Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Unto - 27.01.2012, 08:29:22
-
Ajelen ekaa talvea V70 -98 automaatilla. En tiedä Tracsin systeemistä muuta kuin, että se hyödyntää jotenkin ABS:ää. Sutiessa joskus kuuluu samanlainen ääni kuin ABS:n toimiessa. Katkaisimen painelu ei tunnu vaikuttavan asiaan. Voisiko Tracs olla jotenkin jumittunut päälle?
-
Tracs eli mäkiavustin, on tarkoitettu lähinnä liukkaalla pinnalla ajettaessa estämään sutimista, jota siis katkoo noilla abs:llä.
Eli suomeksi, ei pitäisi päästää rengasta sutimaan liukkaalla pinnalla.
Allekirjoittaneen autossa sama vika, että napin painelu ei auta mitään, eikä kyllä muutenkaan tunnu paljon sutimista estävän...mutta pärjään toki ilmankin :arkkupakastin:
-
Tracs eli mäkiavustin, on tarkoitettu lähinnä liukkaalla pinnalla ajettaessa estämään sutimista, jota siis katkoo noilla abs:llä.
Eli suomeksi, ei pitäisi päästää rengasta sutimaan liukkaalla pinnalla.
Allekirjoittaneen autossa sama vika, että napin painelu ei auta mitään, eikä kyllä muutenkaan tunnu paljon sutimista estävän...mutta pärjään toki ilmankin :arkkupakastin:
Ei taida olla mäkiavustin, vaan ihan vetoluiston rajoitus.
-
No, eiköhän se oleellisin tullut kuitenkin selville tuossa...
-
Käsittääkse tracks estää vain vetävien pyörien nopeuseroa. Eli jarruttaa sutivaa pyörää. Ei siis sinänsä vaikuta sutimiseen, koska jos kummatkin etupyörät sutivat yhtäaikaa, niin tracks ei tee mitään. Ja tämä toimii vain alla 40km/h nopeudessa.
-
Käsittääkse tracks estää vain vetävien pyörien nopeuseroa. Eli jarruttaa sutivaa pyörää. Ei siis sinänsä vaikuta sutimiseen, koska jos kummatkin etupyörät sutivat yhtäaikaa, niin tracks ei tee mitään. Ja tämä toimii vain alla 40km/h nopeudessa.
Juuri näin. Ei vaikuta esim. tehoihin kuten uudemmat sutimisen estot tekee. Käytännössä tuo on kuin lukko joka toimii alle 40kmh vauhdissa.
-
Jos se nyt on jäänyt päälle, haittaakohan se mitään ja saako sen jotenkin pois? Mutu-tuntumalla se on ainakin minulle hyödytön ominaisuus.
-
Ja asiaan liittyen tuo "tracs" valo ei myöskään vilku mittaristossa silloin kun se on toiminnassa. Kuten noissa uudemmissa tekee. Ja itellä oli edellisessä autossa myös tuo Tracks niin kun sitä tracks nappia painoi niin kyllä siinä huomasi sen verran että ei pitäny minkäänlaista rutinaa kuin silloin kun se oli päällä.
-
sen saa pois päältä kun pitää sitä nappia muutaman sekunnin pohjassa,silloin ku se ei ole päällä niin kojelautaan syttyy keltainen merkkivalo joka palaa kokoajan.
mulla se on toiminut suuremmissakin vauhdeissa.jos on ollut liukasta.
-
Käsittääkse tracks estää vain vetävien pyörien nopeuseroa. Eli jarruttaa sutivaa pyörää. Ei siis sinänsä vaikuta sutimiseen, koska jos kummatkin etupyörät sutivat yhtäaikaa, niin tracks ei tee mitään. Ja tämä toimii vain alla 40km/h nopeudessa.
No aivan tätä tarkoitin sillä abs:en katkomisella. Tietenkään ei tee mitään silloin jos molemmat renkaat sutii... :o :D
-
Mulla on -99 ja kojetaulussa STC nappi, josta sen saa pois. Liukkaassa ylämäessä kuuluu hirveä rutina ja pauke, mutta niin vaan nousee ylös siitä mistä ei ilman mennä.
Pois tuo pitää ottaa, kun lähtee motarille liukkaalta rampilta, STC päällä moottori katkoo ja vauhtia ei saa, mutta sutimalla vauhtia saa kylliksi.
Äidin 460 mallissa on joku surisija, olisiko tuo Tracs? Sekin nousee semmoisen mäen mihin ennen tarvittiin neliveto talvella.
-
Tuo STC taas on on vähän jalostetumpi versio. Alle 40:pissä käyttää jarruja hillitsemiseen ja yli kun mennään nopeudessa niin koittaa saada sutimista kuriin koneen tehoja leikkaamalla. Itellä kans STC nappi autossa.
-
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/STC4.jpg)
-
Minkälainen homma lie tracs:n muutos stc :idiot2:
Kellään tietoa onnistuuko v70:sta heittää stc rojut 850? vai onko tuo joku väylä ohjattu juttu.
-
STC tuli mukaa kuvioihin kun kaasuvaijerit hävis koneista. Tai siis näin ainakin bensa koneissa, dieselistä en tiedä kun TDI koneissa ei mitään fyysistä yhteyttä konehuooneeseen ole kaasupolkimessa ollut missään vaiheessa. Elikkä muutos TRACS:istä STC:hen ei liene mahollinen. Isoin erohan noissa ymmärtääkseni on juurikin tuo että ECU laskee koneen tehoja kun mennään Yli 40km/h vauhtia ja suttaa.
-
STC tuli mukaa kuvioihin kun kaasuvaijerit hävis koneista. Tai siis näin ainakin bensa koneissa, dieselistä en tiedä kun TDI koneissa ei mitään fyysistä yhteyttä konehuooneeseen ole kaasupolkimessa ollut missään vaiheessa. Elikkä muutos TRACS:istä STC:hen ei liene mahollinen. Isoin erohan noissa ymmärtääkseni on juurikin tuo että ECU laskee koneen tehoja kun mennään Yli 40km/h vauhtia ja suttaa.
tuskin on mahdollinen, kun CAN-väylä tais tulla kehiin tuossa kohtaa myös.