjata "moottori vaatii huollon" ja poistuu kun öljynpinnan taso on 80-100%, öljynlämpö on 60 astetta ja vika tulee kuitattua testerillä. Tämä siis jos on sähköinen öljyntason mittaus.