Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: j_m_k - 25.08.2025, 21:04:56

Otsikko: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: j_m_k - 25.08.2025, 21:04:56
Alkaa olla kilometrit täynnä jakohihnalle. Tarjolla olisi SKF, INA, SNR ja Gates sarjoja, vesipumpun kera kaikki. Onko merkillä väliä?
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: j_m_k - 25.08.2025, 21:28:52
Lisäksi olis contin sarjaa. Contin sarjan osanumero on CT1216WP1, -WP2 tai -WP3, tietääkö joku mikä noissa on erona?
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: hessu80 - 25.08.2025, 21:36:04
Lisäksi olis contin sarjaa. Contin sarjan osanumero on CT1216WP1, -WP2 tai -WP3, tietääkö joku mikä noissa on erona?
WP1 ei sisällä kiristinrullia. Eli ota WP2 tai WP3, jos päädyt Contiin.
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: ÄkCee60 - 25.08.2025, 22:14:03
Samalla kantsis vaihdella vesipumppu ja urahihna kiristimineen.
Olis sitten koko paketti varmasti kunnossa muutaman vuoden. Niiden kestoikä kun on siinä samoissa lukemissa.
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: j_m_k - 25.08.2025, 22:58:41
Nuo kaikki sarjat on vesipumpun kanssa. Moniurahihna menee vaihtoon myös.
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2025, 07:53:38
En tiedä mikä on paras mutta meillä meni just inan sarja jakopäähän ja apulaitteisiin. ELK
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: ÄkCee60 - 26.08.2025, 09:41:19
Kukaan noista ei tehne itse kaikkea....
eli jos ostaa gatesin sarjan niin remmit heiltä ja laakerit on joltain noista muista ja sitten taas laakeritehteet ei tee remmejä vaan käyttää gatesia tai jotain remmiä.
Paljonkohan on hintaero niihin joissa lukee Volvo. Itelle tuli sellaiset ostohuollossa.

Noissa auton kannalta varsin kriittisissä osissa kannattaa pohtia myös
https://www.volvocars.com/fi/l/volvo-alkuperaiset-varaosat/volvo-alkuperaiset-varaosat-turva/
"Mitä jos rikkoutuva osa aiheuttaa vaurioita muille osille, kattaako turva myös nämä osat?
Kyllä, rikkoutuvan osan aiheuttamat vauriot muille osille korvataan myös Asiakaskohtaisen elinikäinen turvan Volvo Alkuperäisille varaosille piirissä.
"
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: hessu80 - 26.08.2025, 20:58:01
Kukaan noista ei tehne itse kaikkea....
eli jos ostaa gatesin sarjan niin remmit heiltä ja laakerit on joltain noista muista ja sitten taas laakeritehteet ei tee remmejä vaan käyttää gatesia tai jotain remmiä.
Paljonkohan on hintaero niihin joissa lukee Volvo. Itelle tuli sellaiset ostohuollossa.

Noissa auton kannalta varsin kriittisissä osissa kannattaa pohtia myös
https://www.volvocars.com/fi/l/volvo-alkuperaiset-varaosat/volvo-alkuperaiset-varaosat-turva/
"Mitä jos rikkoutuva osa aiheuttaa vaurioita muille osille, kattaako turva myös nämä osat?
Kyllä, rikkoutuvan osan aiheuttamat vauriot muille osille korvataan myös Asiakaskohtaisen elinikäinen turvan Volvo Alkuperäisille varaosille piirissä.
"
Tähän on pakko kommentoida, että Volvo ei valmista itse mitään noista jakopään osista. Turvallinen vaihtoehto on viedä siniselle ja maksaa touhutonni autoa hakiessa. Toinen vaihtaa itse, kun tykkää harrastaa, ja selviää samasta toimenpiteestä alle kolmen sadan. Elämä on valintoja täynnä.

Siitä olen samaa mieltä, että jakopääremonttia ei kannata tehdä itse, jos vähänkään epäilyttää mitä siinä ollaan oikeastaan tekemässä.
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: laatikkovika - 26.08.2025, 21:59:29
Näinhän se on. Itse en käytä Gatesilta kuin hihnan
Eikä oo vielä tekevälle sattunut...

(https://i.ibb.co/jkS8Z0Gq/Dqfzh-JQX4-AAsh3l.jpg) (https://ibb.co/jkS8Z0Gq)
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: j_m_k - 26.08.2025, 22:25:49
Inaan varmaan kallistuu, kai ne on siihen laadukkaan hihnan valinneet. Inan pyöränlaakerit tuli jo laitettua kahteen autoon ja yhden n47 jakopään kokosin inalla. Tosin noiden kestävyyden voi arvioida vasta noin 300tkm päästä, taitaa kaikki olla paalissa ennen tuota, paitsi ehkä volvo.
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: ÄkCee60 - 26.08.2025, 22:29:24
Monta osaa on autossa sellaisia joita voi kotimekaanikko vaihdella suht huoletta ja jos homma menee pieleen niin osa vain vikaantuu ja tarvii vaihtaa uudelleen....
mutta jos jakopäässä mokaa tai valitsee susilaatua niin korjauskustannus on siellä luokassa 5k-10keur.

Jakopäässä tarvii monesti jotain hieman erikoistyökaluja ja jo pelkkä vesipumpun vaihto VEA koneeseen ja sen jälkeinen ilmaus tarvisi alipainepumpun, tietty sellaisenkin voi ostaa.... tuli itekin hankittua moinen wekotin ei se kallis ole.
(Viisaat väittäneet että ko motti ei ilmaannu perinteisesti vaan voi jäädä ilmataskuja jotka voi vaarantaa kannen yms.)
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: j_m_k - 26.08.2025, 23:37:14
Siihen ilmaantumiseen olikin takaisinkutsu, jotain letkuja tuli lisää parantamaan tilannetta.
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: varttimondeo - 27.08.2025, 05:58:19
Juuri ostin INA jakohihnasarjan varaosanumerolla 530 0762 30. Paketissa lukee Made in China. Samoin rullissa lukee Made in China ja toimitettu vesipummpu on joku nimetön. Mitähän tuolle tekisi, palauttaa ja hakee OEM orkkikset?
Otsikko: Vs: Vea d4 jakopääsarjan merkki
Kirjoitti: ÄkCee60 - 27.08.2025, 08:02:49
Takaisinkutsu Ilmautumisen lisäletkut lienevät auttaneet jonkin verran mutta silti ei tahtonut mennä samaa määrää nestettä takaisin kun tuli ulos. Muutamasta desistä kyse tosin vaan. Imulaitteella varmempi. Ja sitä näytti hayneskin käskevän käyttämään VEAssa. Sekä AI myös.


Jos hakee uuden SKF laakerin niin siinäkin lukee monesti made in china....ja eikös se Volvokin ole nykyään vähän niinkun Kiinalainen.

OEM Volvo tietty aina se tehtaan valitsema...

Samalla kun siellä moottorin päässä tunaa niin se uraremmi kantsii kans vaihdella ja sen kiristimet. Ei tarvi sit erikseen miettiä niitä.