Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jaha - 05.08.2025, 10:40:31

Otsikko: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: jaha - 05.08.2025, 10:40:31
Sähköinen käsijarru jäi vänkärin puolelta jumiin.  EPB-moottorin voimansiirto on ilmeisesti jotenkin hajallaan, kun 9v patterin kanssa sitä navoista pyörittelin, niin moottori pyöri vain tyhjää. Jarrumännät on siis tiukasti levyä vasten.. Miten tuon EPB-moottorin saa irroitettua? Taaimmainen torx-ruuvi on niin hankalassa paikassa, ettei sinne pääse käsiksi? Pitääkö nuo torx-ruuvien korvakot vaan lyödä hajalle, että sen saa irti?
Otsikko: Vs: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: jak900 - 05.08.2025, 10:55:27
Pyörititkö tarpeeksi pitkään että lähtee aukeamaan? Näitä akuilla ja paristoilla ajeltuja on nyt ollut aika paljon kalibroitavana kun sekoaa jarru huonolla tuurilla tyystin.
Otsikko: Vs: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: tilaitin - 05.08.2025, 12:38:19
Itsellä käynyt vastaavasti. Moottorin torx-ruuvit saa kyllä auki jarrusatula paikoillaankin, muistaakseni L-mallisella torx-avaimella. Sen jälkeen saa karaa pyöritettyä myötäpäivään sen verran että jarrupalat vapauttavat jarrulevyn. En nyt muista torx kantojen kokoa. Moottorin ja karan välinen torxinomainen liitos ruostuu/syöpyy/kuluu, jolloin alkaa sutimaan tyhjää.
Otsikko: Vs: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: Diisseliätankkiin - 05.08.2025, 17:01:33
Pyörititkö tarpeeksi pitkään että lähtee aukeamaan? Näitä akuilla ja paristoilla ajeltuja on nyt ollut aika paljon kalibroitavana kun sekoaa jarru huonolla tuurilla tyystin.
Onko noissa jätetty ajamatta ääriasentoon moottori(huoltoasento)? Omaan järkeen käyvänä eri kohtaan ajettu käsijarru on ainoa syy, miksi se voisi seota. Ts. Kalibrointi = huoltoasento?
Otsikko: Vs: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: laatikkovika - 05.08.2025, 17:02:43
Riko vaan niin saat väänneltyä sen verran että palat löystyy vähän. Uusiks se satula menee kuitenkin.
Sit ku helpottaa niin vanha kasaan ja jättää johdon irti siihen asti kun saa uuden.

Tai näin ainakin me tehtiin. Aika vääntelyä oli ja jos siellä on kitinälevyt palojen takana niin ota ne pois.
Otsikko: Vs: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: jak900 - 05.08.2025, 17:24:43
Onko noissa jätetty ajamatta ääriasentoon moottori(huoltoasento)? Omaan järkeen käyvänä eri kohtaan ajettu käsijarru on ainoa syy, miksi se voisi seota. Ts. Kalibrointi = huoltoasento?
Ei ole, vaan niitä ajeltu edes takaisin miten sattuu, herja käsijarrusta päälle ja ei poistu muuten kuin kalibroimalla tuo yksikkö uudelleen.
Kuorta suotta säästämään, yleensä se on jo halki jos hilpeet jumissa ja ruostuneet.
Otsikko: Vs: V70 mk3 EPB jumissa
Kirjoitti: jaha - 05.08.2025, 21:46:10
Itsellä käynyt vastaavasti. Moottorin torx-ruuvit saa kyllä auki jarrusatula paikoillaankin, muistaakseni L-mallisella torx-avaimella. Sen jälkeen saa karaa pyöritettyä myötäpäivään sen verran että jarrupalat vapauttavat jarrulevyn. En nyt muista torx kantojen kokoa. Moottorin ja karan välinen torxinomainen liitos ruostuu/syöpyy/kuluu, jolloin alkaa sutimaan tyhjää.

Näillä mentiin ja aukesi :)  Kiitoksia vinkeistä, nyt on taas kunnossa.