Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JuhaManninen - 30.08.2025, 17:43:36
-
Kysymys: Miten saan selville kumpi ajonvakautus systeemi autossani on?
On kaksi S60 autoa vuodelta 2002.
Etuveto manuaalissa on "STC" nappi.
AWD turbo automaatissa ei ole tuollaisia nappeja ollenkaan. Luulisin kuitenkin että siinä on joku vakautus systeemi.
Asia liittyy jarrutehostimeen etuveto manuaalissa. Löysin monta viestiketjua aiheesta. Tehostin on erilainen eri vakautus systeemeillä.
Viestien perusteella päättelen kuitenkin että vika on jalkatilassa oleva tiiviste, koska jarrut toimivat täysin ja vihellys alkaa vasta kun polkimen päästää ylös.
Siis se ei vain suhise ja pihise vaan myös viheltää ja puuskuttaa. Musikaalista! Vihellys yltyy kaupungissa kun joutuu jarruttamaan usein ja se jatkuu joskus pitkään.
-
Eiköhän niissä oo samat tehostajat, ABS-boksit on erilaiset. Etuveto on STC:ä
-
Kysymys: Miten saan selville kumpi avonvakautus systeemi autossani on?
On kaksi S60 autoa vuodelta 2002.
Etuveto manuaalissa on "STC" nappi.
AWD turbo automaatissa ei ole tuollaisia nappeja ollenkaan. Luulisin kuitenkin että siinä on joku vakautus systeemi.
Asia liittyy jarrutehostimeen etuveto manuaalissa. Löysin monta viestiketjua aiheesta. Tehostin on erilainen eri vakautus systeemeillä.
Viestien perusteella päättelen kuitenkin että vika on jalkatilassa oleva tiiviste, koska jarrut toimivat täysin ja vihellys alkaa vasta kun polkimen laskee ylös.
Siis se ei vain suhise ja pihise vaan myös viheltää ja puuskuttaa. Musikaalista! Vihellys yltyy kaupungissa kun joutuu jarruttamaan usein ja se jatkuu joskus pitkään.
Yhden auton otannalla, tuon ikäisessä AWD Turbossa ei ole minkään sortin ajonvakautusta.
-
Kallistuisin myös edellisen lausunnon puolelle. ELK
Etuvetoa on stc ja dstc. Mulla esim T5 dstc.
-
Yhden auton otannalla, tuon ikäisessä AWD Turbossa ei ole minkään sortin ajonvakautusta.
Talvella kun liukastelee niin se vilkuttaa ajonvakautus merkkivaloa mittaristossa kuitenkin. Jotenkin se reagoi luistoon.
Aihetta sivuten, Haldex kytkeytyy päälle vain tarvittaessa mutta sen kytkeytymistä ei näe mistään. Mitään merkkivaloa ei ole eikä tunnu mitään nykäystä kun se toimii niin jouhevasti.
Hyvä tietysti kun toimii jouhevasti mutta olisi kiva tietää...
-
Kysy AI:lta. ;)
-
Talvella kun liukastelee niin se vilkuttaa ajonvakautus merkkivaloa mittaristossa kuitenkin. Jotenkin se reagoi luistoon.
Aihetta sivuten, Haldex kytkeytyy päälle vain tarvittaessa mutta sen kytkeytymistä ei näe mistään. Mitään merkkivaloa ei ole eikä tunnu mitään nykäystä kun se toimii niin jouhevasti.
Hyvä tietysti kun toimii jouhevasti mutta olisi kiva tietää...
Jos keskikonsolissa ei ole nappia ajonvakautukselle ja auto ei pysäytä luisua, niin ei sielä silloin ajonvakautusta ole.
Ajonvakautus P2-alustassa tappaa luisun erittäin tehokkaasti ja sitä ei saa pois päältä. P3-alustassa ajonvakautus tappaa luisun samalla tavalla kuin P2:ssa, mutta sen saa pois päältä jolloin se ei puutu luisuun kuin vasta sitten kun jalka nostetaan kaasulta.
Haldexin toiminnasta ei tietääkseni tiedä missään alustassa tuon taivaallista. P3 ilmeisesti osaa ilmoittaa vikatilasta. P2 ei ilmoita mitään.
-
Eiks tuo dstc mene napista pois ja valo jää palamaan? Näin mulla.
-
Mulla on etuveto S60 D5 ’02 ja DSTC nappi on ja vakautus toimii
-
Eiks tuo dstc mene napista pois ja valo jää palamaan? Näin mulla.
Joo, näin tekee. Ei taida vakautus lähteä mutta luistonesto ei ole päällä. Eli jos luistonesto haittaa etenemistä niin kun sen ottaa pois niin pääsee vielä pidemmälle pahaan paikkaan :)
-
Viime talvena kokeilin ajaa mutkapätkää vähän lujempaa kun dstc oli pois päältä. Eihän se rajoita tehoja ja voi ajaa niin kuin normaalilla autolla. :D
Sitten koitin ajaa mitään kytkemättä pois niin yllätyin kuinka kovaa pystyi vetämään ilman turhia luistoja, eli vakautus oli toiminnassa.
Kun on pois päältä niin ei se kyllä vakauta menoa eli jaa jarruja eri pyöriin sitä varten.
Mielestäni siis vakautuskin häipyy, voin olla väärässä taas mutta sellanen fiilis jäi. :))
-
Mulla ei ole V70 D5 -07. erillistä nappia noille.
Vilkun viiksestä kun pyöräyttää luistoneston esille ja pitää pohjassa reset-nappia ilmestyy näytölle: DSTC LUISTONESTO POIS.
Ohjekirjan selitys:
Rajoitettu puuttuminen
Jäjestelmän puuttuminen tapahtumiin luiston
ja kaasunpainalluksen yhteydessä voidaan
osittain poistaa toiminnasta.
Puuttumista sivuluistoon viivytetään ja
sallitaan siten enemmän luistoa, mikä antaa
suuremman vapauden dynaamisessa ajossa.
Etenemiskyky syvässä lumessa tai hiekassa
paranee, koska kaasunpainallusta ei enää
rajoiteta.
-
Mulla ei ole V70 D5 -07. erillistä nappia noille.
Vilkun viiksestä kun pyöräyttää luistoneston esille ja pitää pohjassa reset-nappia ilmestyy näytölle: DSTC LUISTONESTO POIS.
Ohjekirjan selitys:
Rajoitettu puuttuminen
Jäjestelmän puuttuminen tapahtumiin luiston
ja kaasunpainalluksen yhteydessä voidaan
osittain poistaa toiminnasta.
Puuttumista sivuluistoon viivytetään ja
sallitaan siten enemmän luistoa, mikä antaa
suuremman vapauden dynaamisessa ajossa.
Etenemiskyky syvässä lumessa tai hiekassa
paranee, koska kaasunpainallusta ei enää
rajoiteta.
Noihinkin kerennyt vielä muutos tulemaan, kun omassa ex -05 AWD V70:ssa oli nappi keskikonsolissa ja siitä lähti vain vetoluistonesto pois. Heti kun auto lähti luisuun ja käänsi vastaan, moottorista lähti tehot ja luisun puoleinen etupyörä jarrutti auton suoraan. >:(
-
Volvo V70 R awd -04
Yksi painallus dstc pois päältä
Viisi kertaa kun painaa dstc ajlnvakautus pois päältä :idiot2:
Talvea odotellessa :nohnoh
-
Noihinkin kerennyt vielä muutos tulemaan, kun omassa ex -05 AWD V70:ssa oli nappi keskikonsolissa ja siitä lähti vain vetoluistonesto pois. Heti kun auto lähti luisuun ja käänsi vastaan, moottorista lähti tehot ja luisun puoleinen etupyörä jarrutti auton suoraan. >:(
Juuri tuo tapa tappaa sen luiston eli ei pidä kääntää vastaan, niin luisto jatkuu, kun tietokoneaivot ei saa poikkeavaa tietoa suunnasta.
-
Juuri tuo tapa tappaa sen luiston eli ei pidä kääntää vastaan, niin luisto jatkuu, kun tietokoneaivot ei saa poikkeavaa tietoa suunnasta.
Jos haluaa jatkaa nokka menosuuntaan, on pakko ohjata vastaan. :P
-
Tai sitten kaasulla oikasee. :D
Etuset menettää pidon, niin suoraan menee eikä kääriydy tolpan ympärille... vai oonko mä ymmärtänyt jotain väärin. :P
Omassa etuvetoisessa vain tuolle vetoluistoneston pois otolle ollut käyttöä lumipöperössä ja maalla asuessa jossain tilanteissa keväisin, kun tien jää/paakkuuntunut lumipinta pettää.
-
Tai sitten kaasulla oikasee. :D
Etuset menettää pidon, niin suoraan menee eikä kääriydy tolpan ympärille... vai oonko mä ymmärtänyt jotain väärin. :P
Omassa etuvetoisessa vain tuolle vetoluistoneston pois otolle ollut käyttöä lumipöperössä ja maalla asuessa jossain tilanteissa keväisin, kun tien jää/paakkuuntunut lumipinta pettää.
Kun AWD menee luisussa, suoristaakseen on pakko ohjata vastaan aivan kuten takavetoisellakin.