Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => XC40 (vm. 17 ->) => Aiheen aloitti: Axd4 - 27.08.2025, 15:59:01
-
Tervehdys,
löytyykö suostituksia miten toimia kun moottoriöljyn määrä lisääntyy n. 1dl ajettua 1000km kohden.
Bilia huolto jättää öljymäärän jo valmiiksi n. 60% alle max. Valmistajan suositus.
6000km ajettuna ja mittatikkun näyttö ylämerkissä.
Oletus joko suuttimet vuotaa vai pakokaasujärjestelmä häiriö?
Bilia huoltopäällikön kommetti ei huolta ja diesel polttoaineessa voitelevia ominaisuuksia.
Tarvittava öljy huolto joko liika pois liruttamalla tai öljynvaihto asiakkaan kustannuksella.
Huolto sopparilla menty 5v eikä ongelmaan korjattu. Onko öljynvaihto(väli) tehtävä n. 10000km välein
Auto XC40 D4 2018 55000km.
Löytyykö parviälyltä suosituksia?
Axd4
-
Jos on pelkkää pätkäajoa, niin hiukkasloukun tyhjennyspoltto ei tule koskaan valmiiksi vaan poltto käynnistyy suunnilleen aina, kun kone lämpiää tarpeeksi. Polton yhteydessä päätyy jonkin verran dieseliä öljyn joukkoon. Jääkö flekti usein päälle, kun sammutat auton? Se on merkki kesken jääneestä poltosta.
Tiheä hiukkassuodattimen polttotarve voi olla seurausta myös vuotavasta suuttimesta, koska nokea syntyy silloin paljon.
-
Jos dieseliä joutuu öljyihin noin paljon, on tehtävä öljynvaihto 5000km välein.
Ellet halua kohta teettää laakeriremonttia koneesees. Aivan sama mitä Biliassa sanotaan dieselin voitelukyvystä. Dieselissä ei ole viskositeettiä tarpeeksi.
Männänrenkaat voi jumittaa myös. Aiheuttaa ohivuotoa. Autolle pitäis antaa kunnolla monoo vähintään kerran viikossa jotta ei mene tukkoon.
Jo aiemmin mainittu polttoproseduuri nyt ensimmäisenä läpi. Sitten suuttimienpesuaineet tankkiin. Uusilla öljyillä kovaa ajoa viikon verran.
Jos ei mitään muutosta tapahdu, suuttimien ohivuotomittaus ja suutinpohjien tiiveyden tarkastus.