Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 15.08.2025, 08:01:02
-
Mitäs mieltä tiimi on, pystyykö S60 ’02 takajouset vaihtamaan katoksen lattialla? Iskari pois jne.
Kysymys juontaa katsastukseen, jossa huomattiin useita vikoja mutta kuskin puolen etujousesta katsuri sanoi, että näyttää omituiselta, oiskohan poikki sieltä pohjasta, kumiputken sisältä. Ei kirjoittanut mihinkään. Ajattelin, että ’02 mallin auto, ehkä jouset voisi vaihtaa, tilasin Sachs’in osat Aerolta, eteen jouset, iskarit, yläpään laakerit, kumilätty yms ja taakse jouset. Vaihtaessa kävi ilmi edessä, että jousi tosiaan oli poikki, vajaa puoli kierrosta pohjasta. Nyt jouset olis valmiina myös taakse, juuri nyt ei ole aikaa vaihtaa.
Ruostetta ei juuri löytynyt, lokarin reunaa piti hapottaa ja maalata, muttei ollut syöpynyt läpi kuten aiemmin pelkäsin. Mulle oli jäänyt 3.5mm bitumisia äänieristelevyjä ovikaiuttimien asennuksesta, liimasin niitä pyöräkotelon rintapellin puolelle kuumailmapuhaltimen avulla. Koko homman päälle pensselillä pohjamassaa. Mielenkiintoista verrata vanhaan mikä vaikutus ääniin.
-
2 tunkkia ainakin tarvitaan ja aikaa. Itse teetin pajalla kun ei maksanut suuntausta enempää
-
Onnistuu tunkkien avulla lattialla, mutta ainakin alkuperäisillä jousilla kannattaa irrottaa tukivarsi sisäpäästä. Ei oikein muuten mahdu paikoilleen. Tai sitten pitää olla käytössä speciaali jousipuristimet, yleismallisilla ei tee oikein mitään.
-
Onnistuu tunkkien avulla lattialla, mutta ainakin alkuperäisillä jousilla kannattaa irrottaa tukivarsi sisäpäästä. Ei oikein muuten mahdu paikoilleen. Tai sitten pitää olla käytössä speciaali jousipuristimet, yleismallisilla ei tee oikein mitään.
Mulla on lainassa naapurin wurth puristin, malli puolen tuuman räikällä kiritään jolloin leuat lähestyy toisiaan. Ei tosiaan paljon ole tilaa. Saattashan tuo olla fiksua viedä pajalle.
-
Olisko mahdollista saada jousien numerot tänne mitkä laitoit kun niitä on eri langan paksuuksia?
Nousiko keula miten korkealle versus takapää?
Kiitos!
-
Olisko mahdollista saada jousien numerot tänne mitkä laitoit kun niitä on eri langan paksuuksia?
Nousiko keula miten korkealle versus takapää?
Kiitos!
Taakse 996 902 - 31,41€/kpl
Eteen 998 361 (vakioalusta) - 32,58€/kpl
Tilasin Aeromotorsilta ja valitsin valmistajaksi Sachs.
Vidan osanumerolla tulee iso määrä erilaisia jousia joita pitää suodattaa tsekkaamalla mihin autoon ne sopii. Monissa jousissa ei S60 ollut mainittu ollenkaan. En ole vielä takajousia asentanut mutta etujouset oli ok Sachs iskareiden kanssa. Vaihdoin koko setin, ylös laakerin ja sen kumijutun myös.
Keula varmaan nousi vähän mutta se on niin raskas, ettei eroa peräpäähän huomaa.
-
Tuossa Volvon ohje
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-131977-1/S60(-09)/2009/all/all/default/all/S60(-09)%202009
Kannattaa tosin huomioida, että tuossa asennetaan madallusjousi. Uuden normaalipituisen jousen asentaminen voi olla hankalampaa.
Takajousen puristamiseen voi käyttää sisäpuolista jousipuristinta, vaikka ei tuollaisella ihan kasaan jousta saa. Joskus aikanaan S60:n jouset tuli käytettyä irti tuollaisen avulla, alatukivarsien sisäpäitä irroittamatta. S80:n kuormajouset asennutin pajalla renkaansuuntauksen yhteydessä.
https://www.tooloutlet.fi/product/50360/ikh-kierrejousipuristin-sisap?gad_source=1&gad_campaignid=19807425759&gbraid=0AAAAADHgoKnZ1bLFazGd0qMrg8dAuxoYa&gclid=Cj0KCQjw_L_FBhDmARIsAItqgt4cFW2KTNX0Ev9WdMA8X5z_MpUbewNU7cZw8JZmoTd4UyqMvtCeIRAaAgUYEALw_wcB
-
Ei varmaan sais antaa väärää neuvoa mutta joskus on vaan puristettu irtojousi kasaan ja sidottu se kaasuhitsauslangalla nippuun, siis jollain vahvalla.
Sit vaan heittää jousen paikalleen ja naps, langat pois.
Omalla vastuulla. :idiot2:
-
Ei varmaan sais antaa väärää neuvoa mutta joskus on vaan puristettu irtojousi kasaan ja sidottu se kaasuhitsauslangalla nippuun, siis jollain vahvalla.
Sit vaan heittää jousen paikalleen ja naps, langat pois.
Omalla vastuulla. :idiot2:
Netissä joku asensi takajousta niin kertoi, että lopullinen asento on jotenkin tarkka, jousen päällä on tietty kohta. Hitsilangan katkaisu olis tähän vähän tuuripeliä
-
Saahan sen nipussa haettua kohdalleen ja sitten vasta vapauttaa. Voi tunkata alta ensin vähän ettei ihan holona jousi siinä heilu.
-
Olen kuullut, että joku on korvannut rautalangan isoilla nippusiteillä. Sama henkilö on käyttänyt myös ”saapasremmejä” eli hydrauliletkujen niputuksessa käytettäviä sidontaliinoja Saabin takajousien vaihdossa. Remmejä oli helppo löysätä vähän kerrallaan.
-
Jaa joku .. :D
Nippusiteiden kanssa olis kyllä vähän kiree fiilis jos ei etukäteen oo mitannut jousen puristusvoimaa ja siteen murtolujuutta.
No, kunhan ei ihan hollilla otsaansa pidä kun kurkistelee.
Kai tuossa kävis hyvin vaikka kuormaliinat? :P ..jaa, olihan tuossa jo maininta sidontaliinoista...
-
No ei se joku tiennyt sen kaasuhitsaulangankaan murtolujuutta. Luotti nailoniin, niin kuin CSI.
”Saapasremmit” ovat ekologisempi vaihtoehto; jousia pinkeänä isältä pojalle!
Ps. Saabin vieterin sai nippuun ja ulos ilman suurempaa dramatiikkaa. Joskus Shellin baarissa kuulin, kuinka Mercuryn jousi puristettiin trukin piikillä kattopalkkia vasten, ja sitten…. ELK