Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: puppet - 15.08.2025, 15:56:06

Otsikko: B52x4 öljynpaine ongelmat
Kirjoitti: puppet - 15.08.2025, 15:56:06
Potilas 2001 B5244s (170hv) V70. 363tkm

Ostin auton kk laakeri vikaisena, jonka korjaamo oli todennut. Päätin jo heti alkuun että moottori vaihdetaan, joko heti tai keinot loppuu. Nyt ollaan jälkimmäisessä tilanteessa :D

Tehtyä:
Vaihtelin laakerit, totesin ettei kaulat sen kummemmin ole naarmuilla, joten nakkasin uutta STD mittaista sisään. Huuhtelin moottoria löpöllä ja pesin öljypohjan laakerisilpusta ja enimmästä karstasta. Totesin että imusihdissä ei ollut kummemmin likaa.
Öljypohja meni kiinni Elring tiivistein ja tiivisteaineella. Öljyinä 0w30 neste city pro, mittasin öljynpaineet, 2,5bar tyhjäkäynnillä ja 6bar aina siitä yli.
Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen, Valvoline 5w40.

Ensimmäinen koeajo hiekkatiellä nastarenkain osoitti huohottimen olevan tukossa ja että jakopää kastuu voimallisesti. Vaihdoin kampiakselin ja pakonokan stefan helpoimpana, samalla vaihtui öljypumpun tiivisteet, kaikki Elringiä. Huohottimen liuotin budjetti ratkaisuna, ja alipainetta löytyy moottorista nyt ihan toiseen malliin.

Vaihdoin välillä pyöränlaakerin ja kesäkumit, jotta autolla viitsi ajella enemmän. Ajattelin jo että tämähän pelaa, mutta lopulta öljynpainevalo syttyi räpyttäen, ja jäi palamaan. Jakokopan ollessa auki totesin että imunokan stefahan vuotaa. Purin jakopään ja vaihdoin stefan. Ajotin VVTn ja taas käyntiin, kuivaa on.

Googlettelun avulla epäilin öljypohjaan jääneen jotain tutkimisen arvoista.

Käytin öljypohjan irti ja vaihdoin öljypumpun imuputken ja öljypohjan o-renkaat, tuota imuputken o-rengasta on ilmeisesti mennyt maailmalla tinakoneista. Tässä se oli napakahko, mutta kova. Öljypohjaan pistin niin vähän tiivisteainetta, kuin ikinä sain ja se myös pitää. Heräsi epäilys, että öpohjan etumaiset tiivisteet olisi antaneet periksi aiemmassa kasauksessa, jos sinne olisi mennyt liikaa tiivisteainetta.

Vehkeet taas tulille ja ensin näytti pirun hyvältä. Ajoin 30km ja taas vilkutellaan painevaloa.

Otin öljynpainemittarin uudelleen lainaan.
Kylmänä paineet tyhjäkäynnillä 4,5bar, kierroksilla 6bar.

75°c 4,5bar/6bar, kaasun kun laskee 2500rpm nopeasti tyhjäkäynnille, niin viisari laskee ja pomppaa 6bar, josta laskee 4,5bar

Vedenlämmöt n. 80astetta
2,5bar tkäynti, 6bar korotettu. Pientä heiluntaa viisarissa.

Lämmöt 96°c, paineessa laskua ja kierroksilla ei nouse enää yli 4 bar. Pumppaamalla kaasua tyhjäkäynnillä paine laskee 2.....1....0,5bar, sammutin.

Annoin seistä minuutin. Auto käyntiin, 2,5bar, kierroksilla 5bar. Kun härnää niin sama toistuu. Viisari heilahtelee jonkun verran, eli tuotto ei ole tasaista.
Annoin käydä niin kauan, että nesteen lämmöt oli 105°c lukijalla luettuna. (Flekti käynnistyi ja laski 95°c)
2,5bar ja 4bar kierroksilla, ei väliä onko 2500 vai 6000rpm.
Lopulta se paine vaan katoaa.
Ei kolise, tai naputa käy siististi.

Huomenna haen sen jo heti alkuun toteamani vaihtomoottorin, mutta vähän hampaan kolossa vielä, että mikä tätä vaivaa :D Mittarissa tosiaan viisari väpättää, niin epäilin että ylipaineventtiili jää auki/jumittaa.

Runkolaakerit?
Öljypumpun ylipaineventtiili?
Joku tiiviste?
Käymätön öljy?

Puran, mahdollisesti myös peruskorjaan tämän moottorin vielä, mutta irrotuksen jälkeen seuraava koekäyttö ja asennuskohde on mysteeri.

(https://i.ibb.co/8DYWHymX/IMG-20250815-155416.jpg) (https://ibb.co/8DYWHymX)

E: paine on hyvä kun moottoria käyttää nätisti, ryntäytys/pumppaus tuo vian esiin.