Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 12.08.2025, 23:23:37
-
Kumpaa suosittelette XC60 vai V70 vm. 2009-2014? Ajo normaalia maantieajoa ja välillä kyläajoa, ei varsinaista tarvetta maasturille.
Entä moottorivaihtoehdot - D3, 2,4D vai D5?
Olen muutaman XC60:n koeajanut ja tykästynyt kovasti, vaikka oma V70 on edelleen mainiossa kunnossa. Autokuumeen poikasta pitelee.
(Otsikkoa muokattu / Acke)
-
Kumpaa suosittelette XC60 vai V70 vm. 2009-2014? Ajo normaalia maantieajoa ja välillä kyläajoa, ei varsinaista tarvetta maasturille.
Entä moottorivaihtoehdot - D3, 2,4D vai D5?
Olen muutaman XC60:n koeajanut ja tykästynyt kovasti, vaikka oma V70 on edelleen mainiossa kunnossa. Autokuumeen poikasta pitelee.
Mites XC70, siinä olisi sopivasti molempia autoja. Niitähän saa uudempia myös etuvetoisena, jos ei nelikon murheita halua kontolleen.
-
Mites XC70, siinä olisi sopivasti molempia autoja.
Molempien huonot puolet samassa paketissa :o?!
Vai kuinkas se olikaan… :)
-
Mites XC70, siinä olisi sopivasti molempia autoja. Niitähän saa uudempia myös etuvetoisena, jos ei nelikon murheita halua kontolleen.
XC70 on vähän jäykkä ja kankea.
Eilen (to 14.8.) koeajoin suht näpäkän XC60:n, jossa luki perässä D3. Tietääkseni D3 on kaksilitraisen turbodieselin merkki tai malli. Rekisteriotteen mukaan autossa on kuitenkin 2,4 litrainen turbodieselmoottori. Miksi näin?
Ei kai koeajoauto ole kolaroitu ja pantu vahingossa väärä koodi taakse?
Auto oli siisti ja hyväntuntuinen, vaikka ajettu jo 314 tkm.
-
XC70 on vähän jäykkä ja kankea.
Eilen (to 14.8.) koeajoin suht näpäkän XC60:n, jossa luki perässä D3. Tietääkseni D3 on kaksilitraisen turbodieselin merkki tai malli. Rekisteriotteen mukaan autossa on kuitenkin 2,4 litrainen turbodieselmoottori. Miksi näin?
Ei kai koeajoauto ole kolaroitu ja pantu vahingossa väärä koodi taakse?
Auto oli siisti ja hyväntuntuinen, vaikka ajettu jo 314 tkm.
Tuossa oli muistaakseni joku vuosimalli juttu. Mulla on tuo XC70 ja perässä luki kans D3 mutta vitos kone. Ja -12 vuosimalli.
-
Aihe jaettu ja siiretty P3 osioon, voidaan vielä yhdistää P3 autojen hankinta viestiketjuun.
Awd aut. P3 autot taitaa ainakin olla D3-D5 merkinnöillä vaikka on 2,4l koneella. Vaihteisto on silloin myös vanha 6-vaihteinen.
Mulla myös -14 v60 D4 merkinnällä vaikka 2,4l kone.
-
XC60 ja digitaalimittaristolla....D4 nelisylinterisenä VEA koneena ja 8 portainen looda perässä on aika hyvä kombinaatio.
Vie dieseliä 1-2 litraa vähempi kuin 2.4 ja tehoa on sopivasti kuitenkin. 2.0 D4 esim nopeampi kiihtymään kuin 2.4 D5.
-
Pienemmällä naftalla se VEA menee, sitä on turha kieltää. Myös tuo uudempi 8-vaihteinen vaihteisto on minusta toiminnaltaan pääosin fiksumpi mitä vanha vitoskoneiden perässä ollut 6-vaihteinen. Mutta mitä itse moottoriin tulee niin itselle tuo nelipyttyinen on kyllä ollut kaikin puolin vastenmielisempi tapaus edellisen D5:n jälkeen. Ei sillä että siinä olisi murheita ollut mutta ei vaan innosta. Voi kun olisivat johonkin malliin laittaneet tuon kasivaihteisen laatikon tuollaisen kaksoisahdetun D5:n perään niin mulla olisi ollut sellainen jo kauan. ::)
-
se tietty on puute D4 ja 8 lovisessa automaatissa että siinä ei nelivetoa, jos sellaista aikuisten oikeasti tarvii.
Mutta jos ei tarvi niin pienemmät huoltokulut, vähempi kuluvia osia ja pienempi kulutus on ilona.
Ainakin tämä 400Nm ja 190hp D4204T14 on ollut ihan pätevän oloinen puhdikas moottori. Samaa on käytetty edelleen uusissa volvoissa.
Automaattina tuo 2.0 D4 on 0.2 sek nopeampi 0-100kmh kuin 215hp D5. Ja kuluttaa 1-2l vähempi joka tommosella keskimääräisellä 25 000km vuosisuoritteella tarkoittaa noin 600euron säästöä vuodessa. Lisäksi autovero on hieman pienempi pienemmästä co2 johtuen.
XC70 on enempi tavaratilaa mutta sitten taas XC60 korkeampi joten mukavampi ajella, näkyvyys ja ajoasento on parempi pitkäänkin matkaan. Yli 50v alkaa entistä enempi arvostamaan tuota korkeutta.
-
se tietty on puute D4 ja 8 lovisessa automaatissa että siinä ei nelivetoa, jos sellaista aikuisten oikeasti tarvii.
Mutta jos ei tarvi niin pienemmät huoltokulut, vähempi kuluvia osia ja pienempi kulutus on ilona.
Ainakin tämä 400Nm ja 190hp D4204T14 on ollut ihan pätevän oloinen puhdikas moottori. Samaa on käytetty edelleen uusissa volvoissa.
Automaattina tuo 2.0 D4 on 0.2 sek nopeampi 0-100kmh kuin 215hp D5. Ja kuluttaa 1-2l vähempi joka tommosella keskimääräisellä 25 000km vuosisuoritteella tarkoittaa noin 600euron säästöä vuodessa. Lisäksi autovero on hieman pienempi pienemmästä co2 johtuen.
XC70 on enempi tavaratilaa mutta sitten taas XC60 korkeampi joten mukavampi ajella, näkyvyys ja ajoasento on parempi pitkäänkin matkaan. Yli 50v alkaa entistä enempi arvostamaan tuota korkeutta.
Hyviä arvioita. Itse jo 65-vuotiaana (voi pärse, minne vuodet katosivat?!) arvostan erityisesti hyvää ajoasentoa eikä tuosta korkeudestakaan ole haittaa.
Vielä kun löytyisi sellainen XC60, jolla ei ole hevosta tai venettä vedetty ja olisi automaattivaihteistoa ja perää huollettu kuten pitää, niin a vot!
-
Joo sellainen on tullut huomattua että jos tuollaisella V70 vastaavalla farkulla ajelee vaikka yhtä soittoa 300km niin olo on aika jäykkä kun nousee ylös....vähän kuin 80v vaari.
Mutta kun ajelee transiitilla tai xc60 jossa asento on enempi pysty niin olo on kuin kaksikymppisellä.
Myös paljon helpompi istua autoon ja nousta pois. Ja liikenteessä näkyvyys parempi.
Jos xc60 kiinnostaa niin ehkä kantsis katsella mielummin niitä facelift malleja eli 2013->.
Niissä kulutukset pienempiä mitä uudempia ovat ja penkit paremmassa kunnossa ja yksi oleellinen juttu on ajovalot....ennen faceliftiä olevissa autoissa xenon umpioiden lasit on melkeen jokasessa himmenneet, säröytyneet, oletettavasti valoteho tippunut pahasti. Faceliftin jälkeisissä on erilaiset umpiot jotka ainakin toistaiseksi näyttäneet paljon paremmilta.
-
Joo sellainen on tullut huomattua että jos tuollaisella V70 vastaavalla farkulla ajelee vaikka yhtä soittoa 300km niin olo on aika jäykkä kun nousee ylös....vähän kuin 80v vaari.
Mutta kun ajelee transiitilla tai xc60 jossa asento on enempi pysty niin olo on kuin kaksikymppisellä.
Myös paljon helpompi istua autoon ja nousta pois. Ja liikenteessä näkyvyys parempi.
Et saa penkkiä säädettyä sopivaksi? Itse ajelen noita ja pitempiä matkoja ilman mitään ongelmia V70:llä (D3 2011) ja samanikäinen olen.
-
Omalla V70 ja parilla edelliselläkin tuli ajettua satoja kilometrejä yhteen pötköön eikä ollut mitään ongelmia. Nyt on selkäydinkanavan ahtauma ja se vaivaa kyllä olipa penkki millainen tahansa. Toki XC60:n penkit ja ajoasento tuntuvat miellyttäviltä. Liekö sitten autokuumetta?
Ihmettelen miksi XC:n kuskin penkit ovat järjestään rikki tavalla tai toisella? Etenkin penkin vasen sivusta on repeillyt melkein kaikissa 2010-14 malleissa. Miksi? (kts. kuva)
(https://i.ibb.co/27JzcZtg/xcnpenkki.jpg) (https://ibb.co/27JzcZtg)
-
Ihmettelen miksi XC:n kuskin penkit ovat järjestään rikki tavalla tai toisella? Etenkin penkin vasen sivusta on repeillyt melkein kaikissa 2010-14 malleissa. Miksi? (kts. kuva)
(https://i.ibb.co/27JzcZtg/xcnpenkki.jpg) (https://ibb.co/27JzcZtg)
Mulla 2017 XC60 eikä penkki vielä rikki, mutta autosta noustessa tuo penkin vasen reuna väistämättä painuu kasaan. Jos jään istumaan jalat ulkona autosta, tallentuu penkin asetukset monesti samalla muistipaikkaan kolme :D
-
XC70 on vähän jäykkä ja kankea.
Eilen (to 14.8.) koeajoin suht näpäkän XC60:n, jossa luki perässä D3. Tietääkseni D3 on kaksilitraisen turbodieselin merkki tai malli. Rekisteriotteen mukaan autossa on kuitenkin 2,4 litrainen turbodieselmoottori. Miksi näin?
Ei kai koeajoauto ole kolaroitu ja pantu vahingossa väärä koodi taakse?
Auto oli siisti ja hyväntuntuinen, vaikka ajettu jo 314 tkm.
D3 2.4 163hv versiona on identtinen D5 205hv kanssa eli tuplaturbo, erona siis vain ohjelma.
-
Omalla V70 ja parilla edelliselläkin tuli ajettua satoja kilometrejä yhteen pötköön eikä ollut mitään ongelmia. Nyt on selkäydinkanavan ahtauma ja se vaivaa kyllä olipa penkki millainen tahansa. Toki XC60:n penkit ja ajoasento tuntuvat miellyttäviltä. Liekö sitten autokuumetta?
Ihmettelen miksi XC:n kuskin penkit ovat järjestään rikki tavalla tai toisella? Etenkin penkin vasen sivusta on repeillyt melkein kaikissa 2010-14 malleissa. Miksi? (kts. kuva)
(https://i.ibb.co/27JzcZtg/xcnpenkki.jpg) (https://ibb.co/27JzcZtg)
Itse kanssa tuota aikani ihmettelin, kunnes selvisi että penkit eivät ole kokonaan oikeaa nahkaa. Nuo reisien osat ovat siis jotakin keinonahkaa ja tosiaan lähes järjestäen ainakin alkupään XC60 malleissa hajalla.
-
Joo keinonahkaa ne alaosat on ja selkänojat näissä. Vanhoissa oli aikanaan kaikki nahkaa. Niihin ei auta nahanhoitoaine vaatisi muoville sopivaa jos se kestoa parantaisi. Myös nahkan laatu istuinosissa ainakin sport-penkeissä on ohutta vs vanhat. Reunoihin tulee ryppyjä herkästi. Vanhat kesti > 300tkm uudennäköisinä jos hoiti niitä. No hyvät ne silti on ja istuinosat täyttä nahkaa. Ja selkänojat verhoiltu kuitenkin kokonaan vs uusien muovilevyt. Kalliimmasta lisävaruste Soft/Nappa nahkasta ei ole kokemusta onko siinäkin keinonahka osia samoin ja oliko se vain S80 mallissa vai uusissa SPA malleissa vain. Kannattaa myös kokeilla V60/CrossCountry AWD D4 2.4l 5-koneella jos nelivetoa/maavaraa kaipaa. Ajettavuus parempi/sporttisempi kuin XC70/V70 jos tilat riittää. Muuten varusteet/tekniikka on täysin vastaavat kuin XC60. Penkkiä on ollun molemmissa Sport ja Normaali. V70/XC70 ei tainnut sportpenkkiä ollut tai harvinainen lisävaruste. R-Design penkki ion nahka/alcantra verhoilu mutta manual säädöllä vs täysnahka.
-
Taloudessa xc60, v70 ja uudempi v40. En tiedä mikä paras mutta xc60 tartuu useimmin ajokiksi.
-
Taloudessa xc60, v70 ja uudempi v40. En tiedä mikä paras mutta xc60 tartuu useimmin ajokiksi.
OK.
Tänään (to 21.8.) koeajoin jo 335 tkm ajetun Ruotsista tuodun XC60:n. Oli ihmeen kova meteli! Rengasmelu ja moottorin jurina ja kohina kuuluivat paljon enemmän kuin omassa V70 D3-mallissa.
Pitäneekö paikkansa, että rekisteritietojen (Traficom) mukaan Volvo ilmoittaa V70 D3 mallille paremmat desibeliarvot kuin XC60:lle? Oma DeeKolmonen rekisteritiedon mukaan melu ohiajossa 73 dB ja melu paikoillaan 69 dB. Muistaakseni maasturiksi/SUViksi mainittu XC60 saa moottorista riippuen 4-5 desibeliä korkeammat arvot.
Voi olla, että V70 on sopivan hienostunut ajopeli meikäläiselle metsäläiselle! Näin vaikka XC60:t kiinnostavat kovasti. 8)
-
Kannattaa käydä vielä kokeilemassa jotain toista yksilöä. Uudemmat alkaen 2015 on parempia monelta osaltaan.
Mahtaako varustetaso vaikuttaa myös....eli onko äänieristeissä eroa kinetic, momentum, summum....
XC60 0n kehuttu suht hyväksi äänitasoltaan.
Ajettua tuli noin kymmenkunta yksilöä ja kyllä ne oli kaikki aikas äänettömiä....sekä 4wd että vajaa vetoisia.
Penkit on tosiaan noissa 2014 asti monesti murteessa kyljistään kun ovat keinonahkaa siitä.
Uudemmat on parempia tuossakin. Ja penkkimalleissa näyttää olevan eroa osa on kokonahkaa osa kyljet tekonahkaa ja muuten kokonahkaa.
Omassa on sport istuin ja se tuntuu olevan nahkaa. Kyljet virheettömät.
Nuo traficom melut ei kerro sisämelusta mitään. Ne on ulkomelua.
Mitä leveempi rengas sitä kovempi melu yleensä.
Tuossa esimerkkinä yli 500 tkm ajetut xc60 sport malliset penkit ... https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/14983044
jos katsoo noita facelift malleja niin niissä harvemmin on penkit murteessa. Ja noissa kuvissa oleva sport malli jonka tunnistaa tuosta vinosta "vyöstä" tuossa reiden sivutuessa, vaikuttaisi olevan kestävämpi malli ainakin.
Tässä myös sama parempi penkki valkoisena.... penkin sivuista näkee että nämä säilyy paremmin kuin ennen fl.
https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/14991961
Mutta jos on kyseessä hyvä yksilö murtuneilla penkeillä ja haluaa virheettömiksi niin se makselee noin 250eur per penkki. Esim https://www.erikssongarage.fi/
tuolta löytyy esimerkkikuvia korjauksista.
-
Entä millainen mahtaisi olla XC60 etuvetoisena?
En tarvitse juurikaan nelivetoista autoa, joten pelkkä etuveto passaisi oikein hyvin. Mutta ovatko niiden moottorit OK?
Olen katsellut XC60 vm. 2015 etuvetona, mutta siinä on maininta kaksilitraisesta D4 moottorista. Onko se juuri se moottori, jota piti vältellä öljynsyönnin ja epäluotettavuuden vuoksi?
-
Itellä on tuossa ajossa parhaillaan tuollainen D4 2.0 4 sylinterinen VEA moottori. 190hp. tarkemmin D4204T14. Sama motti versio joka edelleen käytössä uusissa ainakin 23-24 asti. 8 portaisella atomaatilla ja etuvedolla.
Se vie noin litran-puoltoista vähempi dieseliä kuin 4 vetoiset. Kiihtyy pikkasen nopeemmin.
Jarrullisen vaunun paino vain 1800kg. Monelle riittää sekin.
Maavara on sama kuin nelivedossa....eli jollet oikeesti ajele perunapelloilla tai mettässä niin riittänee etenemiskyky. Riittänee etenemiskyky myös lumessakin...jos ajaa syvemmässä kuin tuolla pääsee niin nelkustakin jää pohjavanerit siihen hankeen jo....
VEA Öljynkylutuksesta on juttuja mutta mitä nyt 10 000km pöristellyt niin öljyn pinta ei ole muuttunut mihkään, samassa kohdassa ollut, ei tarvettä lisätä eikä poistaa.
Autolla takana 238 000km.
Tainnut tuo öljynkulutus koskea muitakin moottori malleja, myös niitä tarunhohtoisia D5.
Oliskohan uudemmat vuosimallit parempia tuon suhteen eli kantsinee varoiksi katsoa tuota VEA T14 päätteistä moottoria (190hp).
Se on ihan mukavan puhdikas pata. S asento päälle vaihdeloodassa niin hokaa potkun.
Vanhempi VEA oli T5 päätteinen (181hp).
Jos tuo T14 päätteinen on susi niin sitten on suuri joukko 2016-2024 valmistetuista volvoista sellaisia.... ;)
ELi
D4204T14
The D4204T14[143] (A8) delivers 190 PS (140 kW; 187 hp) at 4250 rpm and 400 N⋅m (300 lb⋅ft) of torque in the range of 1750–2500 rpm. Twin turbochargers.
This engine is available with the M66F and AW TG-81SC gearbox.
Emissions level Euro 6 for CC models,[209] non CC models Euro 6b[205] for model years 2016 to 2018 and for the XC60 II, V60 II emissions level Euro 6d-TEMP.
Applications:
2015–2019 Volvo V40 II badged as V40 D4[101]
2015–2019 Volvo V40CC badged as V40CC D4[210]
2016–2018 Volvo S60 II badged as S60 D4[205]
2016–2018 Volvo S60CC badged as S60CC D4[209]
2016–2018 Volvo V60 badged as V60 D4
2016–2018 Volvo V60CC badged as V60CC D4[105]
2019–2024 Volvo V60 II badged as V60 D4 or V60 D4 AWD
2019–2024 Volvo V60CC II badged as V60CC D4 AWD
2014–2017 Volvo XC60 badged as XC60 D4[211]
2017–2024 Volvo XC60 II badged as XC60 D4 or XC60 D4 AWD[212]
2016–2024 Volvo S90 II badged as S90 D4 or S90 D4 AWD
2016–2024 Volvo V90 II badged as V90 D4 or V90 D4 AWD[196]
2016–2024 Volvo V90CC badged as V90CC D4 AWD[132]
2015–2024 Volvo XC90 II badged as XC90 D4[139]
-
Nyt on moottorikoodi tiedossa.
Se on D4204T5
Eli onko hyvä vai vielä parempi? Onko Volvon oma mylly vai VEA tms.?
-
Siis VEA on ihan oikea Volvon kone.
Sen että syökö öljyä tiedät kun olet ajanut muutaman tuhat kilometriä.
-
Jos haluaa oikeen syvällisesti tutustua VEA niin
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Ja mikä on ero T5 ja T14
Näin sanoo teko äly
Yhteenvetotaulukko
Moottori Luotettavuus ja ongelmat Huolto & korjaukset
D4204T14 Yleisesti toimiva ja kestävä, riskit: letkut, öljyvuodot, jakohihna, turboahtimet, EGR/DPF Säännöllinen tarkistus, jakohihna n. 120 000 km, letkujen ja tiivisteiden uusiminen
D4204T5 Vaikutteinen öljynkulutukseen ennen 2016, riskit piston rings Jos ennen 2016: tarkasta öljynkulutus, harkitse renkaiden tai venttiilikopan huoltoa
ja enkku versio....
The main difference is that the D4204T5 is a 2.0L diesel engine with 181 horsepower, while the D4204T14 is a later version, also a diesel engine, that likely features some improve-ments, such as potentially wider oil scraper rings to address oil consumption issues found in the earlier D4204T5 model, though specific performance differences aren't detailed.
D4204T5:
• Type: Diesel engine
• Configuration: 4 cylinders, 4 valves, 1969 cc displacement
• Power: Approximately 181 horsepower
• Known Issues: Some users have reported high oil consumption in this engine, which may be due to the width of the oil scraper rings.
D4204T14:
• Type: Diesel engine
• Improvements: This engine appears to be a revised version of the D4204T5, with potential improvements to the oil scraper rings to reduce oil consumption.
Key Takeaway:
The D4204T14 represents an updated version of the D4204T5, likely incorporating design refinements to address known issues like oil consumption.
Eli väitetään että T14 versiossa on pienempi riski öljynkulutukseen. Eli parannetut männänrenkaat yms.
Käytetyissä sen tunnistaa vuosimallista 2016 tai uudempi tai varmemmin siitä että on nelisylinterinen ja 190hp. (Tullut valmistukseen jo 2015 lopulla eli sillä varustettu auto voi olla käyttöönotettu jo 2015 puolella mutta vm 2016.) T5 = 181hp ja T14 = 190hp
Eihän tuo öljynkulutus jokaisessa yksilössä ole mutta riski siihen on suurempi jos T5. Osa voi olla jo korjattukin.
Mutta jos varmuutta haluaa maksimoida niin hakee etuvetoista XC60 D4 niin vm 2016 -> ja 190hp.
-
Mutta jos varmuutta haluaa maksimoida niin hakee etuvetoista XC60 D4 niin vm 2016 -> ja 190hp.
Kiitos!
Juuri varmuutta haen niin koko autolta kuin sen moottorilta. Meillä on ollut esikoisen ja vaimon ajopelit laskien 12 Volvoa. Ja vain yksi oli öljysyöppö.
Nykyinen V70 2,0 D3 on ajettu 340 tkm ja öljynvaihtovälillä ei tarvitse lisätä moottoriöljyä. Pidän vaihtovälin 10-11 tkm:n tienoilla. Mahtava auto ja mahtava moottori!
Silti XC60 kiinnostaa... Jos hyvä sattuisi kohdalle. 8)
-
XC60 malleissa jos etsii sellaista hinta laadultaa maksimoitua laitetta niin 2016-2017 XC60 etuveto ja D4 lienee parhaasta päästä sillä mitalla mitä eurolla saapi.
Jos katselee autojen hintakehitysseurantaa... https://www.auto1.fi/hintaseuranta
niin voi huomata että esim 2016 mallisen XC60 hinta on tippunut luokkaa 50 000euroa vs mitä hinta oli hinta uutena. Eli 9 vuoden aikana tiputus keskimäärin 5555eur per vuosi. Ja jos katsoo sitten noita alkupään XC60 eli 2008-2009 niiden hinnat on vieläkin 10 000-12 000eur. Eli ovat 2016 verrattuna 8v vanhempia ja sellaiset 6-8k halvempia. Eli vain 1k eur per vuosi tiputus ikävuosina 9-16. Ja niissä on sitten 8v suolateillä ajoa enempi ja kilsoja keskimäärin 150-200 000km enempi.
2016 vs 2008 Eli 6-8k lisähinnalla saat -8 vuotta, - 200 000km, 1-2 litraa pienemmän kulutuksen, nykyaikaisemman digimittariston, paremmat varusteet. Ehjät lokarinkaaret, ehjät penkit, ehjät xenonien lasit.... (ja jos ajelee esim 25 000 per vuosi niin tuo vanhemman kulutusero merkitsee sellaista 600e lisähintaa per vuosi eli esim 8v aikana +4800eur)
4wd = + 1-2keur. (jatkossa huoltokulut vähän isommat....kardaani, perä ja haldex öljyt, vetarit, nivelet, kumit)
Manuaali = - 1-2k eur. (jossei halua automaattia niin siinä pomminvarma wekotin, minimi kuluin)
Laskeskelin pitkään XC60 uittamista suomeen naapurimaasta mutta ei halpa kruunun kurssi auttanut kyllä yhtään...ei saa vaivan palkkaa. Ruottissa hinnat nousseet XC60 osalta kun satoja on viety suomeen. Erityisesti näytti pulaa olevan etuvetoisesta D4 automaatista, joka on ollut kaiketi suosikki maahantuonnissa halvemman veronsa vuoksi.
Sitä kun on ajellut pitemmän pätkän XC60 ja hyppää V70 tai vastaavan rattiin niin tulee hetkeksi tyhmä olo....mikäs tässä vikana....ai niin pitää istua ihan melkeen maantiessa kiinni.... korkeus ero ei ole senteissä hurja mutta tuntumassa on.
-
Sitä kun on ajellut pitemmän pätkän XC60 ja hyppää V70 tai vastaavan rattiin niin tulee hetkeksi tyhmä olo....mikäs tässä vikana....ai niin pitää istua ihan melkeen maantiessa kiinni.... korkeus ero ei ole senteissä hurja mutta tuntumassa on.
Kiitos valaisevista tiedoista ja laskelmista. Myös ajotuntuma on lopulta iso asia, luulisin.
Olen jo 65-vuotias (voi jehna, prkl) ja selän takia mulla on invaliditunnus. Onko XC60 sitten yhtään parempi kuin nykyinen, matalahko V70? En tiedä, mutta mojovalle tuntuu XC60 ajaa.
Toki pääsen V70:n rattiin ja puikoista pois sangen vaivattomasti. Eikä XC60:n sisäänmeno tuntunut yhtään helpommalta. Mutta ajotuntumassa on jotain - joko parempaa tai ainakin erilaista.
Mainitsemasi vm. 2016- XC60:t ovat hieman liian kalliita. Meinasin selvitä 10-14 tonnin kuluilla.
-
Sitä kun on ajellut pitemmän pätkän XC60 ja hyppää V70 tai vastaavan rattiin niin tulee hetkeksi tyhmä olo....mikäs tässä vikana....ai niin pitää istua ihan melkeen maantiessa kiinni.... korkeus ero ei ole senteissä hurja mutta tuntumassa on.
Kiitos valaisevista tiedoista ja laskelmista. Myös ajotuntuma on lopulta iso asia, luulisin.
Olen jo 65-vuotias (voi jehna, prkl) ja selän takia mulla on invaliditunnus. Onko XC60 sitten yhtään parempi kuin nykyinen, matalahko V70? En tiedä, mutta mojovalle tuntuu XC60 ajaa.
Toki pääsen V70:n rattiin ja puikoista pois sangen vaivattomasti. Eikä XC60:n sisäänmeno tuntunut yhtään helpommalta. Mutta ajotuntumassa on jotain - joko parempaa tai ainakin erilaista.
Mainitsemasi vm. 2016- XC60:t ovat hieman liian kalliita. Meinasin selvitä 10-14 tonnin kuluilla.
Riippuu penkistä. Mulla on tuossa XC70:ssä sportti penkit ja on tukevammat kuin vanhempien XC60 vakio penkit.
-
OK. Volvoissa on yleensä hyvät, jopa erinomaiset penkit.
Mitkä mahtavat olla nelivedon lisäkustannukset per vuosi verrattuna pelkkään etuvetoon? Jos siis on samanlainen auto - joko XC60 tai vaikka V70.
Tuntuu vähän lapselliselta havitella nelivetoa, jos kerran en vedä (enää) venettä tai peräkärryä saati asuntovaunua. Enkä tosiaan liiku metsäautoteillä tai muilla auraamattomilla tai upottavapohjaisilla teillä.
Silti XC60 kummittelee mielessä. Ja tuo pelkkä etuveto-XC60 pelottaa, jos siinä on öljysyöppö D4 moottori. Voi voi miten hankalaksi menee. >:(
-
Tommone alkas olemaan aika liki 14k, koska ainahan pyyntihinnasta putoaa 1-2tonnia tinkauksessa.
https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/15247023
Ja tuossa jakohihnan vaihto sisätyy hintaan....säästyy siinäkin tonni-puoltoista.
4WD suurin lisäkustannus on kulutuslisä. Kuluttavampi motti ja enempi liikkuvaa osaa. Eli voit laskea +1.5litraa satasella. (eli 600euroa vuos jos 25 000km) Lisäksi tuurista kiinni tarviiko "ylimääräisiä" osia korjailla. Ehkä voi budjetoida ainakin öljynvaihdon awd eli jotain pari satkua per 3 vuotta. Lisäksi tietty 4WD on yleensä ostohinnaltaan tonnin pari kalliimpi kuin 2 vetonen.
Ja autoja voi ostaa nykyisin kotiintuotuna ja jossei ole käynyt katsomassa/kokeilemassa niin 2 viikon palautusoikeus. Siinä ajassa ehtii jo testaamaan öljyn kulutuksen kun ajelee ahkerasti.
-
Tommone alkas olemaan aika liki 14k, koska ainahan pyyntihinnasta putoaa 1-2tonnia tinkauksessa.
https://www.nettiauto.com/volvo/xc60/15247023
Ja tuossa jakohihnan vaihto sisätyy hintaan....säästyy siinäkin tonni-puoltoista.
Hyvä saa olla tinkaamaan, jos tonneja tippuu - no en oo itte päässy ostamaan suoralla kaupalla :D
Onko 4 sylinterisessä tosiaan noin kallis jakopää? D5 koneeseen vaihdatin kesäkuussa 375€ hintaan. No vesipumppua ei vieläkään tarvinnut laittaa kun vähän kilometrejä, mutta apulaitepuoli kiristimineen kuului hintaan.
-
Autojerryssä näkyy 750eur tajouksia. Kyllä se sillon sinisellä makselee tonnin min.
Vesipumppu tekee äkkiä melkeen puolet lisää...siinä extratyötä esim vesien vaihto samalla ja osana kalliimpi kuin muutaman euron remmi.
Kyllä suoralla kaupalla tonni pitää lähteä pyynti hinnasta aina. + huoltoa lisäksi kaupan päälle.
-
Hmm.
En tykkää noista "uusista" varusteista, kuten digimittaristosta enkä rengaspaineiden kontrollista ym.
Pitänee tyytyä vm. 2010-12 malleihin ja vissiin nelivedolla ja 2,4-litraisella D5 moottorilla. Siis jos vielä innostun lisää. Enin into laskee noin kovista myyntihinnoista ja noiden vanhempien mallien moitteista. Hmm.
-
Hmm.
En tykkää noista "uusista" varusteista, kuten digimittaristosta enkä rengaspaineiden kontrollista ym.
Pitänee tyytyä vm. 2010-12 malleihin ja vissiin nelivedolla ja 2,4-litraisella D5 moottorilla. Siis jos vielä innostun lisää. Enin into laskee noin kovista myyntihinnoista ja noiden vanhempien mallien moitteista. Hmm.
Onhan tuo analoginen mittaristo näissä P3:ssa jotain aivan käsittämätöntä paskaa sen "diginäytön" osalta. Paluu 80-luvun peligrafiikkaan.
Digimittaristo on sentään näissä erittäin asiallinen. Teemaakin saa vaihdettua, jos ei jokin miellytä. Suosittelen kyllä ehdottomasti valitsemaan auton, jossa on alkuperäinen digimittaristo.
-
Joo kyllä se piristää päivää kun voi vaihtaa erilaisen mittariston nappia painamalla....eco, elegance ja power.
Mutta Kyllähän D5 4WD on miehekäs valinta. Ei paha jos ajelee maltillisia kilsoja. Jos vuodessa ajelu makselee vajaan tonnin enempi 25 000km se ei oo vielä mahdoton....jos ajelee 50k niin sitten alkaa ole olemaan eroa pari tonnia....mutta jos ajaakin vaikka vaan 10 000km niin ei kovin huomattavassa osassa.
Kalliitahan nuo tuppaa olemaan mutta hurjasti kalliimpia on ollut uusina, premium maasturia. Ja tuntuu ettei niitä oikeen halvalla saa paljon ajettuinakaan jos ajokunnossa ovat. Saa nähdä tuleeko niistä vielä nuorison suosikkeja tulevaisuudessa....
Rengaspainekontrollia ei tarvi pelätä...ainakin tuossa omassa se on toteutettu ilman renkaan sisällä olevia antureita joita pitää uusia joka renkaan vaihdossa. Tämä laskee rengaspaineet renkaan pyörimistietojen perusteella ilman antureita. Ja näyttää antavan varoituksen jos paine laskenut 0.2-0.3bar. Hyvä turvavaruste se on....tietää lisätä ilmaan jos joku renkas tihkuu hiljalleen.
Nuo vanhempien mallien ongelmat taitaa koskea myös noita v70 ja xc70 malleja, esim umpioiden himmeneminen, penkkien repeämät jne...
-
Nuo vanhempien mallien ongelmat taitaa koskea myös noita v70 ja xc70 malleja, esim umpioiden himmeneminen, penkkien repeämät jne...
Ilmeisesti noin se menee, ainakin umpioiden kohdalla, mutta muuten vaihtelevasti. Toistaiseksi omassa vm. 2011 V70:n puolinahka(?!)penkit ovat ehjät ja varsinkin kuskin penkki on ryhdikäs, vaikka en ole ollut neuvolassa punnittava enää 45 vuoteen.
Vielä kun löytyisi ruosteeton ns. pohjoisen auto, noin 250-270 tkm ajettu ja topakalla D5 moottorilla, automaattiaskin öljyt vaihdettuina 60-80 tkm:n välein ja jakohihna juuri vaihdettuna... 8) 8) Niin, ja vielä kohtuuhintaan.
Taitaa ennemmin sattua lottovoitto.
-
Hmm.
En tykkää noista "uusista" varusteista, kuten digimittaristosta enkä rengaspaineiden kontrollista ym.
Pitänee tyytyä vm. 2010-12 malleihin ja vissiin nelivedolla ja 2,4-litraisella D5 moottorilla. Siis jos vielä innostun lisää. Enin into laskee noin kovista myyntihinnoista ja noiden vanhempien mallien moitteista. Hmm.
Hae samalla hinnalla vähempi ajettu 2.4D3 AWD. Moottori on identtinen D5 kanssa, vain ohjelmassa on eroa ja ei tarvitse miettiä syökö öljyä tai hajoaako mäntä tai halkeaako sylinteri. Ohjelman käyt päivittämässä www.lisaatehoa.fi ja nautit ajosta.
-
Autojerryssä näkyy 750eur tajouksia. Kyllä se sillon sinisellä makselee tonnin min.
Poika asuu oulussa ja vaihdatti just jakopään ja vesipumpun sekä apulaiteromut.
Tilas ite osat virosta ja teetti korjaamolla. -16 D4.
Hinta oli jotain 700-750€ osineen. Työn osuus oli 400-450€. ELK
-
Viron osa hinnoilla onnistuu tosiaan edullisemmin.
Siellä esim xc60 SKF etulaakeri oli 59eur, _otonetissa täsmälleen sama 109eur.
Eli karkeesti suomessa about tuplahinta. Ja orkkikselta varmaankin 3-4kertainen.
Esim jakoremmivaihto osia D4....
https://aeromotors.fi/tuote/7801832/kp15686xs-1-gates
https://aeromotors.fi/tuote/10302555/k226pk1183-gates
Eli gates virossa koko setti 280eur (postikulu 0)
suomessa motonet premium tarvike 119+ 299 = 418
motonet volvo oem 149 +249 +219 = 617
Noita XC60 kannattaa hetki katsella niissä on keskenään aika isoja eroja paitsi moottorin niin myös varustelun suhteen.
Ja kannattaa katsoa myös blocket.se sivustolta mitä tarjolla. Jos kelpaa D3 tai AWDt tai manuaalit niin ruottissa on tarjontaa aika hyvin....saa sellasella 130 000 kruunulla tollasen 2015-2016. Eli siinä 11000-12000 mutta siihen päälle sitten veroa runsas pari keur. Kovin suurta hakupalkkaa ei saa mutta paremman varustelun saanee. Moni suomiauto on aika köyhä varusteinen.
Ja erittäin suositeltavia olisi esim
Winterpack = lämpölasi, lämpöratti, takapenkkien lämpö
Adaptiivinen vakkari
Volvo oncall (saapi esim weban toimimaan etänä)
-
Hae samalla hinnalla vähempi ajettu 2.4D3 AWD. Moottori on identtinen D5 kanssa, vain ohjelmassa on eroa ja ei tarvitse miettiä syökö öljyä tai hajoaako mäntä tai halkeaako sylinteri.
OK. Mistä noita löytyy?
Olen hyvin kiinnostunut etsimään kunnollisen XC60:n vahvalla D3 tai D5 moottorilla ja automaattivaihteistolla. Etsintää pitää jatkaa.
Noita XC60 kannattaa hetki katsella niissä on keskenään aika isoja eroja paitsi moottorin niin myös varustelun suhteen.
Ja kannattaa katsoa myös blocket.se sivustolta mitä tarjolla. Jos kelpaa D3 tai AWDt tai manuaalit niin ruottissa on tarjontaa aika hyvin....saa sellasella 130 000 kruunulla tollasen 2015-2016. Eli siinä 11000-12000
Tosiaan, tarkkana saa olla ja hetki pitää kyllä katsella. Erot ovat isoja ja välillä myyjätkin ilmoittavat moottorikoodin väärin tai ainakin moottorin koon ihan pieleen.
Kiitos muuten hienoista vinkeistä!
-
Moni saattaa ajatella että mitä hittoa tekee esim lämmitettävällä tuulilasilla...mutta tänäkin aamuna oli +8 ja lasi ulkoa päin höyryssä....vasta aurinko. Kun pyyhkäsee pyyhkimillä niin se on muutama sekuntti ja lasi taas höyryssä. Näkyvyys nolla. Mutta lasinlämppäri päälle ja alle minuutti niin kaikki höyryt on veks eikä tuu takas.
Ja lämpöratti...turhake? Silleen ajattelin myös mutta nyt kun sellainen on ollut niin ei huoli enää autoa ilman sitä. Talvella ei tarvi scrapata tuulilasia.
Naapurin tarjonta kannattaa katsella esim täsmä haulla...
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter=%7B%22key%22%3A%22make%22%2C%22values%22%3A%5B%22Volvo%22%5D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22models%22%2C%22values%22%3A%5B%22XC60%22%5D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22fuel%22%2C%22values%22%3A%5B%22Diesel%22%5D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22gearbox%22%2C%22values%22%3A%5B%22Automat%22%5D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22modelYear%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%222014%22%2C%22end%22%3A%22%22%7D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22price%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%2270000%22%2C%22end%22%3A%22150000%22%7D%7D
Eli tuollaisen 140 000 kruunua maksavan saanee tingittyä ja verot maksettua siinä 14k eur paikkeille.
Esim vaikka https://www.blocket.se/annons/1002947360
11600eur ...siitä vähän tinkimistä ja sitten verot siihen.
-
Komeita autoja on Ruotsissa ja vielä järkihintaan, on tosiaan.
En ole innokas tuontiautojen perään. Aikoinaan reilusti ennen Volvoja oli yksi jenkki-Passatti, joka oli kerrassaan hyvä ja hieno. Oma tuonti voisi kiinnostaa, jos sen ottaisi lomamatkana ja jos saisi taatusti kunnollisen auton. Mutta sitähän ei käytetyistä tiedä sen enempää kotimaassa kuin ulkomailla.
Ihmetyttää noiden Ruotsin Volvojen siisteys ja välillä vähäiset ajomäärät. Pitääpä katsella.
-
Ajokilometreihin huomioksi että ruottissa ne ilmoittaa matkan jostain historiallisesta syystä mil muodossa eli esim 24 000mil = 240 000km.
Eli laittaa nollan perään niin ollaan kotoisemmissa lukemissa.
Sveamammam pojilla on ollut paksummat lompakot...ostavat tuollaisen premium kulkineen hyvillä varusteilla ihan kauppakassiksikin....suomalainen enempi tarpeeseen ja pitkän matkan ajoon.
Mutta ei kilsat ole kovasti ratkaiseva tekijä, saattaa olla että 200tkm kaupungissa ajettu on huonommassa kunnossa kuin 350tkm pitkää matkaa ajettu.
Jos katsoit sen pitemmän linkin haun niin siinähän on autoja alkaen 2014 eli faceliftit...jos katsoo suomessa myös haun vasta 2014 alkaen niin saa kirkassilmäisempiä autoja tarjolle kuin 2013 asti olevat.
Auton ulkoiseen ilmeeseen vaikuttaa paljon juurikin kirkkaat lamput yms, vanhemmissa käytetty materiaali taisi olla nopeammin himmenevää/säröilevää. Hyvä valoteho on myös tärkeä juttu siksi suositus facelift.
Saahan xenon umpion tietty vaihdettuakin mutta aika hinnakkaita ovat.
-
Yksi asia mitä voi pohtia myös on vaihteistojen ominaisuudet
5 sylinteristen AWD kaverina on
https://gearboxlist.com/aisin/tf-80sc/
Ja sitten taas Nelisylinterisen D4 automaatin yhteydessä
https://gearboxlist.com/aisin/tg-81sc/
Mielenkiintoinen asia on tuo momentin keston ero....
6 vaihteisilla max 450Nm
8 vaihteisilla max 580Nm
Eli tuollaisessa D4 8 vaihteisessa on enempi tehovaraa....
-
Yksi asia mitä voi pohtia myös on vaihteistojen ominaisuudet
5 sylinteristen AWD kaverina on
https://gearboxlist.com/aisin/tf-80sc/
Ja sitten taas Nelisylinterisen D4 automaatin yhteydessä
https://gearboxlist.com/aisin/tg-81sc/
Mielenkiintoinen asia on tuo momentin keston ero....
6 vaihteisilla max 450Nm
8 vaihteisilla max 580Nm
Eli tuollaisessa D4 8 vaihteisessa on enempi tehovaraa....
Hmm. Tarkoittaako tuo noinkin iso ero - 130 Nm - paitsi että vaihteisto kestää lisäpotkua reilusti ja että ilman tuota lisäpotkua se kestää muutenkin pitempään? Jos siis tyytyy normivehkeeseen, joka on tehtaan perusasetuksilla.
-
Jos ajelee vakiotehoilla, niin ei tuo suoraan tarkoita parempaa kestävyyttä. Toki 8-lovinen on toiminnaltaan huomattavasti fiksumpi kuin vanhemmat laatikot.
-
Kyllä se 6 pykäläinenkin kaiketi on ollut hyvässä maineessa. Ja riittää koska 420NM on rajoitettu noiden moottorien väännöt. Ja polestar optimoidutkin kaiketi rajoitettu tuohon max 450.
Sitten nyrkkipajoilla räpellys viritetyt on ehkä asia erikseen.
Noissa uudemmissa xc60 2018-2024 diesel mallit on käytössä tuota 8lovista myös awd malleissa.
Joten kait tehdaskin sen paremmaksi valitsi.
Tietty onhan se niinkin että ei ylimitoituksesta yleensä haittaakaan ole käytössä.... laakerit, rattaat ja hydraulilimppu sillon jykevämpää tekoa joten voisi kuvitella että kestää vähän pidempään mekaniikan osalta.