Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: volvoandy - 28.08.2025, 15:29:24
-
Eilinen uutisjulkaisu tulevasta uusimmasta plugin hybridi XC70 SUV-mallista tässä :
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/352111/volvo-cars-reveals-the-new-xc70-a-plug-in-hybrid-for-every-journey (https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/352111/volvo-cars-reveals-the-new-xc70-a-plug-in-hybrid-for-every-journey)
Tähän ei oikein ollut muuta ryhmää, niin ajattelin laittaa tänne... SPA -> SMA jne.
Mielenkiintoinen uutuus, mutta lienee niin kallis ettei itellä pitkään aikaan tuollaista tule ja toisaalta täyssähköinen XC60 tulee Eurooppaan jo ennemmin. Mutta
aika huikeat speksit tuossa XC70 mallissa. Tässä myös lisätietoa, että saattaa tulla jopa 2 erikokoisella akustolla ja tehokkain versio melkein 600hv.. :P
https://insideevs.com/news/760848/volvo-xc70-miit-china-reveal/ (https://insideevs.com/news/760848/volvo-xc70-miit-china-reveal/)
Elikä ensin tuotantoa ja myyntiä Kiinassa sekä sitten ehkä Eurooppaan.
-
Onhan tuolla tämä. (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8445.2575)
-
Onhan tuolla tämä. (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8445.2575)
No aika vanhoja postauksia näytti osa olevan joten ehkä parempi, jos laittais aina noita uusia malleja ja alustojakin sitten
omiin uusiin ryhmiinsä? SMA-alustalla oleville Volvo-malleille ei taida siis olla vielä edes omaa ryhmäänsä?
-
No aika vanhoja postauksia näytti osa olevan joten ehkä parempi, jos laittais aina noita uusia malleja ja alustojakin sitten
omiin uusiin ryhmiinsä? SMA-alustalla oleville Volvo-malleille ei taida siis olla vielä edes omaa ryhmäänsä?
On tietenkin kun treadi aloitettu jo n 14 vuotta sitten, tosin olihan siellä jo tuokin.
-
Tähän ei oikein ollut muuta ryhmää, niin ajattelin laittaa tänne... SPA -> SMA jne.
Väärin! SPA > SPA2 > SPA3 > SPA Evo … SPA2 on jo myynnissä EX90, ES90 (ja Polestar 3). SPA3 löytyy tulevasta EX60.
SMA on sitä Geelyn kiinalaista konsernikuraa, jolle on sotkettu myös Polestar 4. XC70 lienee yhtä Volvo, kuin EX30 :P!
-
Väärin! SPA > SPA2 > SPA3 > SPA Evo … SPA2 on jo myynnissä EX90, ES90 (ja Polestar 3). SPA3 löytyy tulevasta EX60.
SMA on sitä Geelyn kiinalaista konsernikuraa, jolle on sotkettu myös Polestar 4. XC70 lienee yhtä Volvo, kuin EX30 :P!
No minä en noihin pilkunviilauksiin kommentoi mitään, mutta tässä myös Moottori-lehden sähköistä juttua aiheesta oikeasti kiinnostuneille :
https://moottori.fi/uutinen/volvo-xc70-tekee-paluun-kiinassa-ja-myohemmin-myos-euroopassa-lataushybridikatumaasturin-sahkoinen-toimintamatka-on-jopa-200-kilometria/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2025-09-01 (https://moottori.fi/uutinen/volvo-xc70-tekee-paluun-kiinassa-ja-myohemmin-myos-euroopassa-lataushybridikatumaasturin-sahkoinen-toimintamatka-on-jopa-200-kilometria/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2025-09-01)
Komean näköinen aito SUV-malli ja bensamoottoreista ei juuri tietoa, jossain oli jopa Volvon oma? 1,5-litraisen 3-sylinterisen mahdollisuus ja nähtäväksi jää tuleeko myös etuakselille
omaa erillistä sähkömoottoria vai jatketaanko ns. perinteisen takasähkömoottorin voimin. Toki silloin vajaan 600hv yhteisteho vaatisi melkoista tehopäivitystä taakse eli jos tulisi nykyinen
2-litrainen VEA-moottori etuakseliin suunnilleen 300-hepoisena, niin takasähkömoottori olisi silloin vajaa 300-hevosvoimainen. Vaan taitaa ne nykyiset single motorit jo olla sen 175-185kW
eli voi olla myös mahdollista tuo kombinaatio.
-
Tässä myös aika tuore videoesittely XC70 plugin-mallista :
https://www.youtube.com/watch?v=XW4uXjqN2rY (https://www.youtube.com/watch?v=XW4uXjqN2rY)
Ja tuossa todetaan kohdassa https://youtu.be/XW4uXjqN2rY?t=120 (https://youtu.be/XW4uXjqN2rY?t=120) että neliveto-moodissa on peräti 3 sähkömoottoria?!? 2 edessä ja 1 takana.
On siis Volvon mallistossa aika ainutlaatuinen uutuus! Vähän samanlainen teknologia kuin Toyota RAV4 ja Mitsubishi Outlanderissa jo ollut nuo erilliset sähkömoottorit.
-
No minä en noihin pilkunviilauksiin kommentoi mitään
No, EC60 kohdalla myös Volvon edustaja teki julkisesti pesäeroa SMA-alustaan. Ihan pilkunviilauksesta ei siis ole kyse ELK!
Ulkonäköhän tuossa on ihan EX90/60 linjoilla, joten menekki lienee taattu. Tekniikka taas on sitä itseään, eli sopivaa sovellettua lainausta sieltä sun täältä. Samaa tavaraa löytyy todennäköisesti muistakin konsernin tuotteista. Pahalta vaan näyttää, että ruåtsalaisuus näistä katoaa melko kiivaaseen tahtiin.
Tuubista löytyy myös video, jossa joku avasi tekeleen konepellin. Aika pian tuli sulkumies ;D!
-
Komean näköinen aito SUV-malli ja bensamoottoreista ei juuri tietoa, jossain oli jopa Volvon oma? 1,5-litraisen 3-sylinterisen mahdollisuus
Eiköhän pellin alla piile suora nelonen, Lynk&Co tuotantoa :2funny:!
-
Eiköhän pellin alla piile suora nelonen, Lynk&Co tuotantoa :2funny:!
Noh noh, eiköhän se Volvo (ehkä) käytä sentään omaa moottoriaan ::) Tai olisiko tuo nyt sitten VEA-aikakaudelta
ns. ensimmäinen kiinantekele myös moottoripuolelle joten siinä suhteessa mentäisiin ns. metsikköön? Vaihteistoja
toki ollut se 7DCT jo tuolta itämaista yms, mutta moottoreista en plugareissa tiedä ainakaan toistaiseksi muita kuin
Volvon omat? Tai luulisin, että siinä XC40 T5 plugarissa on se Volvon oma bensamoottori jne muutkin... No, jää sitten
nähtäväksi, että joko tuo moottoripalettikin alkaa liikaa levetä kuten nämä sähkövatkaimetkin eli monenlaista kampetta
on jo Volvonkin alla. Vai pitäisikö sanoa Geely yms kumppanit alaisuudessa :-\ "Designed in Gothenburg BUT made in China"
:'(
-
Noh noh, eiköhän se Volvo (ehkä) käytä sentään omaa moottoriaan ::)
Kuten jo sanottu, tuo on samaa kastia EX30 kanssa: muotoilua lainattu Volvolta, mutta tekniikka (ja penkit:) aitoa kiinalaista. Tuubissa konehuone vilahti, eikä sieltä VEA pilkistänyt.
XC70 on tarkoitettu kiinalaisille ja mahdollisesti niihin Euroopan maihin, joissa sähköistyminen ei ole kovin pitkällä ja jotka eivät Suomen lailla uhkaa jääkarhujen ja koko maapallon tulevaisuutta.
Ei liene Volvon intresseissä kehitellä uusia hybridiversioita, kun melko valmis tekniikka on olemassa ja siitä ollaan luopumassa?
En näe mallille myöskään paikkaa EX90 ja tulevan EX60 välissä näillä markkinoilla. Kokoero liian pieni.
-
Ei tuo ole vaihtoehto edes jos on myös XC60 mallistossa. Ainoastaan sähkö rangessa voittaa XC60 mallin, muuten kaikessa muussa jää jälkeen.
-
Eihän tämmönen vanha jäärä erota noita ulkoisesti toisistaan kun vilkaisee, johtuu osaksi varmaan siitä että ei kiinnosta niin pätkän vertaa.
Saman näköisiä kaikki. 8)