Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: villel - 04.08.2025, 12:44:31
-
Paljonko saa olla välystä sylinterin ja männä välissä .Mäntä ylä asennossa moottorissa jossa kokeiltu
Moottori d5 120kw 2003.
Onnistuuko männän irroitus moottorin ollessa paikalla.sylinterinkansi irroitettu
-
Ei taida mikään rakotulkki mahtua sinne väliin. Minun mielestä, viisaammat korjatkoon, männissä ja alakerrassa voi olla monia muitakin ongelmia kuin männän väljyys sylinterissä. Oma 610 tkm ajettu D5 eikä esimerkiksi öljyä kulu silmin nähden ollenkaan noin 15 tonnin vaihtovälillä, sehän ei ole pilkuntarkasti totta koska öljyyn tulee palamisjätteitä ajon aikana joka teoriassa lisää öljyn määrää. Avasin yhden toisen Volvon koneen (ei D5) ja siinä oli öljyt ollut vähissä joskus ja alakerran laakeriliuskoissa oli rohtumia.
Eli avaas ny vähän kysymyksen taustoja?
Männän saa pois kun ottaa öljypohjan veks ja avaa kiertokankien pultit. Yläkautta on ainoa reitti irrottaa ja asentaa männät. Sitä en osaa sanoa mahtuuko öljypohja tulemaan pois ilman muita purkutöitä moottorin ollessa kiinni.
-
En ole testannut mutta muistelen lukeneeni että D5 mustakopan öljypohja mahtuu pois kun vaan ahtoputken irrottaa ensin.
-
Ei taida mikään rakotulkki mahtua sinne väliin. Minun mielestä, viisaammat korjatkoon, männissä ja alakerrassa voi olla monia muitakin ongelmia kuin männän väljyys sylinterissä. Oma 610 tkm ajettu D5 eikä esimerkiksi öljyä kulu silmin nähden ollenkaan noin 15 tonnin vaihtovälillä, sehän ei ole pilkuntarkasti totta koska öljyyn tulee palamisjätteitä ajon aikana joka teoriassa lisää öljyn määrää. Avasin yhden toisen Volvon koneen (ei D5) ja siinä oli öljyt ollut vähissä joskus ja alakerran laakeriliuskoissa oli rohtumia.
Eli avaas ny vähän kysymyksen taustoja?
Männän saa pois kun ottaa öljypohjan veks ja avaa kiertokankien pultit. Yläkautta on ainoa reitti irrottaa ja asentaa männät. Sitä en osaa sanoa mahtuuko öljypohja tulemaan pois ilman muita purkutöitä moottorin ollessa kiinni.
HUOM!
Lisäisin vielä, että muistaa katsoa että mäntä kankineen tulee oikein päin asentaessa. Männän tappi ei ole ihan keskellä. (jos ei ole ennen rempannut koneita).
-
Männän laesta ei sitä välystä mitata, siinä on aina reilu välys johtuen lämpölaajenemisen vaatimasta tilasta. Vakiomoottorissa kertoo paljon enemmän kun laskee männän alas ja mittaa sylinterin soikeuden pari senttiä kansitason alapuolelta.
Käytännössä männät eivät kulu, sylinterit ja renkaat kuluu. Tokihan rengasurat kuluu mutta niitä ei voi mitata kuin irrottamalla mäntä moottorista.