Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jmaximus - 04.08.2025, 02:11:07
-
Moro
Onko mitään ihmeellistä otettava huomioon, kun vaihtaa uudet palat taakse.
Autossa on sähköinen käsijarru. Tuottaako toimenpiteitä?
-
Käsijarru pitää ajaa testerillä (Vida tai jokin yleismallinen kapula josta löytyy kyseinen toiminto) huoltoasentoon. Tällöin käsijarrun moottorit ajaa mäntää työntävän karan sisään. Tämä ei kuitenkaan vedä mäntää vaan sen joutuu painamaan työkalulla sisään. Voi sitten olla tiukassa ja vaatia irroitusöljyä männän suojakumin alle.
Käsijarrun moottorit voi myös irrottaa ja pyörittää karan käsin sisään. Takaisin asentaessa täytyy varoa, ettei halkaise moottorin kuoria. Suolapaska on luultavasti päässyt moottorin ja satulan väliin tuorvottaen alumiinisatulaa.
-
Voikohan tuon karan ajaa 9V paristolla ja johdon pätkillä jos ei omista testeriä.
Liitin vaan irti ja sitä rataa.
-
patterilla
https://www.youtube.com/watch?v=QXg2dFPhg1c
3 eri metodia.
https://www.youtube.com/watch?v=CuDuDTdvnpU
-
Käsijarru pitää ajaa testerillä (Vida tai jokin yleismallinen kapula josta löytyy kyseinen toiminto) huoltoasentoon. Tällöin käsijarrun moottorit ajaa mäntää työntävän karan sisään. Tämä ei kuitenkaan vedä mäntää vaan sen joutuu painamaan työkalulla sisään. Voi sitten olla tiukassa ja vaatia irroitusöljyä männän suojakumin alle.
Käsijarrun moottorit voi myös irrottaa ja pyörittää karan käsin sisään. Takaisin asentaessa täytyy varoa, ettei halkaise moottorin kuoria. Suolapaska on luultavasti päässyt moottorin ja satulan väliin tuorvottaen alumiinisatulaa.
Jos mäntä on noin tiukka painaa sisään saatikka jos se tarvitsee irroitusöljyä, niin eikö satula ole jo silloin huoltokunnossa? Käsittääkseni jarrusatulan kumiosat eivät edes kestä öljyä. Männän pitäisi aina liikkua kevyellä voimalla ja tiukka mäntä ennakoi ongelmia tulevaisuudessa.
-
Jos mäntä on noin tiukka painaa sisään saatikka jos se tarvitsee irroitusöljyä, niin eikö satula ole jo silloin huoltokunnossa? Käsittääkseni jarrusatulan kumiosat eivät edes kestä öljyä. Männän pitäisi aina liikkua kevyellä voimalla ja tiukka mäntä ennakoi ongelmia tulevaisuudessa.
Kaksi vuotta omalla ajanut ilman ongelmia vaikka männät tarvitsivat vähän apuja että menivät sisään. Oikealla aineella mäntä herkistyi ja meni sisään siirtoleukapihdeillä huomattavan kevyesti.
-
satulat makselee 30-70 eur joten jos jumittaa niin vaihtoon ja menee taas 5-10v rauhassa.
-
Vaikka maksais moottorin kanssa enemmänkin niin koko paska vaihtoon jos kuori on yhtään murtunut.
Voihan sen avata jos lähtee auki niin näkee sen nirkosen akselin ja sen poorit onko päässyt vettä sisään.
Seuraavaks se korkkaa niin että jää seisontajarru päälle niin sitten on taas hauskaa kaikilla.
"Poorit" tai mitä on jäljellä, käppäri hirtti kiinni. Kaunis :)
(https://i.ibb.co/tw31yBYg/IMG-20240823-115848.jpg) (https://ibb.co/tw31yBYg)
-
Käsittääkseni jarrusatulan kumiosat eivät edes kestä öljyä. Männän pitäisi aina liikkua kevyellä voimalla ja tiukka mäntä ennakoi ongelmia tulevaisuudessa.
Jarruja olen kasannut ja voidellut tuolla https://www.motonet.fi/tuote/ate-bremszylinder-paste-180-g-700031-jarrusylinterirasva?product=60-2213
Liukutappeihin ja palan ja satulan väliin muita aineita