Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JykäD5 - 22.08.2025, 09:02:47
-
Luotettavalla sotaratsulla matkaa takana 316 tkm, hyvin toiminut mitä nyt kaasuläppä jouduttu vaihtamaan, kirjoittelin vuosi, kaksi sitten auton nykimisestä ja tuo oli siihen silloin syynä. Ei vie mainittavasti öljyä 20 - 25 tkm öljynvaihtovälillä, ei lisäystarvetta vaihtojen välillä.
Olen viimeisen 200 km ajon aikana vetänyt kunnon kuormaa peräkärryllä, myös tuolla jaksolla yli 100 km normi ajoa. Eilen noin 750 kg kuormalla tuli moottorin vikavalo ja vikakoodin luku GaragePro softalla kertoi oheisen P04D9 joka sanoo kohtuu suoraan että EGR on tukossa. No, näillä kilometreillä ei ihmekkään.
Katsoin Aeromotorsista vaihtoehtoja, kaikkea 100 - 900 euron välillä, mitä merkkiä raati suosittaa?
Mitä mieltä 200 euron Lucasista (+pantti)?
Linkki kaikkiin heidän vaihtoehtoihin,
https://aeromotors.fi/matkustajavaunut/volvo/7583-xc60-i-suv-156/100381-d4/10651-venttiili-pakokaasun-kierratys
Ja sitten tuo Lucas,
https://aeromotors.fi/tuote/8903925/lev2165-lucas
Katsoin että myös Born Varnerit ovat hyviä vaihtoehtoja esim.
https://aeromotors.fi/tuote/12624029/710626d0-borgwarner-wahler
Vai onko muita kommentteja, ohjeita?
GaragePron kertomana,
P04D9 : Closed Loop EGR Control At Limit Flow Too LowStatus: CurrentPossible Causes:Malfunctioning EGR valveClogged or restricted EGR passagesFaulty EGR solenoid or sensorVacuum leak in the EGR systemPCM (Powertrain Control Module) software issueSymptoms:Check for any intake manifold or EGR valve blockages and clean if necessary.Inspect the EGR valve for any malfunction or carbon buildup and replace if needed.Verify the integrity of the EGR system's vacuum lines and hoses and replace any damaged components.Check and clean the EGR passages in the intake manifold.Perform an EGR system reset and relearn procedure.Solutions:Check engine light illuminatedEngine hesitation or stumbling during accelerationDecreased fuel efficiencyRough idleEngine stalling or difficulty starting.
-
Puhdistus ja vikakoodien nollaus ja katsoo syttyykö uudestaan. Minulla korjaantui puhdistuksella ja sopeutuksella.
-
Puhdistus ja vikakoodien nollaus ja katsoo syttyykö uudestaan. Minulla korjaantui puhdistuksella ja sopeutuksella.
Teitkö itse, millainen työ oli tehdä?
-
Teitkö itse, millainen työ oli tehdä?
En tiedä millainen vea:ssa mutta paskaahan tuo kerää mallista riippumatta, tarpeeksi likaa niin ventiili ei liiku riittävästi, sytyttää vikavalon. Voi rikkoa muoviset rattaat, minulla ei rikkonut ja puhdistus riitti ja sopeutus.
Enempää tietämättä ahtoputki pois egr ventiililtä ja puhdistus aineella puhtaaksi tai kokonaan irti.
Joku varmaan täydentää…
Jos työkalut pysyy kädessä, niin on tehtävissä diy… youtubesta löytyy
-
Teitkö itse, millainen työ oli tehdä?
Pistä YouTuben hakuun ”Volvo vea egr” niin homma avautuu :)!
-
Todennäköisesti EGR jäähdyttimen kenno on tukossa. Pystyy putsaamaan kohtalaisella vaivalla, mutta nokea on sen jälkeen kaikkialla.
-
Pistä YouTuben hakuun ”Volvo vea egr” niin homma avautuu :)!
No joo o. Olen egr aikaisemminkin vaihtanut, mutta tässä ei taida pelkällä egr:n vaihdolla selvitä, siinä määrin ainakin katsomassani pätkässä kaveri paikkoja purkasi ja putsasi.
Katsoin että nyt autossani kiini olevan Volvon alkuperäisnumeroa vastaa juuri Lucas ja Elstock, mm. Borgwarner ei vastannut.
(26.8.25 tarkennan, tähän autoon en ole egr:n vaihtoa tehnyt vaan ihan muihin autoihin)
-
Tähän tilannepäivitys.
Tosiaan luin vikakoodit ja nollasin ne, mutta nollaamisen jälkeen vika heti palasi. Ajoin autolla Check vikavalon olessa päällä ehkä 20 km. Kunnes yhtenä aamuna vikavalo loisti poisolollaan, eli poistui itsestään. Nyt ajanut ehkä 300 km ja joukkoon mahtuu lyhyttä ajoa ja moottoritie ajoa. Auto toimii oikein hyvin.
Olisikohan alkujaan egr:n tukkeutumisen oireet aiheuttanut sport moodilla kärryn veto jossa reilu kuorma (2,5 m3 pinottua koivuklapia), kulutus oli ainakin silloin suuri luokkaa 20 - 30 l/100 km. Kun tuli taas normiajoa, putsaantuikohan itsestään ainakin siten, ettei vikavaloa enää sytytä.
-
Tähän tilannepäivitys.
Tosiaan luin vikakoodit ja nollasin ne, mutta nollaamisen jälkeen vika heti palasi. Ajoin autolla Check vikavalon olessa päällä ehkä 20 km. Kunnes yhtenä aamuna vikavalo loisti poisolollaan, eli poistui itsestään. Nyt ajanut ehkä 300 km ja joukkoon mahtuu lyhyttä ajoa ja moottoritie ajoa. Auto toimii oikein hyvin.
Olisikohan alkujaan egr:n tukkeutumisen oireet aiheuttanut sport moodilla kärryn veto jossa reilu kuorma (2,5 m3 pinottua koivuklapia), kulutus oli ainakin silloin suuri luokkaa 20 - 30 l/100 km. Kun tuli taas normiajoa, putsaantuikohan itsestään ainakin siten, ettei vikavaloa enää sytytä.
Egr:n läpäisykyky ei ollut riittävä suurelle kuormalle. Siksi sytytti vikavalon. Nyt pienemmällä kuormalla toimii riittävästi, jotta ECM on tyytyväinen.
-
Vikavalohan ei välttämättä syty heti kaiketi uudestaan. Vaatii joskus muutaman vikahavainnon ja sitten vasta oranssi valo kojetauluun.
Jostain vioista voinee kait syttyä hetikin.
Vikakoodin lukijassa lukee "P04D9 odottaa" jokusia päiviä
Ja sitten oranssi valo syttyy ja P04D9 tallennettu.
-
Vikavalohan ei välttämättä syty heti kaiketi uudestaan. Vaatii joskus muutaman vikahavainnon ja sitten vasta oranssi valo kojetauluun.
Jostain vioista voinee kait syttyä hetikin.
Vikakoodin lukijassa lukee "P04D9 odottaa" jokusia päiviä
Ja sitten oranssi valo syttyy ja P04D9 tallennettu.
Joo siitähän tuo. Itselläni oli sama reilu 200 tkm jälkeen. Välillä sammui valo, mutta sitten jäi palamaan. EGR jäähdytin aivan tukossa.
-
Millä aineella sait pestyä?
-
Tuli tehtyä eilen ja tänään xc60 vea D4 EGR sekä EGR jäähdytin puhdistus kun alkoi myös tuo P04D9 hälyttelemään 200km välein.
EGR itsessään oli ihan ookoo kunnossa, toimi kaikki toiminnot kuten pitää mutta jäähdytin kenno oli ummetulla.
kts kuva....
(https://i.ibb.co/fzJDvbQT/egrj-hypuhistus.jpg) (https://ibb.co/fzJDvbQT)
Purku ja kasaus ihan ookoo homma....hyvä filmi löytyi tueksi. Kasaan päin meni aika nopeasti jo.
Kennon pesu vaatii kyllä kunnon aineet.
Kuvassa hyvin tehonnut aines.
Useamman käsittelyn tein sillä ja annoin liota välillä....sitten vesiletkusta huuhtelu ja paineilmalla puhallus ja taas uudelleen.
Lopputulos näkyy myös kuvassa.
Purkista meni puolet ja maksoi 30eur.
Uudet tiivisteet parisen kymppiä.
Mitähän olisi marmorilla maksanut.....
Mustaa moskaa tuli hirveä määrä....
Ohjeet...
https://www.youtube.com/watch?v=5zz6qefBV08
Tuossa ohjevideossa kaveri tyhjentää jäähdytysnesteet pois. Se on kyllä turha toimenpide.
Ite avasin vaan egr jäähdyttimen alemmat letkun ja muovipurkki alla....sieltä tuli about 2-3desiä.... ei enempää.
-
Mitähän olisi marmorilla maksanut.....
Varmasti aika paljon koska he tuskin alkavat tuntikausien rapsuttelu ja pesuhommiin. Laittavat uudet osat ja artisti maksaa. VEA egr cooler muistaakseni päivittyi eri versioon kun alkupään moottoreissa oli niin runsaasti ongelmia. Jopa nestekiertoa muutettiin. Jos nuo tekemättä niin satavarmasti haluavat palikat vaihtaa eikä puhettakaan vanhojen osien pesusta
-
Kumpihan näistä on se parannettu....vai onko kumpikaan...
https://www.motonet.fi/tuote/egr-jaahdytin-28-00851?product=28-00851
https://www.motonet.fi/tuote/egr-jaahdytin-28-01481?product=28-01481
-
Kumpihan näistä on se parannettu....vai onko kumpikaan...
https://www.motonet.fi/tuote/egr-jaahdytin-28-00851?product=28-00851
https://www.motonet.fi/tuote/egr-jaahdytin-28-01481?product=28-01481
Ylempänä linkatussa youtube videossa mainittiin että autoon on jo kertaalleen uusittu egr ja cooleri. Sen uuden luulisi silloin jo olevan uudempaa mallia mutta ken tietää. Tällä palstalla joku myös taisi mainita että olisi hengittävämpi (ei niin tiheä) se uusi.
Edit: näissä kahdessa ainakin on selvä ero. https://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/emission-control/exhaust-gas-recirculation/egr-cooler/2779/
-
Taitaa nuo pidemmät coolerit olla johkin muuhun malliin kuin 2.0 VEA koneeseen.
Ei sovi paikoilleen ellei vaihda muutakin....
-
Linkitys ei näemmä toiminut. Mutta jos hakee tuolta Skandix sivustolta esim 2015 181hp mallin vea dieseliin egr cooleria niin tarjoaa kahta eri versiota. Toisessa kennosto paljon harvempi. Sopivuus moottorin valmistenumeron mukaan. Kannattaa hakea VIN:llä. Kaikkein helpoin
-
Tuo onkin hyvä sivusto tuo skandix, kiitokset vinkistä. Räjäytyskuvia yms....
Mutta tuo EGR homma meni entistä sekavammaksi.....2014-2016 VEA 2.0 tarjoaa kahta egr jäähdytintä ja näyttää siltä että nimenomaan tuon vanhempi malli moottoriin 1121663 asti on se karkeempi aukkonen (6 reikää per slotti) ja 1121664 eli uudemmissa on tuo tiheämpi eli (11 reikää per slotti). Slotilla meinaan tuota pientä suorakaiteen muotoista aukkoa jossa nuo lamellit sisällä. Kts kuvassa näkyy erot.
Itellä on tuota uudempaa moottorisarjaa ja siinä on juuri tuo tiheämpi kennoinen. Eli onkos tuo tiheämpi sittenkin ns parannettu versio.....vai myydäänkö vanhempiin moottoreihin harvempaa (parannus) ja uudempiin edelleen alkuperäistä... vai mites tätä onkaan. :o ::)
(https://i.ibb.co/MkBKyJks/vea-egr-erot.jpg) (https://ibb.co/MkBKyJks)
Ja tuota tiheämpää myydään nimenomaan myös 2017 alkaen.... eli kaikkein uusimpiin....