Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: time - 02.08.2025, 15:44:45
-
5244 S 2.4 bensa ja öljypohjan propun onnistuin muljaamaan huonolla hylsyllä ja nyt ei lähde auki edes putkitongeilla. Miten lie jumahtanut niin tiukkaan? Uusi tulppakin jo on, mutta millä parhaiten vanha pois? Siinähän on se vika, että kuusiokanta on niin lyhyt, että jotkut hylsyt pilaa sen helposti. Olisko rälläkällä joku 5mm ura ja siitä jollakin lattaraudalla? Paha hitsatakkaan, kun keskellä on syvennys, eli mutteria ei saa hitsattua. Olisiko ehdotuksia?
-
Hitsaa isohko pultinpätkä, sillä oman sain pois. Oli varmaan mopolla vedetty kiinni.
Sen saa hyvin hitsattua ympäri asti.
Sitten modasin 17mm hylsyä niin että hioin siitä ne viisteet pois että puree ihan päädystä asti uuteen proppuun.
-
Hitsaa isohko pultinpätkä, sillä oman sain pois. Oli varmaan mopolla vedetty kiinni.
Sen saa hyvin hitsattua ympäri asti.
Sitten modasin 17mm hylsyä niin että hioin siitä ne viisteet pois että puree ihan päädystä asti uuteen proppuun.
Tuossa pultissa onkin ajatusta koska sen voi hyvin hitsata mutteriin. Joo ite kans olen hionut hylsyistä viisteitä pois, mutta nyt kun oli "vähän kiire", niin eipä tullu mieleen. Kiitti vinkistä.
-
Juu, sulatin sen pultin suoraan propun päähän en mitään mutskua edes välissä käyttänyt.
Oisko ollu joku M12 pultti... Kesti vääntää ja aattelin ettei pysy tai jotain hajoo mutta sit paukahti auki kun momenttiavaimella väänsi.
Oli semmonen auto että ei mikään auennu kohtuuvella, kaikessa piti taistella. Tulpatkin oli niin että pelkäs oikeen vääntää, hajoo pian sisään mutta lähtivät onneks ehjänä.
-
Tähän liittyen, millä momentilla öljyproppu pitäisi vääntää kiinni?
Itse olen aina laittanut kiinni melko varovasti vääntäen pitkällä varrella.
-
Juu, sulatin sen pultin suoraan propun päähän en mitään mutskua edes välissä käyttänyt.
Oisko ollu joku M12 pultti... Kesti vääntää ja aattelin ettei pysy tai jotain hajoo mutta sit paukahti auki kun momenttiavaimella väänsi.
Oli semmonen auto että ei mikään auennu kohtuuvella, kaikessa piti taistella. Tulpatkin oli niin että pelkäs oikeen vääntää, hajoo pian sisään mutta lähtivät onneks ehjänä.
M12x30 pultti ja OK 48x2,5mm puikolla kahtapuolta isolla virralla ja yllätys yllätys, sehän lähti pikku kopautuksella. Taisi se kuuma auttaa siinä, kuten yleensä. Kiitti vielä hyvästä vinkistä.
-
Tähän liittyen, millä momentilla öljyproppu pitäisi vääntää kiinni?
35 Nm
-
Tähän liittyen, millä momentilla öljyproppu pitäisi vääntää kiinni?
Itse olen aina laittanut kiinni melko varovasti vääntäen pitkällä varrella.
Kerran ajoin erään auton parkkiin liian kauaksi katukivetyksen päälle ja kuului rusahdus ja sitä ihmettelemään niin öljyproppu oli raapaissut kiveen siten, että oli auennut, ei ihan irti asti, mutta kun jakarilla sitä tiukkasin, niin kierre löi yli ja jouduin sen jättämään lähestulkoon näppitiukkuuteen mutta kyllä se siinä pysyi monta viikkoa. Sitten hävitin sen auton kun se oli muutenkin aika finaalissa. Lähes "näppitiukkuus" siis riittää.
-
Uus alumiiniprikka aina ja puolen tuuman räikällä vedän ranne momenttiin. Sen tuntee kun prikka alkaa vastustaa niin ihan kunnon nykäsyllä kiinni. Varmaan ainakin 50Nm, tai jotain. En oo mittaillu. :idiot2:
Sillain kun on vetästy niin aukee aina järkevällä väännöllä. Kyllähän niitä ohjemomentteja on joka pirun ruuviin, eri asia haluaako niitä aina käyttää. V:>