Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 12.08.2025, 23:23:37
-
Kumpaa suosittelette XC60 vai V70 vm. 2009-2014? Ajo normaalia maantieajoa ja välillä kyläajoa, ei varsinaista tarvetta maasturille.
Entä moottorivaihtoehdot - D3, 2,4D vai D5?
Olen muutaman XC60:n koeajanut ja tykästynyt kovasti, vaikka oma V70 on edelleen mainiossa kunnossa. Autokuumeen poikasta pitelee.
(Otsikkoa muokattu / Acke)
-
Kumpaa suosittelette XC60 vai V70 vm. 2009-2014? Ajo normaalia maantieajoa ja välillä kyläajoa, ei varsinaista tarvetta maasturille.
Entä moottorivaihtoehdot - D3, 2,4D vai D5?
Olen muutaman XC60:n koeajanut ja tykästynyt kovasti, vaikka oma V70 on edelleen mainiossa kunnossa. Autokuumeen poikasta pitelee.
Mites XC70, siinä olisi sopivasti molempia autoja. Niitähän saa uudempia myös etuvetoisena, jos ei nelikon murheita halua kontolleen.
-
Mites XC70, siinä olisi sopivasti molempia autoja.
Molempien huonot puolet samassa paketissa :o?!
Vai kuinkas se olikaan… :)
-
Mites XC70, siinä olisi sopivasti molempia autoja. Niitähän saa uudempia myös etuvetoisena, jos ei nelikon murheita halua kontolleen.
XC70 on vähän jäykkä ja kankea.
Eilen (to 14.8.) koeajoin suht näpäkän XC60:n, jossa luki perässä D3. Tietääkseni D3 on kaksilitraisen turbodieselin merkki tai malli. Rekisteriotteen mukaan autossa on kuitenkin 2,4 litrainen turbodieselmoottori. Miksi näin?
Ei kai koeajoauto ole kolaroitu ja pantu vahingossa väärä koodi taakse?
Auto oli siisti ja hyväntuntuinen, vaikka ajettu jo 314 tkm.
-
XC70 on vähän jäykkä ja kankea.
Eilen (to 14.8.) koeajoin suht näpäkän XC60:n, jossa luki perässä D3. Tietääkseni D3 on kaksilitraisen turbodieselin merkki tai malli. Rekisteriotteen mukaan autossa on kuitenkin 2,4 litrainen turbodieselmoottori. Miksi näin?
Ei kai koeajoauto ole kolaroitu ja pantu vahingossa väärä koodi taakse?
Auto oli siisti ja hyväntuntuinen, vaikka ajettu jo 314 tkm.
Tuossa oli muistaakseni joku vuosimalli juttu. Mulla on tuo XC70 ja perässä luki kans D3 mutta vitos kone. Ja -12 vuosimalli.
-
Aihe jaettu ja siiretty P3 osioon, voidaan vielä yhdistää P3 autojen hankinta viestiketjuun.
Awd aut. P3 autot taitaa ainakin olla D3-D5 merkinnöillä vaikka on 2,4l koneella. Vaihteisto on silloin myös vanha 6-vaihteinen.
Mulla myös -14 v60 D4 merkinnällä vaikka 2,4l kone.
-
XC60 ja digitaalimittaristolla....D4 nelisylinterisenä VEA koneena ja 8 portainen looda perässä on aika hyvä kombinaatio.
Vie dieseliä 1-2 litraa vähempi kuin 2.4 ja tehoa on sopivasti kuitenkin. 2.0 D4 esim nopeampi kiihtymään kuin 2.4 D5.
-
Pienemmällä naftalla se VEA menee, sitä on turha kieltää. Myös tuo uudempi 8-vaihteinen vaihteisto on minusta toiminnaltaan pääosin fiksumpi mitä vanha vitoskoneiden perässä ollut 6-vaihteinen. Mutta mitä itse moottoriin tulee niin itselle tuo nelipyttyinen on kyllä ollut kaikin puolin vastenmielisempi tapaus edellisen D5:n jälkeen. Ei sillä että siinä olisi murheita ollut mutta ei vaan innosta. Voi kun olisivat johonkin malliin laittaneet tuon kasivaihteisen laatikon tuollaisen kaksoisahdetun D5:n perään niin mulla olisi ollut sellainen jo kauan. ::)
-
se tietty on puute D4 ja 8 lovisessa automaatissa että siinä ei nelivetoa, jos sellaista aikuisten oikeasti tarvii.
Mutta jos ei tarvi niin pienemmät huoltokulut, vähempi kuluvia osia ja pienempi kulutus on ilona.
Ainakin tämä 400Nm ja 190hp D4204T14 on ollut ihan pätevän oloinen puhdikas moottori. Samaa on käytetty edelleen uusissa volvoissa.
Automaattina tuo 2.0 D4 on 0.2 sek nopeampi 0-100kmh kuin 215hp D5. Ja kuluttaa 1-2l vähempi joka tommosella keskimääräisellä 25 000km vuosisuoritteella tarkoittaa noin 600euron säästöä vuodessa. Lisäksi autovero on hieman pienempi pienemmästä co2 johtuen.
XC70 on enempi tavaratilaa mutta sitten taas XC60 korkeampi joten mukavampi ajella, näkyvyys ja ajoasento on parempi pitkäänkin matkaan. Yli 50v alkaa entistä enempi arvostamaan tuota korkeutta.
-
se tietty on puute D4 ja 8 lovisessa automaatissa että siinä ei nelivetoa, jos sellaista aikuisten oikeasti tarvii.
Mutta jos ei tarvi niin pienemmät huoltokulut, vähempi kuluvia osia ja pienempi kulutus on ilona.
Ainakin tämä 400Nm ja 190hp D4204T14 on ollut ihan pätevän oloinen puhdikas moottori. Samaa on käytetty edelleen uusissa volvoissa.
Automaattina tuo 2.0 D4 on 0.2 sek nopeampi 0-100kmh kuin 215hp D5. Ja kuluttaa 1-2l vähempi joka tommosella keskimääräisellä 25 000km vuosisuoritteella tarkoittaa noin 600euron säästöä vuodessa. Lisäksi autovero on hieman pienempi pienemmästä co2 johtuen.
XC70 on enempi tavaratilaa mutta sitten taas XC60 korkeampi joten mukavampi ajella, näkyvyys ja ajoasento on parempi pitkäänkin matkaan. Yli 50v alkaa entistä enempi arvostamaan tuota korkeutta.
Hyviä arvioita. Itse jo 65-vuotiaana (voi pärse, minne vuodet katosivat?!) arvostan erityisesti hyvää ajoasentoa eikä tuosta korkeudestakaan ole haittaa.
Vielä kun löytyisi sellainen XC60, jolla ei ole hevosta tai venettä vedetty ja olisi automaattivaihteistoa ja perää huollettu kuten pitää, niin a vot!
-
Joo sellainen on tullut huomattua että jos tuollaisella V70 vastaavalla farkulla ajelee vaikka yhtä soittoa 300km niin olo on aika jäykkä kun nousee ylös....vähän kuin 80v vaari.
Mutta kun ajelee transiitilla tai xc60 jossa asento on enempi pysty niin olo on kuin kaksikymppisellä.
Myös paljon helpompi istua autoon ja nousta pois. Ja liikenteessä näkyvyys parempi.
Jos xc60 kiinnostaa niin ehkä kantsis katsella mielummin niitä facelift malleja eli 2013->.
Niissä kulutukset pienempiä mitä uudempia ovat ja penkit paremmassa kunnossa ja yksi oleellinen juttu on ajovalot....ennen faceliftiä olevissa autoissa xenon umpioiden lasit on melkeen jokasessa himmenneet, säröytyneet, oletettavasti valoteho tippunut pahasti. Faceliftin jälkeisissä on erilaiset umpiot jotka ainakin toistaiseksi näyttäneet paljon paremmilta.
-
Joo sellainen on tullut huomattua että jos tuollaisella V70 vastaavalla farkulla ajelee vaikka yhtä soittoa 300km niin olo on aika jäykkä kun nousee ylös....vähän kuin 80v vaari.
Mutta kun ajelee transiitilla tai xc60 jossa asento on enempi pysty niin olo on kuin kaksikymppisellä.
Myös paljon helpompi istua autoon ja nousta pois. Ja liikenteessä näkyvyys parempi.
Et saa penkkiä säädettyä sopivaksi? Itse ajelen noita ja pitempiä matkoja ilman mitään ongelmia V70:llä (D3 2011) ja samanikäinen olen.
-
Omalla V70 ja parilla edelliselläkin tuli ajettua satoja kilometrejä yhteen pötköön eikä ollut mitään ongelmia. Nyt on selkäydinkanavan ahtauma ja se vaivaa kyllä olipa penkki millainen tahansa. Toki XC60:n penkit ja ajoasento tuntuvat miellyttäviltä. Liekö sitten autokuumetta?
Ihmettelen miksi XC:n kuskin penkit ovat järjestään rikki tavalla tai toisella? Etenkin penkin vasen sivusta on repeillyt melkein kaikissa 2010-14 malleissa. Miksi? (kts. kuva)
(https://i.ibb.co/27JzcZtg/xcnpenkki.jpg) (https://ibb.co/27JzcZtg)
-
Ihmettelen miksi XC:n kuskin penkit ovat järjestään rikki tavalla tai toisella? Etenkin penkin vasen sivusta on repeillyt melkein kaikissa 2010-14 malleissa. Miksi? (kts. kuva)
(https://i.ibb.co/27JzcZtg/xcnpenkki.jpg) (https://ibb.co/27JzcZtg)
Mulla 2017 XC60 eikä penkki vielä rikki, mutta autosta noustessa tuo penkin vasen reuna väistämättä painuu kasaan. Jos jään istumaan jalat ulkona autosta, tallentuu penkin asetukset monesti samalla muistipaikkaan kolme :D