Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pevi - 28.08.2025, 19:40:51
-
Pitäisi vaihtaa vm 2016 V70 T5:n otsikon mukaiseen laatikkoon öljyt. Homma on muuten selvä, mutta tarkastus- ja tyhjennyspropun O-renkaiden (tai alumiiniprikan) koot on hakusessa.
Merkkiliikkeessä sanoivat molempien olevan O-renkaita yhteishintaan 25€
Ei ihan sitä viitsisi maksaa parista standardikomponentista.
-
Pitäisi vaihtaa vm 2016 V70 T5:n otsikon mukaiseen laatikkoon öljyt. Homma on muuten selvä, mutta tarkastus- ja tyhjennyspropun O-renkaiden (tai alumiiniprikan) koot on hakusessa.
Merkkiliikkeessä sanoivat molempien olevan O-renkaita yhteishintaan 25€
Ei ihan sitä viitsisi maksaa parista standardikomponentista.
https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-topics/s80-98-06-s60-00-09-v70-xc70-00-07-general/302316-v70-d5-gearbox-oil-change/page2#post4111226
-
Ihan pikku vinkkinä: kannattaa hiukan selvittää O-renkaan materiaalia ja sen sopivuutta kulloiseenkin tarpeeseen. Ei ole yhdentekevää, onko rengas EPDM vai NBR. Alkuperäisosa voi olla vaikkapa PTFE tai FPM… tai jotain muuta. Myös hinnoissa on eroja eri materiaalien välillä.
-
muutaman euron säästöstä voi tulla muutama tonnin meno....
jos pääsee vaikka vettä sisään tai öljyt ulos rinkulasta.
-
muutaman euron säästöstä voi tulla muutama tonnin meno....
jos pääsee vaikka vettä sisään tai öljyt ulos rinkulasta.
Voi kyynel, mitä pelottelua. Ei niitä o-renkaita tarvii joka huoltoon uusia laittaa, jos ei satu olemaan käden ulottuvilla. Propuissa on hyvät laipat, joten ne pitää melkeinpä ilmankin o-renkaita. 55 mm torx ja 17 mm kuusiokolo muistaakseni tarvitaan ja noita avaimia ei ole ihan joka autotallissa.
-
Voi kyynel, mitä pelottelua. Ei niitä o-renkaita tarvii joka huoltoon uusia laittaa, jos ei satu olemaan käden ulottuvilla. Propuissa on hyvät laipat, joten ne pitää melkeinpä ilmankin o-renkaita. 55 mm torx ja 17 mm kuusiokolo muistaakseni tarvitaan ja noita avaimia ei ole ihan joka autotallissa.
Pakko yhtyä tähän. Tuon sisemmän propun kun ottaa pois niin sen jälkeen tuon isomman kampeaa auki mutterilla tai pultillakin joka sopiva koloonsa, ei tämä nyt vaikeaa ole.
(https://i.ibb.co/pjmk00Sz/IMG-2197-Original.jpg) (https://ibb.co/pjmk00Sz)
-
Pakko yhtyä tähän. Tuon sisemmän propun kun ottaa pois niin sen jälkeen tuon isomman kampeaa auki mutterilla tai pultillakin joka sopiva koloonsa, ei tämä nyt vaikeaa ole.
(https://i.ibb.co/pjmk00Sz/IMG-2197-Original.jpg) (https://ibb.co/pjmk00Sz)
Teorissa ei olekaan vaikeaa, mutta monesti käytännössä on.
Jotkut urpot vetää ton torxin ihan saatanan tiukalle varmaan siksi kun ei ole uutta o-rengasta ja halutaan varmistaa ettei vuoda.
Sullakin näyttää siltä ettei enää monesti kanta kestä avata :2funny:
-
Onko se T55 vai TX55? Eli tapilla vai iliman? Tuosta tilataideteosta muistuttavasta ei saa selvää, mikä nööli siitä on keskellä?
-
Ei ole omasta autosta kuva, oli tuollainen joskus työn alla ja otimpa omistajalle kuvan, ja noita pulttejahan saa kaupasta uusia. Onhan siellä todistetusti joku jo käynyt tai yrittänyt ainakin :2funny:
-
Kas kun ei ole 5-sakarainen Torx plus tamperproof turvatorxi. Niinkuin monissa autoissa jo käytetään. Vanhuksissakin esim. Maf anturin ruuveissa. :idiot2:
-
Onko se T55 vai TX55? Eli tapilla vai iliman? Tuosta tilataideteosta muistuttavasta ei saa selvää, mikä nööli siitä on keskellä?
Kuva on tyhjennyspropusta. Siinä on se 17 mm kuusiokolo tyhjennykseen ja ehkä T40 öljymäärän tarkastukseen.
Täyttöpropussa on sitten se T55. Ei niissä mitään nöölejä ole keskellä.
Kai tiedät proseduurin öljymäärän tarkastukseen: tehdään ensin ylitäyttö esim. 3,2 litraa uutta öljyä laatikkoon. Käydään ajamassa laatikko 50 asteiseksi, tarvii noin 10 km lenkin. Sitten auton käydessä ja vaihde P-asennossa avataan se T40 proppu ja lasketaan siitä ulos niin kauan kun tulee propun täydeltä. Kun alkaa liruttamaan, niin proppu kiinni. Öljypohjaan jää sitten n. 2,7 litraa öljyä.